Veganvarg
Hejsan!

Köpte på sensommaren en Doktor Västerlunds blomma. (tror den heter så).

Köpte den på en marknad av nån kringresande blomsterförsäljare.
Sen den kom till mig har den växt välidgt dåligt, och nu har bladen börjat bli väldigt gula och den ser mycket ledsen ut. sad.gif

Vad gör jag för fel?? wink.gif

Den står ganska ljust, och ganska varmt (det är ett element under). Jag vattnar blommorna kanske var 3e dag nu på vintern. Och så sprayar jag dem med en... *tappat ordet*... blomvattenspraysspruta(?) kanske två gånger i veckan.

Hur vill denna blomma bli skött på för sätt?
Vad ska jag göra för att rädda den?
Eller ska den bli gul på vintern? unsure.gif

mvh
/Ylva
Åsa, mälardalen zon 2
Tycker det brukar vara normalt beteende när det gäller rosengeranium som den egentligen ska kallas. Den blir lite allmänt risig på vintern som många andra pelargoner, den brukar dock överleva trots alla gulnande blad. Ställ den gärna svalt och ljust på vintern om du har möjlighet. Den brukar sätta fart framåt våren då man planterat om den (+den går bra att beskära ifall den är ranglig) den brukar må jättebra av att vistas utomhus under sommaren.
Christer i Falköping
Det är värmen och den torra luften den inte gillar. Om du inte kan sätta den på ett betydligt svalare ställe, kan du pröva med att sätta en stor pappskiva under krukan. Då kan den varma, torra luften inte komma åt den så lätt och kylan från fönstret nå den lättare.
Christer.
Bengt i Särö
Hej Ylva.
Alt beror på JORDEN som den är blanterad i.
Gör jorden själv,ta reda på var det fins gammal konpostjord minst 4-5 år
gammal,blanda upp jorden med små lecakulor och en del sand.
Ruska av den gammla jorden och plantera om den medesamma.
Hälsningar
Bengt i Särö
Helen i Piteå Zon 5
Jag tror att du vattnar för mycket oxå, pelargoner ska torka upp mellan varje vattning, min står ljust å svalt och vattnas ungefär var 10:de dag. / Helen
Veganvarg
Tack för alla svar!
Jag har flyttat blomman till djurens rum, som är mycket svalare. (bara nu inte kaninerna äter upp den!) tongue.gif

Ska försöka vattna den mer sällan oxå.

/Ylva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon