Full version: Persika
Powerowic
någon som vet hur bra persika ´frost´ klarar friland 2-3 m från en södervägg
lenaandersson
det går nog bra, min står ett par meter ut i trädgården från huset sätt, men i en skyddad del av trädgården.
jag bor i zon 4 i uppsala, men det som är problem är att den blommar så tidigt att frosten förstör blomningen så det inte blir några frukter. själva plantan klarar nog en heldel, min växer mkt bra.
Jan Lindgren
Hej!
Vi har Frost och Riga. Hos oss är Riga betydligt friskare. Frost angrips ganska mycket av krussjuka.
MVH
Jan Lindgren
eugenia
Är det även skillnad i blomningstid?
MariaS
Man kan försena blomningen genom att täcka trädet i februari och vänta med att ta bort täckningen längre fram istället. Jag har använt grön täckväv med stor framgång, eftersom den inte släpper igenom ljuset och är luftigt ändå. Både ljus och värme triggar igång blomningen på persikan.
Det har hänt någon gång att någon blomma slagit ut under den gröna väven, men den stora blomningen har i alla fall låtit, vänta på sig.
Från det att man tar av väven, tills trädet går i blom tar det mellan 4-5 veckor. Kollar man sen almanackan, så kan man planera in blomningen tills att månen är i nedan (ingen måne), det är då det är som mildast. Störst risk för frost är alltid runt fullmåne.
Alexander-VG-zon3
att täcka trädet tycker jag juteväv är bättre eller ett ljust lakan (tvålager), fiberduk funkar också även den och den gröna väven kan bli varma när solen lyser (dom kan liknas vid en svartplast påse i södersol, dock är den ju av plats så den blir ännu mer varm men svarttyg). men även med fiberduk och grön vinterväv är det bra att ha mer än ett lager så att man hindrar solen ännu mer.

sedan hjälper läget också syd/öst eller syd/väst och att måla stammen vit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon