Full version: Olika rostyper
flouee
Nu är jag igång igen med mina frågor...

Jag blir inte klok på hur olika rostyper ser ut... T ex rabattros och buskros - vad är det för skillnad? Jag har en bonica som jag tycker är fin i växtsättet (buskig), och som jag förstått är en rabattros - men vad är då en buskros? Större storlek?

Och vad kallas de rosor som mer eller mindre har några få uppåtväxande grenar med blommor längst upp? Eller finns det inget specifikt namn på dessa?

confused.gif
Ezereht
Rabattrosor växer ofta stelt rakt upp med blommor högst upp, har blanka blad och blir inte så höga eller breda.

Buskrosor har oftare lite vekare grenar, mer bågformade. Blir högre och bredare och bladen är mer sällan sådär högblanka.

Men det finns ju alltid rosor som ligger lite mitemellan, Bonica är sådan tycker jag.
flouee
Hmm.. För jag har även Romanze - som tydligen är en buskros - och den är förvisso inte särkilt stor, men den växer mer upprätt än bonican, som är betydligt buskigare...

Det jag egentligen är ute efter - om jag vill ha buskiga rosor och inte de uppåtväxande - vad ska jag välja för typ och vad ska jag undvika? Men det kanske inte är så enkelt?
gulmåra
Ja, det är inte lätt! Rosor beter sig inte alltid som man önskade. Bäst är att se dem i verkligheten innan man väljer. Rabattrosor är i min sinnevärld stela,raka och kinkiga. Har antagligen tvärfel flirting.gif

Hur hög vill du att busken ska bli? Det finns ju alba-rosor?! De jag har väller ner med mjuka grenar. Mme Plantier, Mme Legras de St. Germain. Fast de är ju engångsblommande.
Portlandrosor kanske? Blommar även på hösten. Mina favoriter, gallicorna, är också olika. Det finns både med stadiga raka stjälkar och de, ofta hybrider med centifolior, som är lite mer slängiga och hängiga.

Hm, det här blev inte så mycket hjälp.... duh.gif
flouee
Hehe, jodå smile.gif De kan vara runt 1 meter höga och lika breda, men lägre går också bra. Och lite högre, om det krisar rolleyes.gif

Men okej, jag har ju tittat ut lite olika rosor jag hade kunnat tänka mig. Någon som kan avgöra vilka som blir buskiga?

Lion's Rose
Leonardo Da Vinci
Louise Bugnet
Adele Prevost
Rose de Resct
Mme Boll
Elmshorn
Lilli Marleen
Little Gem
Westerland

Tips på Austinrosor som blir buskiga mottages också tacksamt smile.gif Mary Rose har jag förstått är bra, men det måste väl finnas fler?
Stiffe
Dessa blir buskiga.
Louise Bugnet
Adele Prevost
Rose de Resct
Mme Boll

De övriga vet jag inget om, men det finns andra här på forumet som gör.

/S
Kajsa
Westerland är en modern buskros men den är ganska pinnig, blir ingen tät ros, fryser ofta bort i min zon 3 - 4, vet inte hur många jag haft ?
Leonardo da Vinci, Lions Rose är en snygga rabattrosor men blir ingen buskar. Lilli Marleen också en rabattros men den får mycket sjukdomar.
Elmshorn blir stor ca 2 x 1.5 m, modern buskros.

Little Gem är en mossros och den blir en buske ca 1.20 och ca 1 m bred. Stark doft, mycket mossa, zon 4

Diamond Border är en utmärkt, tät liten buskros, blir ca 1.20 hög, zon 4, frisk. Perfekt att blanda med.

Andra bra lagom stora buskrosor är Linnaeus, The Fairy, Bonica 82, Sommerwind, Morden Blush mm
Austinrosor är ofta pinniga, där får man köpa 3 st och sätta ihop om man vill ha det lite buskigare men dom är dyra.
flouee
Ok, tack så mycket! Så här blir det kanske:

7 st i en buskabatt:
Mme Boll
RdR
Adele Prevost
Little Gem
Linnaeus
Leonardo da Vinci
Mary Rose
(eventuellt en annan austinros också istället för någon utav de "vanliga" - om någon har ett förslag så hojta smile.gif Eller kanske Diamond Border som Kajsa rekommenderade om det blir för mkt rosa annars...)

Sedan i min vresrosrabatt/häck:
Louise Bugnet, Wild Edric och Wasagaming, 2-3 st av varje

smile.gif

Det är märkligt hur det kunde börja med tre rosor i en liten rabatt framför huset, och sedan några veckor sedan handla om nästan 15 st på två helt andra ställen biggrin.gif (Undra vart det ska sluta...)
Stiffe
"Det är märkligt hur det kunde börja med tre rosor i en liten rabatt framför huset, och sedan några veckor sedan handla om nästan 15 st på två helt andra ställen biggrin.gif (Undra vart det ska sluta...)"

Det vill du inte veta. Det här är rosträsket. devil.gif "You can check out, but you can never leave".

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon