Parisa_G
Hej!, Är det någon som vet om det finns studenter som söker praktik? jag har köpt hus och kan verkligen ingenting om trädgård och skötsel, behöver ju någon som kan hjälpa mig m råd och rusta upp allting, men har inte så mkt pengar kvar efter en extrem renovering:) innocent.gif
Finns två stubbar som jag vill ha bort ( ganska stora) samt få råd om plommon och äppelträd lite buskar och sådant.
Tacksam för all råd/ hjälp
Fågelvägen
Välkommen hit!
Studerande som behöver trädgårdspraktik har knappast utrustning för att ta bort stubbar. För det jobbet kan du ta kontakt med företag som sysslar med STUBBFRÄSNING.
Det övriga beror väl på var du bor???
Parisa_G
Jag bor i Göteborg, stubbar förstår jag att de ev. inte kan hjälpa till med, menade mer om någon kunde ge råd om hur man går tillväga, men resten,
vad kan studenter göra när de går ut på praktik?
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr kan du inte räkna med att få någon att göra praktik det funkar inte att göra i privatträdgårdar..

Jag har jobbat med praktikplaceringar för gymnasie och komvux elever (inriktning trädgård). För att praktiken ska gällas ska den vara hos något företag, praktikanten ska ha en handledare som är kunnig inom området (praktik är utbildning på arbetsplats inte gratisarbete, eleverna får betalt i kunskap från handledare och annan personal som kan jobbet), praktiken ska vara motsvarande en heltidstjänst under de veckor eleven är ute, praktikanten får inte ersätta någon anställd, praktikanten ska få noggranna instruktioner ifall det är maskiner el. andra lite mer farliga arbetsuppgifter som ska utföras annars är det risk att försäkringar inte gäller, handledaren ska fylla i betygspapprena som skolan brukar skicka till stället eleven ska vara på.
Gudrun i Göteborg
Mitt råd är att du tar i det själv. Fundera först hur du vill att trädgården skall se ut o fungera. Koncentrera dig sen på en sak i sänder, t ex äpple- o plommonträden. Läs på, fråga i en handelsträdgård eller här på odla. Gå sen vidare med tex buskarna...

Nu är en bra tid att flytta växter o buskar eller dela/klippa ner dem om de har blivit alltför vildvuxna. Sätt lökar på något några ställen så får du fint till våren.

Ta det lugnt och låt trädgården växa fram allteftersom.
Ophelia
Mina rekommendationer är att låna böcker på bibliotek och ägna hösten/vintern åt att läsa och begrunda. Du kanske kan fota lite av det du har och plita ner dina funderingar och göra enkla skisser. Finns jättebra böcker att läsa. Exempelvis kan du ju se över hur skuggan faller. Vilka ställen som har ständig sol eller ständig skugga? Kanske något ställe är ganska surt? Vilka färger du gillar? Kika på jordens beskaffenhet. Ja det finns mycket du kan göra.

Låt våren gå och se efter vad det är som kommer upp iform av lökar och annat vårfint. Vad du har i din trädgård tror jag faktiskt att en del av odlaiterna här på forumet kan hjälpa dig med om du lägger in bilder eller om du själv genom egen forskning kan läsa dig till. Finns väldigt många här på forumet som är så duktiga och du kan få tips och råd hur du ska komma vidare i dina tankar och funderingar.

Kanske kommer du fram till att stubbarna ska vara kvar. De kanske han användas som naturliga stöd i din trädgård?

Om du jobbat och gjort huset invändigt och lagt ner slit på det och fått det som du vill ha det då är det synd om du ska slänga dig över trädgården utan kunskap och kanske gör något du får ångra. Det blir sällan bra om man inte planerar och kostar på mycket extra energi. Ta det bara lugnt, växterna lär nog knappast dö över att få vänta till nästa år.
Eva 33c
Ibland ordnar ju studieförbunden kurser om trädgård mm. Kanske kan du gå nån sån och få lite råd och hjälp och kanske också kontakter. Eller om det finns någon trädgårdsförening i närheten, STA (Sällskapet Trädgårdsamatörerna ) eller RST (Riksförbundet Svensk Trädgård) har lokalavdelningar lite här och var.
mojan
Kanske Veteranpoolen? Där kan finnas äldre med erfarenhet av trädgård/trädgårdsarbete. Kostar förstås lite det också. Men ha inte så bråttom, det är väl roligt att bit för bit skapa sin egen trädgård, allt behöver inte bli färdigt med en gång.
HelenJ
CITAT (Parisa_G @ 13-09-2009, 10:54) *
Hej!, Är det någon som vet om det finns studenter som söker praktik? jag har köpt hus och kan verkligen ingenting om trädgård och skötsel, behöver ju någon som kan hjälpa mig m råd och rusta upp allting, men har inte så mkt pengar kvar efter en extrem renovering:) innocent.gif
Finns två stubbar som jag vill ha bort ( ganska stora) samt få råd om plommon och äppelträd lite buskar och sådant.
Tacksam för all råd/ hjälp

Många studenter tar extraknäck (svart) för att få ekonomin att gå ihop, och sen finns det några som startar eget redan under utbildningen för att kunna jobba vitt (som jag). Är du beredd att betala en slant får du säkert villig arbetskraft som dessutom kan ge dig lite råd. Har man nyvunnen kunskap delar man gärna med sig! biggrin.gif
Ta kontakt med någon närliggande trädgårdsmästarutbildning så får du säkert svar från arbetsvilliga studenter.
Orter med yrkeshögskoleutbildningar hittar du här, sen finns ju även folkhögskolor, gymnasier, högskolor typ Alnarp osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon