jadler
Har nu en billig grensåg från Plantagen som kostade ca 80:- med ett blad som är 16 cm långt. Det är för kort och tar en evighet att såga med. Ett helt värdelöst verktyg.

Jag behöver en lagom stor såg till lite större grenar som inte sekatören klarar av, där det kan vara lite trångt och för att få till riktade snittytor. Min bågsåg är bra till de stora grenarna men det sista kapet som kräver finlir vill jag kunna använda en lätt liten grensåg till.

Jag ska kunna komma åt inne i syrensnår och kapa plommonträdsgrenar som inte sekatören klarar av.

Bladlängd?
Bra blad som klarar av att såga igenom trä?
Tandning?
Vikt?
Hoppfällbar eller hölstersågar?

Har du svaret?
MariaS
Det låter som om en japantandad såg vore något. Den sågar bara när man drar sågen åt sig vilket gör att man har bra kraft också. Bladet är lite svängt och är lätt att sticka in mellan trånga grenar, finns både som hopfällbar och icke.

KURT
Det är å andra sidan nyttigt för träden att såga av grova grenar, det är bättre att ta dem i tid, så läker såren bättre.
Peo-Eskimo
Är det viktigt att det är en såg?

jag är väldigt förtjust i dom stora grensaxarna. Min far har en variant från Fiskars som är ca 50 cm lånt i sin helhet, den kan väl ta grenar upp till Ø35 mm. Och det är ingen stor grensax.

Såg ett test nyligen i "gör så här" där dom provat lite varianter på grensaxar. Tror att den på biltema inte är helt dum (priset är ju överkomligt med).

Fafrar hade nån enorm variant som var näramre en meter när man ställde den på backen. Vet inte vad han hade den till... fälla träd? smile.gif

Fördelen med grensax är ju snabbheten jämfört med såg, samt den rena snittytan (visst man klämmer ihop grenen lite - min inte värre än med sekatören).

Skall man ha nått för riktigt grova grenar och har tillgång till el, så är black&Deckers "Krokodil" riktigt bra. Faktiskt. En el-kedjesåg med mothåll. Fungerar som en grensax - men kräver ingen kraft för att nypa av nått. Känns säker att jobba med dessutom (kedjesågar kan ju göra riktigt elaka skador)

Mvh

Peo - "flest verktyg vinner"
jadler
Tack för alla inlägg.

Gick en beskärningskurs för ett tag sedan och där fick man inte använda saxar/sekatörer som "klämmer ihop" grenen. Skären på sekatören måste gå omlott när den är ihoptryckt. Det ska inte vara en sekatör med ett blad som trycker mot ett block typ fiskars grensax. Men jag har prövat fiskars grensax och håller med om att den är lätt, väger inte mycket och klipper ganska grova grenar snabbt.

Det som är intressant på en grensåg är bladlängden. Det funderar jag mycket på. Ska det vara kort så man kommer åt inne i snåriga buskage eller långt så att man kan långa skär i fruktträden. Till fruktträden kan man ju använda vilken fintandad snickarsåg som helst så det överväger att bli en kortare bladlängd på sågen i alla fall. 16 cm är i kortaste laget men jag vet inte hur långt blad jag vågar köpa?

MariaS
Optimalt är ju att ha olika redskap till olika ändamål. Har man ett bra sortiment på beskärningsverktyg, kan man beskära det mesta med minsta möjliga skada på träd och buskar.

Sekatörer: En bra sekatör har ett mothåll (platt icke skärande del) -som ska vara på frånsidan av snittet- och ett skär. Då blir klämskadan på den del som klipps bort.

Sågar: japantandad dragsåg är mycket bra när det är lite grövre grenar som sitter tätt. Sen finns det ställbara grensågar som ser ut som en bågfil, på denna sågen ställer man in bladet, så bladet sågar i den riktning som stammen är och resten kan du hålla i den riktning där du får bäst kraft, denna sågen används till grövre grenar. Bågsågar har inte ställbara blad och används bäst till riktigt grova grenar/stammar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon