Full version: Kantareller
annapanna78
Har plockat en hel del kantareller i år, både gula och trattisar. Undrar om ni har några goda recept innehållande kantareller att bjuda på?
Meriona
CITAT (annapanna78 @ 14-09-2009, 13:28) *
Har plockat en hel del kantareller i år, både gula och trattisar. Undrar om ni har några goda recept innehållande kantareller att bjuda på?

Hej!
Vi gjorde en kantarellpaj för några veckor sedan som var jättegod! Med lite lök i, ost och grädde såklart. Men det receptet hittade vi på nätet, antingen ica.se eller recept.nu. Så det kan du nog också hitta.

Men denna trattkantarellsoppan är fin den:

1 l färska trattisar
rejäl klick smör
4 msk mjöl
2 buljongtärningar (grönsaks eller kyckling)
1 l vatten
1 msk tomatpurè
2 msk ädelost
1 ½ dl cremefraiche eller grädde
1 tsk preassad citron
hackad persilja

Skär svamen i bitar, smält smöret i en gryta och svetta ihop med svampen. Strö över mjölet och rör om. Lägg i buljongtärningarna och vattet lite i taget under omröring.

Smaksätt med tomatpuré och ädelost. Låt allt koka i ca 10 min. Smaka av med citronsaft. Strö över persiljan.

Superenkel men verkligen jättegod!
KURT
Syltade kantareller (efter Tommy Myllymäki)

200 g kantareller (inte för stora)
2 dl socker
1dl ättika
½ dl vatten
1 lagerblad
1tsk senapsfrön

Koka ihop lagen i kantarellerna, koka i 10 min, lyft upp kantarellerna, lägg i en bunke, koka ner lagen till hälften, slå den sen över kantarellerna, ställ i kyl, låt stå ett dygn.
Eva i Höga
Måste fråga hur ni gör med kantarellerna. Man ska ju koka ur vätskan och det blir ju en hel del vätska - häller ni av eller ska man låta allt koka in? Det tar ju en stund när man har mycket kantareller. Man måste väl koka ur vätskan innan man fräser dem i smör? Eller ....?
emmas matte
eftersom smaken i svampen är vattenlöslig så föreslår jag att du kokar in allt spad, så det blir torrt i grytan. Jag gör det, tycker att svampen smakar mer då. smile.gif
KURT
Annars håller sig svampen bättre i frysen om man kan frysa den i dess spad (det samma gäller de flesta livsmedel t ex fet fisk som bör frysas i vattenblock), men volymen blir ju större då. Och detta år då man utan problem har kunnat plocka hundratals liter kantareller, så är ju frysarna nu GANSKA ansträngda!!!
russin
CITAT (KURT @ 15-09-2009, 10:18) *
Annars håller sig svampen bättre i frysen om man kan frysa den i dess spad (det samma gäller de flesta livsmedel t ex fet fisk som bör frysas i vattenblock), men volymen blir ju större då. Och detta år då man utan problem har kunnat plocka hundratals liter kantareller, så är ju frysarna nu GANSKA ansträngda!!!

sad.gif Jag har nog bara hittat 1 liter allt som allt, trots idogt letande. Svamp gillar inte mig och "försvinner" så fort jag kommer - så här är långt ifrån fullt i frysen.
lovwal
Med våra kantareller har jag bland annat gjort Svamp- och potatispaj med prästost (fast med västerbottenost) från recept.nu. Det tycker vi var gott. smile.gif
smuleborg
Vi plockar årligen stora mängder kantareller (och annan svamp) och har därför experimenterat. Det enklaste tycker vi trots allt är det godaste:

Rensad och nedskuren färsk (gul) kantarell
Smör
Lite salt
Lite charlottenlök (alternativt pyttlite färsk chili)
Kanske persilja.

Hetta upp en stekpanna på medelvärme. I med svampen. Låt den svettas och allt vatten dunsta bort. Först då, i med smör. Och chili eller charlottenlök om så önskas. Låt svampen steka på medelvärme ett bra tag, 20-30 minuter. Smakerna utvecklas. Höj sedan värmen. Som jag ser det ska kantarell vara knaperstekt. Testa gärna, ta ur hälften från pannan och lämna resten kvar. Jämför sedan. I vart fall, salta försiktigt mot slutet.

Servera som tillbehör, gärna till stekt hokifilé (eller eg. till vad som helst, kanongott blir det).

Trattisar torkar vi och använder sedan i grytor, soppor eller såser. Lång "stäk/koktid" för att smakerna ska komma fram. Sås eller soppa på trattisar med grönmögelost är en hit.

Sås på kantarell kräver, som jag ser det, framförhållning. Puttra på lägsta värme (obs inte koka, då dödas smakerna) i minst två timmar. Det är värt väntan. Jag lovar.
HrKantarell
Hejsan,
Har en sida där det finns recept på massor av rätter av olika slag innehållande kantareller, besök den gärna.
Kantarellrecept.se
[attachment=59022:kantatrell_50px.png]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon