Full version: Kärleksört
Paeonia Lactiflora
Jag har en kärleksört som har varit jättefin hela sommaren, men när den äntligen börjar blomma så blir blommorna svarta. Är det någon här som vet vad det beror på?

Växten är gammal, jag har inte köpt den själv men när jag söker på olika sorter är den mest lik "Herbstfreude":

http://odla.nu/artiklar/images/bilder/sedum-herbstfreude.jpg

Det har regnat mycket i sommar, så jag funderar på om det kan vara problemet. Men kärleksörten är planterad i ett upphöjt land, så det är åtminstone väldränerat.

Hoppas att någon kan hjälpa mig, tack på förhand smile.gif!

/Helen

Odlar i zon 4 (möjligen 5)
Ezereht
Är den ny? Det finns ju sorter som har svarta (väldigt mörka) blommor. Om det är något fel har jag ingen aning, ingen kärleksörtsodlare själv, har bara en.
Anki V
Jag brukar ha små gröna larver på min kärleksört och om de får härja fritt och äta på blomknopparna blir de svarta när de slår ut.

Om jag ihärdigt plockar larverna blir skadorna mindre.

/Anki
Paeonia Lactiflora
Tack snälla för svar smile.gif! Det är ingen sort med svarta blommor tyvärr, utan något som går snett. Tror mer på gröna larver, jag ska inspektera växten till helgen.

Funderar på att åka till Rödbo plantskola någon gång denna veckan, och då kan jag höra med dem också. Tror du det finns sorter som är mindre larv-länsliga rolleyes.gif? Tycker att kärleksört är sååå vackert och vill absolut inte vara utan.
Bassam
Hej
De blir svarta på grund av pollinera inte , för att det kom köld och insekter kunde inte pollinera dom. H :Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon