Full version: Rabarber i pallkrage
pibe02
Hej
Funderar på att odla rabarber i pallkrage. Hur många kragar behövs på höjden tror ni?
Vilken tyo av jord. Ren kogödsel eller blanda med planteringsjord?
Mvh
Pia
MariaS
Rabarber vill ha tung näringsrik jord och den ska vara djup. Jag har en i två pallkragar högt, som är fylld med riktigt fet lerjord.
pibe02
Så vad tror du om två pallkragar med främst kogödsel i så fall?
MariaS
Borde vara kalas, men blanda den gärna med vanlig matjord/kompost också. Ko på påse är väldigt mycket torv också och förlorar snart sin "spänst".
Eller menar du bränd kogödsel från bondgård, så blir det för starkt med bara det och då behöver den också blandas med vanlig matjord/kompost.
Oavsett vilket du använder, tänk två tredjedelar matjord/kompost och en tredjedel kogödsel. Kommande år lägger du på ordentligt med trädgårdsgödsel sen.
smuleborg
Där ser man, jag trodde rabarber behöver bättre jorddjup. Då kan vi plantera på "friland" smile.gif (fastighet "på berg", vi har svårt att hitta fler ordentliga jorddjup). Tack MariaS.

Senorita
Hej!
Jag har just avvecklat mitt gamla trädgårdsland och odlar sedan 2 år tillbaka i pallkragar.
Nu har det också blivit aktuellt att flytta mina rabarber, har slitit med det idag! Vilka rötter de har/hade...!
De har stått på samma plats i 40 år, tätt ihopträngda.
Nu grävde jag upp ett antal efter bästa förmåga och har satt dem i en 2-vånings pallkrage, som ju blir ca 45 cm djup.
Jag hoppas förstås att de tar sig! Vad har ni andra för erfarenhet av att flytta rabarber? Överlever de även om man inte får med mer än kanske 25 % av rötterna?

Tacksam för synpunkter!

Eva
KURT
Allt beror ju på vad man har under. Har man betong under, så räcker det knappast med två pallkragars höjd. Har man däremot gräsmatta under, så räcker det nog med en i höjd.
Senorita
Tack för ditt svar Kurt!

Jo, det är en sorts gräsmatta under, ett tunt jordlager över berggrund.

I botten på pallkragen ligger dubbla lager marktäckväv, för jag har märkt att det inte räcker med ett lager, gräset från gräsmattan tränger igenom, det är någon släkting till kvickrot, tror jag! Mycket envist i alla fall!
Så någon näring från en underliggande gräsmatta kan inte min rabarber räkna med.

M v h

Eva
salikons
Min står i en halvpallkrage som är två pallar hög. Den växer i ko på påse och frodas och mår bra.
Såg att någon frågade om att flytta rabarber och jag har flyttat rabarber massor med gånger och de brukar klara flytten galant om de bara får vatten
Anja Danmark
CITAT (Senorita @ 08-11-2009, 23:39) *
Hej!
Jag har just avvecklat mitt gamla trädgårdsland och odlar sedan 2 år tillbaka i pallkragar.
Nu har det också blivit aktuellt att flytta mina rabarber, har slitit med det idag! Vilka rötter de har/hade...!
De har stått på samma plats i 40 år, tätt ihopträngda.
Nu grävde jag upp ett antal efter bästa förmåga och har satt dem i en 2-vånings pallkrage, som ju blir ca 45 cm djup.
Jag hoppas förstås att de tar sig! Vad har ni andra för erfarenhet av att flytta rabarber? Överlever de även om man inte får med mer än kanske 25 % av rötterna?

Tacksam för synpunkter!

Eva

Hej Eva -

rabarber er meget livskraftige - så måske får du rabarber igen, der hvor du har gravet dem op. Rødderne går meget dybt, og det kan være svært at få det hele med...

mvh
Anja

Senorita
Hej Anja!

Tack för svar!
Det ska läggas en stenmur där min rabarber växte förut, så de stånd jag var tvungen att lämna kvar där kommer att bli förstörda, tyvärr!

Jag hoppas att de som jag lyckades gräva upp och satte i pallkragen kommer att ta sig - vatten har de i alla fall fått! Det har ju regnat väldigt mycket på sista tiden.

God jul till alla!

Hälsningar!
Eva
netaave
Jag har min i tre våningar, står på gräs i österläge och planterad 2 delar U-jord och 1 del kogödsel, spetsat med lite kompostjord varje vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon