|
Monarda
13-09-2009, 16:11
Läste med stigande förskräckelse i senaste numret av Fågelvännen där redaktören Daniel Green berättar om hur vår svenska fjärilsfauna håller på att utarmas p g a att skrupelfria personer tar sig för att samla sällsynta fjärilar som bara finns i våra svenska fjäll. Fjärilssamlare från hela Europa kommer till trakterna runt Abisko, chartrar helikoptrar och förser sig hänsynslöst av fjärilar som kan finnas bara runt en enda fjälltopp! För att få så fräscha exemplar som möjligt är risken stor att de tar nykläckta fjärilar som inte hunnit reproducera sig än. Det berättas även om den rödgula höfjärilen som bara dyker upp i Sverige vissa år. I början på augusti kom flera tiotals sådana till ett fält utanför Flen i Södermanland. Då dök det upp samlare som tog 20 exemplar var! Man kan ju fråga sig varför inte fjärilar är fridlysta? Daniel Green berättar också att i flera länder i Europa är det förbjudet att samla fjärilar. Det borde vi ta efter även här, enligt min åsikt! Detta känns som en väldigt dammig och förlegad hobby utövad av underliga kufar.  Fotografera dom i stället!
*Stintan*
13-09-2009, 16:44
Ja det är en bra fråga och faktiskt ofattbart att det är fritt fram fortfarande att samla fjärilar.
ängsvädd
13-09-2009, 17:07
Håller verkligen med! Skulle du kunna skriva ihop något som folk får skriva under ev. och skicka det till Naturvårdsverket och Naturskyddsföreningen? Ditt inlägg kanske kan användas - det vore mycket bra. Fördjävligt - guuud vad egotrippat av samlarna
Aqvakul
13-09-2009, 17:17
För vetenskapligt ändamål - ja men annars - NEJ!
Att fridlysa "trevliga" djur som människan råkar tycka om är å andra sidan mycket underlig idé, borde inte t ex steklar lika gärna fridlysas i så fall?
ängsvädd
13-09-2009, 17:24
Absolut, är de hotade eller sårbara så borde de det. Man kanske skulle vidga begreppet till "småkryp" eller liknande.
Gossen Ruda
13-09-2009, 19:29
Beträffande dom första uppgifterna så är dom förmodligen överdrivna men med en viss sanning. Visst finns den fanatiker men dom är ovanliga. Sk skådesamlingar där man försöker få så många och så fina ex förekommer nog fortfarande men är ovanliga. Min har över 30 år på nacken, där finns dock inga ovanliga fjärilar. Den är dock fortfarande viktig för mig som referenssamling.
Fridlysning ropar en del. Lika konstruktivt som att förbjuda alla att peta sig i näsan. Det är inte insamling som är problemet i sammanhanget, det är istället alla andra faror, fåglar, spindlar, parasitsteklar och liknande. Åtminstone i jämförelse med att samla manuellt med håv och liknande. Problem med överfångster kan det dock bli med olika automatiska fällor men dom sätts å andra sidan oftast ut i vetenskapliga syften.
Skall man fridlysa allt? Citronfjärilar? Ett slag i luften eftersom ingen ändå samlar citronfjärilar. Det stora problemet som jag ser med en fridlysning av alla insekter är att ingen då kommer att intressera sig för dom, dom allra flesta är för små för att bestämma och observera i naturen. Då kan man inte heller slå larm när det sker en förändring av faunan.
Förresten, beträffande den Rödgula höfjärilen. Det kvittar om man fångar alla som man ser, det är en invandrare söderifrån som ändå inte kan övervintra i Sverige.
Monarda
13-09-2009, 19:32
Söker man på 'fridlysta insekter' så verkar det faktiskt finnas några i alla fall, både fjärilar och andra. Även en stekel KURT. Frågan är ju inte om man är trevlig eller ej, allt hotat borde ju skyddas innan det är för sent.
Gossen Ruda
13-09-2009, 19:39
CITAT (Monarda @ 13-09-2009, 20:32)  Söker man på 'fridlysta insekter' så verkar det faktiskt finnas några i alla fall, både fjärilar och andra. Även en stekel KURT. Frågan är ju inte om man är trevlig eller ej, allt hotat borde ju skyddas innan det är för sent. Det finns ett par fridlysta insekter ja, åtgärden är dock lätt diskuterad bland entomologerna. Fast hur skall man veta vilka som är hotade om man inte fångar dom och undersöker hur många det finns? Rödlistan finns över bl.a. insekter som minskar och är hotade men listan är baserad på insamlingar, framför allt såna som misslyckas.
ängsvädd
13-09-2009, 19:44
Skulle man inte kunna skriva in en klausul att man får samla in för vetenskapligt bruk endast? Men det skulle såklart missbrukas. Och även om man bara tillät insamlande för vetenskapligt bruk så kanske det skulle bli för mycket.
Gossen Ruda
13-09-2009, 19:54
CITAT (ängsvädd @ 13-09-2009, 20:44)  Skulle man inte kunna skriva in en klausul att man får samla in för vetenskapligt bruk endast? Men det skulle såklart missbrukas. Och även om man bara tillät insamlande för vetenskapligt bruk så kanske det skulle bli för mycket. Jo, men även vetenskapsmän har varit små. Nu kan jag nog inte kalla mig vetskapsman, men jag är inte så långt ifrån ändå. Jag började samla fjärilar i 10-årsåldern och där började nog mitt naturintresse. Nu håller jag på att kartlägga stekelfaunan i Göteborgstrakten och har lokaliserat många lokaler med känsliga arter. Innan mig var det någon som samlade lite sporadiskt på 1950-talet och innan dess i slutet på 1800-talet. Man kan lugnt säga att mitt arbete är till stor nytta för vetenskapen och den eventuella skadan är försumbar. Hur hade min bana blivit om jag inte kunnat samla fjärilar i ungdomsåren? Ingen vet.
ängsvädd
13-09-2009, 19:56
Men kan man inte artbestämma många småkryp genom att filma dem och sedan kolla på stillbilder?
Piccante
13-09-2009, 20:20
CITAT (ängsvädd @ 13-09-2009, 20:56)  Men kan man inte artbestämma många småkryp genom att filma dem och sedan kolla på stillbilder? Tyvärr inte, många insektsarter kan endast skiljas åt efter genitalpreparering under stereolupp eller mikroskop. Fridlysning är som åtgärd många gånger meningslös. Möjligtvis kan extremt ovanliga arter som har mycket få populationer med få individer hotas av insamling. Men det övervägande problemet är att djurens hela livsmiljö står under hot och försvinner deras habitat så hjälper det inte att fridlysa individerna. En inkonsekvens är att Svartfläckig blåvinge är fridlyst trots att den finns i fler landskap och lever på en såpass vanlig växt som timjan medan Alkonblåvinge som endast lever på klockgentiana på ljunghedar (en försvinnande naturtyp) där det dessutom måste finnas en specifik art myra, den är inte fridlyst! Sen finns det ett stort missnöje bland entomologer att det finns generellt insamlingsförbud i många naturreservat då länsstyrelserna som är ansvariga själva saknar expertis inom många grupper.
Gossen Ruda
13-09-2009, 20:42
En av vårt lands främsta bi-experter, Björn Cederberg, som bl.a. ansvarar för rödlistorna och är djupt involverad i många bevarandeprojekt försökte få ett generellt tillstånd att fånga bin i Skånes naturreservat men fick dönobben. Sånt måste tjänstemännen på Länstyrelsen besluta om i varje enskilt fall. Tjänstemän som förmodligen har svårt att skilja en myra från en elefant.
Jag försökte något liknande i Halland med samma resultat, hon svamlade på ordentligt om att jag kunde ta för många ex bla bla bla. Å andra sidan har en person på uppdrag av samma länstyrelse satt ut fällor och samlat 100-tals exemplar av olika stekelarter. Sila mygg och svälja elefanter.
ängsvädd
13-09-2009, 21:32
Jag fattar inte hur det här med insamling av småkryp går till och hur man kan veta hur pass hotad arten är genom att samla in dem?
Kan man inte artbestämma dem levande och sedan släppa tillbaks dem?
Piccante
13-09-2009, 21:48
CITAT (ängsvädd @ 13-09-2009, 22:32)  Jag fattar inte hur det här med insamling av småkryp går till och hur man kan veta hur pass hotad arten är genom att samla in dem?
Kan man inte artbestämma dem levande och sedan släppa tillbaks dem? För att veta hur många individer det finns av en art så är insamling med tex fällor ett sätt att få ett stickprov och sedan kan man beräkna antalet individer i ett område utifrån det. Finns ett flertal metoder och beräkningsmodeller. I princip skulle man kunna ta insekter levande men risken är nog att de ändå dör om de är instängda i en fälla länge så avlivning är humanare. Att bestämma insekter levande är svårt. Det fungerar bara på relativt stora djur med tydliga och karaktäristiska igenkänningstecken. Men om närstående arter bara kan skiljas åt genom att man ser om det finns borst på insidan av fotleden eller genom att preparera fram och jämföra genitalier så funkar det liksom inte att ha dom levande. Hur håller man förresten fast en levande 0,5mm "stor" stekel eller skalbagge under ett mikroskop?
ängsvädd
14-09-2009, 07:01
OK.
Ni som samlar småkryp, vart rapporterar ni era fynd och hur vanliga ni beräknar att de är i det område ni samlat in dem?
Gossen Ruda
14-09-2009, 07:23
Inrapporteringen sker hit.
Orkidétjuven
14-09-2009, 08:35
Jag samlar på kryp. Men jag samlar bara de som jag hittar döda. Lite svårare att samla, men lite mer sport
Piccante
14-09-2009, 11:17
CITAT (ängsvädd @ 14-09-2009, 08:01)  OK.
Ni som samlar småkryp, vart rapporterar ni era fynd och hur vanliga ni beräknar att de är i det område ni samlat in dem? Har aldrig gjort någon uppskattning av populationen någon gång. Ska man göra de så måste man använda någon standardiserad metod och göra insamlingen under längre tid förmodligen. Jag hade lite fallfällor ute i en skog härom året för en mindre undersökning när jag läste en kurs och i princip skulle man väl kunna beräkna individantalet/ ha utifrån hur många som trillar ned i fällorna varje natt. Men jag vet inte om det är intressant att veta överhuvudtaget? Det är intressantare att veta om det finns insekter över huvudtaget och om det ev finns några skyddsvärda arter inte hur många.
sanakan
15-09-2009, 09:55
Jag tycker inte man ska samla några djur, även om de är vanliga, men då menar jag som HOBBY. För vetenskapliga skäl kan det ju vara mer okej i vissa fall. Vem vet, till slut blir de ovanliga. Blev lite arg när jag läste denna artikel som så vackert beskriver några barns "udda" "spännande" intresse att samla fjärliar: Unga bröder med udda hobby
Gossen Ruda
15-09-2009, 10:06
CITAT (sanakan @ 15-09-2009, 10:55)  Jag tycker inte man ska samla några djur, även om de är vanliga, men då menar jag som HOBBY. För vetenskapliga skäl kan det ju vara mer okej i vissa fall. Vem vet, till slut blir de ovanliga. Blev lite arg när jag läste denna artikel som så vackert beskriver några barns "udda" "spännande" intresse att samla fjärliar: Unga bröder med udda hobbyMen som jag skrivit tidigare, ur hobbyn kan en vetenskapsman kläckas som sen kan göra stor nytta. Jag tycker grabbarna har en bra inställning redan eftersom dom inte tar för många av varje art. Att ta några har ingen betydelse för arten, då gör alla andra predatorer större "skada", inklusive katter som gärna fångar fjärilar.
ängsvädd
15-09-2009, 16:29
Jag tycker det är vansinnigt att icke vetenskapsmän, icke biologer mfl samlar in fjärilar o andra småkryp. Det är som att samla på frimärken, att samla på döda djur  Jag håller med om att överskott av katter gör stor skada i naturen, men störst skada gör ändå människan.
Piccante
15-09-2009, 19:40
CITAT (ängsvädd @ 15-09-2009, 17:29)  Jag tycker det är vansinnigt att icke vetenskapsmän, icke biologer mfl samlar in fjärilar o andra småkryp. Det är som att samla på frimärken, att samla på döda djur  Jag håller med om att överskott av katter gör stor skada i naturen, men störst skada gör ändå människan. Då måste jag få ställa motfrågan, hur måna vetenskapsmän, biologer och entomologer samlar regelbundet in fjärilar och andra kryp i vårat avlånga land? De entomologiska föreningarna har gjort stora insatser för forskningen genom sina aktiviteter.
Gossen Ruda
15-09-2009, 20:48
Det verkar på mig som om kritikerna inte är mottagliga för sakliga argument och eftersom jag bara har såna att komma med drar jag mig ut diskussionen.
För att svara på förstainlägget: Det stämmer inte riktigt. Fjärilsfaunan utarmas inte mer pga samlare utan lika mkt av alla slags skådare som går omkring i markerna och trampar ned både värdväxter och födoväxter. Lika mkt pga brist på miljötänkande och hur marker växer igen och nyttjas kommersiellt istället. Utsläpp, gödsling osv och kanske till och med att använda bilen för att åka och titta på fjärilarna/insekterna... Läs också: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/radda-f...t-vaxa-1.612493"Fågelskådarnas" eller det allmänna nyfunna intresset för fjärilar har också en tendens att göra deras regler till de enda. Har ex själv blivit åhutad för att jag visade upp mig med håv av skådare som hade dyr kikare/kamerautrustning. Håv behövs inte längre - kikare räcker var förklaringen. Det känns ngt förmätet. Det bör ändå diskuteras om de sällsyntaste dagfjärilarna kanske endast bör infångas av personer med tillstånd. Ex Arktisk pärlemorfjäril, högnordisk pärlemorfjäril, tundragräsfjäril?, veronikanätfjäril, kronärtsblåvinge, Mnemosynefjäril... Vad som är rätt med gäster som ex tryfjäril, videfuks, rödgul höfjäril kan diskuteras...Det är mer en moralisk fråga att låta fler komma och fotografera fjärilen innan den infångas. De är invandrare som Gossen Ruda skriver. Utan insamlande så hade nog fjärilslforskningen inte kommit speciellt långt. Se ex herbariums betydelse. Det var en bra diskussion i naturmorgon för ngn månad sedan med Daniel Green och Bo Söderström..Tyvärr ligger den nog inte kvar nu...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|