LarsV
Hej,

Vi har letat en hel del efter en växt som kan dela av vår gräsmatta. Vi har redan en hel del syrener och liguster, vill inte ha häggmispel eller havtorn. Inte heller spirea.

Det får gärna vara en blommande buske som är tät till växtsättet, trivs på lerjord och i ett förhållandevis blåsigt läge. Det är inte fel om den kan bli upp emot 1,5-1,7 m hög på sikt.

I vårt letande har vi så här långt fastnat för vidjehortensia. Vad sägs, vilka erfarenheter har ni av detta? Kan växtvalet stämma in på kriterierna ovan? Kan den bli så hög? Hur tätt ska man i så fall plantera för att få en tät häck?

Jag hoppas att alla ni kloka människor "där ute" kan hjälpa oss!

Tack på förhand.

/Lars
DykUnderYtan
Jag har själv just skaffat en vidjehortensia för att den är så vacker så jag har googlat lite om den. Den är gles i växtsättet vad jag förstår, efter lite läsande bl a här: http://www.tradgardsdrommar.se/2006/2006_s...jehortensia.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon