lottanna
Ska jag låta jordgubbslandet vara grönt och fint eller ska jag klippa bort en del av bladen?
EKLO
Jag brukar klippa bort nästan alla blad så här års, gallra bort revor (ev. spara några och plantera dem som nya småplantor) och rensa landet ordentligt, sedan lägger jag på löv, gräs, halm, annat organiskt material över den bara jorden.
Peztis
Varför klipper du bort de mesta av bladen, EKLO?

Jag undrar också hur bäst man sköter om jordgubbarna. Planterade om och köpte en del nytt förra året men det blev inte så mycket till skörd, direkt.
Ophelia
Jag antar att bladen klipper EKOL bort för att undvika eventuell spridning av exempelvis gråmögel eller annat otyg. Kan bli ganska "slaskigt när bladen ligger mot marken när det "höstar till sig".
Peztis
OK! Fast det skär alltid i en när man ska ta brot blad som ser gröna och fina ut! rolleyes.gif
EKLO
Jag skär bort bladen också för att bättre kolla ogräs, få bort nya revor etc. Nya blad växer ut mkt snabbt, ofta redan innan frosten kommer till mig, zon 1-2
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon