Full version: Röd kvanne
sanna
I senaste numret av Din Trädgård fanns en väldigt ståtlig röd kvanne. Är det någon som känner till var man kan få tag i frön till en sådan? Men framför allt: kan man använda den röda kvannen på samma sätt som den vanliga, Angelica archangelica, dvs som medicinalväxt?

Sanna smile.gif
zaaritha
Hej!
Här finns frö!
http://www.ortagarden.com/index.html
M-B
sanna
Tack ska du ha!!!

Har varit runt på nätet och tittat på de större fröfirmorna utan framgång, blev ju verkligen bara så sugen på denna praktfulla växt. Ja, jag blev...kär...helt enkelt! rolleyes.gif

Och nu ska den bli min! Eller snarare i vår kanske? De sålde nämligen bara plantor av den röda kvannen, såvitt jag kunde se...hittade du fröer, zaaritha?
Kan man stoppa ned en eventuell planta i jorden nu, tro?

Ivrig Sanna wub.gif
Helen i Piteå Zon 5
Om du kollar in annonssidan på odla.nu så säljer Owe i Piteå fröer från just röd kvanne + en hel del annat, betydligt billigare än stora företag / Helen
Backa bak på annonssidan till den 27/10
sanna
Hallå Helen!!!
och tack för tipset! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Nu är fröförsäljaren vidmailad och jag inväntar spänt respons!

Sanna
smile.gif
hans-Ålösund
Röd kvanne är krånglig att flytta och fungerar mycket bättre om den planteras direkt eller ätminstone som en liten planta. När den har växt upp och fått frö så vägrar den att börja växa på nytt. Jag köpte nämligen 5 st som blommade med fröstängel och de vägrade att slå rot.
sanna
Tänk vad lustigt det är ibland. Röd kvanne hade jag aldrig hört talas om förrut och nu har var och varannan en planta i trädgården eller har full koll på frömarknaden! smile.gif
Iofs är jag inte speciellt påläst vad gäller växter, men jag tycker ofta att det är såhär: när man upptäcker något för första gången så finns det plötsligt överallt, man har bara inte sett det!

Kanske får jag återkomma och be om fler tips i kvannejakten om frökillen inte hör av sig, ok?

Hans --> Lyckades du få någon röd kvanne att slå rot?
Har du isf lite frö till övers.... sleep.gif sleep.gif sleep.gif tongue.gif wub.gif rolleyes.gif sleep.gif smile.gif unsure.gif wub.gif smile.gif

Sanna smile.gif
Tesa
CITAT
Röd kvanne är krånglig att flytta och fungerar mycket bättre om den planteras direkt eller ätminstone som en liten planta. När den har växt upp och fått frö så vägrar den att börja växa på nytt. Jag köpte nämligen 5 st som blommade med fröstängel och de vägrade att slå rot.

Rödkvannen är väl som vanlig kvanne, tvåårig och när den har gått ifrö så har den gjort sitt...
Kvanne har pålrot som inte tycker om att planteras om när den utvecklats så därför är det svårt att flytta större exemplar. Jag köpte en rödkvanneplanta i våras, den rotade sig väl men något dåligt för den blev inte mer än 60 cm hög innan den gick iblom. Några fröer utvecklade den inte heller tyvärr!! sad.gif
nilla
Bra tips om Owe i Piteå! Nu har även jag skickat iväg en beställning - röda kvannen är jättefin!

Nån som har bra tips på när man ska så den? Nu eller vänta till våren?

Gunilla
Helen i Piteå Zon 5
Jag sådde mina frön i början av feb. och ställde ut krukan i snön, dom grodde i början på maj. Lycka till! / Helen
(Owe hade i somras den vackraste kvanne planta jag har någonsin sett, och jag har sett rätt många.)
sanna
Och tänk att det är ättlingarna till Owes stiliga planta som snart ska få komma till mig och nilla... wub.gif biggrin.gif

Jag tänker prova att så lite redan nu, vi har milt här i Stockholm fortfarande, går det så går det...

Sanna smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Om du sår redan nu är det risk att fröet hinner börja gro och då dör det då det blir kallt. Det är klart bättre att du försöker bärga dig till efter jul och så det då. Men du kanske fick mycket frö, så du får väl pröva. /Helen
nilla
Kul!

Jag ska testa att så dom i februari. Kunde inte låta bli att beställa några fler fröer, Jättevädd, Rysk Martorn, Koeleria glauca och tänker prova samma metod med dom, om inte nån har andra förslag?

Odlingssäsongen känns ju oändligt långt bort just nu men kan man börja redan i februari är det ju bara knappt tre månader innan man kan komma igång igen rolleyes.gif

Gunilla

P.S Nån som har bra tips på vad man kan så inomhus nu så att vintern inte blir så lång?
sanna
Hallå nilla!

Ja, jag odlar persilja, gräslök, ruccola och basilika inomhus just nu. Hmmm...jo, och pepparmynta också...Det går jättebra och jag tänker experimentera med fler kryddsorter. Jag har även odlat röd mangold på vintern, fast då mer som "klippgrönt" eller snarare "klipprött". Det är så otroligt snyggt (och knaprigt gott) att dekorera med späda röda mangoldskott. T ex på en köttbit. Rekommenderas.

Tilläggas bör kanske att jag inte odlar i rumsvärme, utan i mitt inte alltför uppvärmda garage, som kanske håller en 10 - 15 grader. Så har jag lysrör också.
Jag har vit bakctimjan också, fast den mår sådär...lite torr och ledsen är den allt...jo- och så min spanska körvel också! Ett litet experiment.

Hittade en sajt om detta häromdagen. Ska försöka hitta den igen. Återkommer.

Sanna smile.gif
sanna
HÄR står det lite om odling inomhus!

Sanna smile.gif
Sylvia
Om det blir så att Owe efter anstormningen säljer slut på röd kvanne, så har jag troligen lite frö i gömmorna... du får isåfall återkomma. På STA:s frölista brukar den också förekomma, har dock inte kollat ännu den nya listan, om den nu är ute ännu.. unsure.gif
nilla
CITAT (sanna @ 18-11-2003, 17:39)
Ja, jag odlar persilja, gräslök, ruccola och basilika inomhus just nu.

Vad härligt! Det skulle jag nog inte kunna odla inne ens på sommarn... och mitt kök är mörkt och torrvarmt såhär på vintern. Senapsfrön och smörgåskrasse brukar gå bra.

Mangold som klippgrönt är en bra ide! Tror jag har lite frön kvar och det skadar ju aldrig att prova...

Bra länk!

Gunilla
sanna
Jiiiha! Rödkvannefröna har anlänt!
Tillsammans med det andra jag beställde PLUS bonusfrö!:)
Denna fröleverantör rekommenderas varmt! wub.gif wub.gif wub.gif

Owe i Piteå gav mig också såråd för kvannen. Den ska ut nu på vintern, den gror dåligt varmt. Jo tack, jag har haft vanlig kvanne i kylen i säkert tre månader omväxlande med rumstemperatur, garagetemp samt frys, men absolut inget händer.

Men jag emellertid ska prova alla metoder och årstider, har beställt dubbla portioner så något ska väl gro... nån gång! rolleyes.gif

Hare/ Sanna
nilla
CITAT (sanna @ 19-11-2003, 16:01)
Jiiiha! Rödkvannefröna har anlänt!
Tillsammans med det andra jag beställde PLUS bonusfrö!:)

Kul!

Då lär väl mina också dyka upp snart. Beställde du nåt annat kul?

Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon