_Magnus_
Är det för sent att gödsla rosorna (& andra buskar & perenner) med hästgödsel nu? Har några säckar med så fin, välbrunnen gödsel, nästan som jord, som jag vill göra mig av med!
Aqvakul
Gödslar du nu är det risk att tillväxten främjas och därmed så riskerar de nya skotten inte att avmogna ordentligt innan frost. Förr gödslade man sent på hösten med naturgödsel inför vårens tillväxtperiod. Numera rekommenderar man det inte, då risken för kväveläckage är stort. Du bör alltså vänta till i vår med att gödsla.
emmalofo
Min pappa (som är bonde) hävdar att den brunna hästskiten i princip bara fungerar som jordförbättring och inte innehåller så mycket näringsämnen (alltså inte gödslar så bra). Han säger att det går utmärkt att lägga på det nu.

Vet inte om han har rätt, men han har fantastiska rosor. smile.gif
vanjalarsa
Hästgödsel eller kogödsel som är brunnen går alldeles utmärkt att lägga på på hösten. Har gjort det många gånger.

mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
även om rosorna skulle klara det, så skulle jag inte gödsla nu av dom orsakerna Aqvakul nämner. mycket spelar roll hur vädret är blir det en väldigt varm och solig höst och man gödslar så KAN rosorna få nya skott skulle man sedan ha oturen att det kommer en frostnatt hastigt och snabbt så kan den nya tillväxten frysa veck. är det däremot en kall och regnig höst med kyliga nätter så kommer nog inte rosorna använda näringen och får inga nya skott men då kan det säkert bli näringsläckage.

dock är frosttåligheten olika för olika rosor, vildrosor nya tillväxt kan nog tåla en del frost medan känsliga rosor så fryser nytillväxt ner redan vid strax under 0c.

renate
Jag tycker inte det är någon mening att gödslar rosor nu på hösten innan de ska går i vila,Spara gödseln till våren när rosorna ska växer och blommar.
Ezereht
Mmm men ibland ska man ju ha någonstans att spara den också. I fall man inte har det kan man väl lika gärna lägga den runt om antar jag. Näringsläckage blir det väl liks mycket där som i en annan hög någon annanstans på gräsmattan.
Alexander-VG-zon3
man kan ju ha det i sopsäckar eller boxar, man måste ju inte lägga det i en hög på gräsmattan.
renate
CITAT (flaxss @ 15-09-2009, 00:09) *
man kan ju ha det i sopsäckar eller boxar, man måste ju inte lägga det i en hög på gräsmattan.

Ja sopsäckar går alledes utmärkt.Det finns säkert plats till dem i ett hörn i trädgården.
gulmåra
Å jag som har grävt fram rugosan Agnes ur gräs och elände. Behövde ge något till den torra trötta jorden. Det blev kompost tillsammans med lika mycket grus. Får se hur det går.
renate
CITAT (gulmåra @ 15-09-2009, 21:17) *
Å jag som har grävt fram rugosan Agnes ur gräs och elände. Behövde ge något till den torra trötta jorden. Det blev kompost tillsammans med lika mycket grus. Får se hur det går.

Det är ingen fara,jag flyttade John Davis idag,och då använder jag kompost i gropen blandat med befindligt jord.
Bassam
Hej
Man kan blanda marken på komposten på hösten , på grund att de löser sig långsam.

H:Bassam
Bassam
Hej
Som min kompis sa hästgödsel inhåller lite kväv så kan man använda under höste , men man ska inte använda färska hästgödsel på grund att de har mycket ogräs så , så de använder för jord förbättring under hela året .

H:Bassam
silverräv
Hej

Det som man ska gödsla med på hösten är PK-gödning. Hela trädgården mår bra av det, även gräsmattan men absolut inte kväve av skäl som redan nämnts.
Sedan till våren kogödsel och under sommaren Algomin. Jag har ca 170 rosor och dom får den här dieten och mår prima.
Aqvakul
Tveksamt om det behövs något gödning överhuvudtaget på hösten. Våra jordar lider sällan brist på vare sig kalium eller fosfor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon