Mitt grönsaksland har fått en formlig invasion av kålfjärilsens larver. Men eftersom jag nu bara har blommande krasse kvar i landen gör det inte så mycket att de glufsar i sig alla plantor jag har - men frågan är vad som händer sen? Upptäcker generat att jag inte har en susning om detta. Blir larverna puppor nu på sensommaren, och blir de i så fall det i mina grönsaksland? Och fjärilsmängder på vårkanten - i mina land? Eller hur funkar det?
Om jag inte vill starta kålfjärilsfarm just där jag odlar, vad ska jag göra nu på hösten tro?
tacksam för tips och kunskaper om detta
Kålfjärilen brukar hinna med flera generationer per sommar, och de övervintrar som puppor, nergrävda någonstans.
Åsa, mälardalen zon 2
13-09-2009, 15:50
Kålfjärilslarverna förpuppar sig nära plantorna i jorden så det är inte bara för jordtrötthetens skull/ svampsjukdomarnas skull man rekommenderar växtföljd. Så undvik att plantera kålväxter nästa år där du har haft kålfjärilslarver iår + täck kålodlingen med tättslutande finmaskigt nät så försvårar man för kålfjärilen att komma åt plantorna och lägga ägg.
Tack för svar. Bra, jag ska tänka på att inte odla krasse, kål och ruccola i det landet nästa år - men de andra små landen jag har ligger ju ändå väldigt nära. Antar att det inte hjälper att gräva runt i jorden nu på höstkanten, för att bli av med puppor?
Gossen Ruda
13-09-2009, 19:04
Min fjärilsbok säger inte VAR den förpuppar sig men att det är en gördelpuppa, dvs sitter fast med med ett band runt puppan. För att det skall fungera måste den sitta fast på ett lodrätt förmål och kan inte ligga i jorden. Den enda gång jag haft kålfjärilar i trädgårdslandet kröp dom fullvuxna larverna iväg därifrån för att förpuppa sig varav en började med det direkt på uthusväggen. Den blev dock aldrig klar, istället kröp det ut en massa parasitstekellarver och förpuppade sig istället.
CITAT (Gossen Ruda @ 13-09-2009, 20:04)

Min fjärilsbok säger inte VAR den förpuppar sig men att det är en gördelpuppa, dvs sitter fast med med ett band runt puppan. För att det skall fungera måste den sitta fast på ett lodrätt förmål och kan inte ligga i jorden. Den enda gång jag haft kålfjärilar i trädgårdslandet kröp dom fullvuxna larverna iväg därifrån för att förpuppa sig varav en började med det direkt på uthusväggen. Den blev dock aldrig klar, istället kröp det ut en massa parasitstekellarver och förpuppade sig istället.
Tack för svar. En experimenttanke: jag låter krassen stå kvar, de förpuppar sig på grassestjärkarna (som ju är upprätta) och sen under vintern rycker jag bort krassen och bär långt bort till skogs?
Gossen Ruda
13-09-2009, 20:34
CITAT (EKLO @ 13-09-2009, 20:48)

Tack för svar. En experimenttanke: jag låter krassen stå kvar, de förpuppar sig på grassestjärkarna (som ju är upprätta) och sen under vintern rycker jag bort krassen och bär långt bort till skogs?
Jag tror att dom vill ha lite mer stabilare underlag än en stjälk för att sitta säkert under vintern. I en annan bok står det att dom gärna kryper upp på plank och väggar.
CITAT (Gossen Ruda @ 13-09-2009, 21:34)

Jag tror att dom vill ha lite mer stabilare underlag än en stjälk för att sitta säkert under vintern. I en annan bok står det att dom gärna kryper upp på plank och väggar.
Tack för svar. Jaha ja, ja då spelar ju krassen inge roll i alla fall. Finns både uthus och träd i närheten, men jag tycker ju de är så små att det borde ta eoner att flytta sig dit, även om det bara handlar om fyra fem meter...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.