kerstin z5-6
Måste bara meddela att rörmockeri pågår -äntligen laugh.gif Att all el är dragen , 25 kontakter ,jordfelsbrytare auto timer hands-on och allt vad det heter finns i litet snyggt elskåp.
Lysrör monterade och halva åkern utanför är upplyst om natten , så 180 grader verkar stämma att de ger ljus på smile.gif smile.gif smile.gif
Brädfoder återstår ett bit längs med taket -utelampa är vald och ska upp

Sedan jag fick ett ryck och sprutade rubbet med lusmedel verkar jag inte heller ha några odjur kvar .banan och citron växer som attan ,små lönnarna Acer dissectum och kompani har fällt en del blad , men ser friska ut .Passionsblomman , änglatrumpet samt en del av rosorna blomman ännu.Snart ska vi ta upp hålet till huset o dörren ska i , sen ska jag julpynta där ute- så vi kan dricka glögg under bananen och titta på fiskarna i dammen på julafon smile.gif
Och när jag väl skrivit såg jag ditt inlägg ingrid -typiskt ..kunde ju ha fortsatt i den tråden ..
Ditt golv är supersnyggt
hälsar k tongue.gif tongue.gif smile.gif
Berith
Wow!! ohmy.gif Jösses vad snyggt! En sån vill jag också ha. wub.gif
sanna
Det var väldans fint! Otroligt fint byggt! Och om ni tröttnar på fiskarna kan ni väl ha bubbelpool i den tjusiga dammen?

Sanna smile.gif
Tesa
Det var verkligen jättefint. Jag blir smått avundsjuk, jag vill också ha ett sånt.
Jag försökte lura gubben att bygga en grovingång (som vi verkligen behöver) i glasveranda stil till mig. Med väldigt mycket fönster åt söder och väster- tror ni han genomskådade mig??? rolleyes.gif Men det blir kanske av iallafall fast det lär väl ta tid.....

Det var verkligen jättefint
kerstin z5-6
det tog tid här med .I dag har jag flyttat runt alla krukorna minst 14 ggr och i morgon ska jag börja med pyntet -äntligen ,,lampor och kristallkronor jippi .. smile.gif smile.gif
yla
jag skulle också vilja ha en plats där det bara va blommor året runt
men i lägenhet som är liten blir det trångt
o på torpet har jag ju ingen el
men jag är glad att jag får titta på era växthus
o glädjas med er
*Felix matte*
Så fint.... instämmer i Oldwolfies
jag är glad att jag får titta på era växthus biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
Det är sååå fint, jag är riktigt avund, skulle oxå vilja ha ett uterum. Ni har gjort ett riktigt toppenjobb. / Helen biggrin.gif
nonne
Hej!
Det ser jättefint ut. Har ni använt vanligt virke inte limträ? Vad har ni för typ av fönster? rolleyes.gif
kerstin z5-6
smile.gif Varken eller -trots att limträbalkarna uppfanns och produceras i närheten -Vi har egen skog -så det är senvuxen,grov gran , hemsågad av min man,på lokala lillsågen, torkad ute under flera år
i tjocklek så att jag kan hänga upp en ampel med en elefant i smile.gif

Fönstren är ett auktionsfynd -gastäta treglas avsedda för Karolinska sjukhuset .....köpte dem billigt -de var 3 cm fel bredd ..så de fick aldrig fara till stockholm smile.gif smile.gif smile.gif
Ska försöka hinna fota nuläget , men det blir ju mörkt så attans fort nu sad.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Cilla
Härligt att se Kerstin! Vilken dröm att kunna ha vinterdjungel!

Jag har en ganska stor sommarveranda som brukade fungera utmärkt som växtrum. Där växte det så det knakade och till slut var det bara en liten stig fram till en fåtölj som fick plats. Nu är den dock alltför kall, och en hel del växter frös i vinter. Sommarverandan måste bort när den gamla sommarstugedelen ska byggas om och jag funderar mycket på hur jag ska kunna återställa den härliga vinterträdgården. Kanske gör jag som du - eller bygger ett runt glashus utanför köket.

I den nya husdelen har jag delat på golvvärmeslingorna i hopp om att växterna ska trivas även om huset kommer att vara varmare än verandan. Slingorna närmast fönstren går i separata slingor och ska bara sättas på om det blir smällkallt. Dessutom har jag lagt golvklinker längs fönstren så att jag ska kunna blaska och duscha ordentligt. I övrigt har huset trägolv.

Vad gör man inte för att skapa lite bättre växtklimat i sitt hem!

Har du luftfuktare i rummet, och vilka temperaturer har du?
kerstin z5-6
Ingen luftfuktare utan en damm i trä, typ minibadtunna med fiskar .
temp ca 13 +
Är det + grader ute och sol stiger den till + 16
Jag har även en stor fläkt i taket som snurrar sakta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon