emmsing75
13-09-2009, 11:28
Jag ska köpa/plantera äppelträd i höst, var först inne på ett familjeträd men nu lutar det åt ett "vanligt" träd. Efersom jag har lite dåligt tålamod vill jag köpa ett som är lite större på en gång så vi slipper vänta på frukten alltför länge men hur gamla måste träd vara för att börja ge frukt? På zetas har de både 4 och 6 åriga träd, dock kostar de 6 åriga nästan 3000 vilket känns lite mycket pengar att lägga ner på ett vanligt äppelträd. Så, hur länge tror ni jag kommer få vänta om jag köper ett 4 årigt respektive 6 årigt äppelträd?
(bor i zon 3/4, trädet kommer att stå i soligt söderläge i "förbättrad" lerjord)
Åsa, mälardalen zon 2
13-09-2009, 11:58
Det beror på grundstam och sort. Vissa sorter är snabba i bördighet och andra är sena. Men med äpple är det ju även smak och användningsområde (+härdighet & hur motståndskraftig den är mot sjukdomar) som man bör titta på också när man väljer sort och inte enbart ifall de kommer ge frukt snabbt eller ej.
Äppelträd ympade på en svagväxande grundstam kan ofta sätta mycket rikligt med frukt redan år 3-4 (men det är bäst för trädet ifall man plockar bort en hel del kart de första åren). Även många som är kända för att sätta frukt sent brukar få frukt ganska tidigt på svagväxande grundstammar. De svagväxande grundstammarna är ju framtagna för yrkesodlare från början och de har inte råd att vänta 10-15år på att få avkastning för sin investering.
Är träden ympade på A2 kan det ta längre tid och vissa äppelsorter som är sena i bördighet kan ta mycket god tid på sig för att sätta frukt ex. Åkerö brukar man ju säga att ifall den är ympad på en starkväxande grundstam så är det normalt att det kan ta 10-15år innan man får någon skörda att räkna med.
Eftersom trädet ska planteras på lerjord kan det vara bra att välja en sort som inte är så benägen att få kräfta, för kräfta brukar trivas alltför bra på träd som planteras på lerjord, så det är bra med en sort som inte brukar drabbas så hårt som kräftbenägna sorter som ex. Åkerö.