|
Jag ska plantera rosor, buskar och perenner men har ganska tung lerjord. På plantskolan fick jag tipset att använda barkmull, eftersom t ex solmull "äts upp" av leran betydligt snabbare.
En påse barkmull (50l) kostar 50 kronor. Detta skulle man kunna jämföra med 6 st påsar (50l st) planteringsjord från Plantagen för 100 kronor. Är det verkligen värt att köpa barkmull då? Jag tänker att jag kan blanda in betydligt mer planteringsjord än om jag väljer barkmull - kanske tom bara använda planteringsjord för känsliga perenner? Kanske bara använda utblandad barkmull till rosorna?
Vad tror ni? Är det verkligen värt att köpa barkmull? Eller finns det ett ännu bättre och billigare alternativ?
Piccante
14-09-2009, 14:00
Barkmull ger bättre struktur till lerjorden då den är grövre så det bryter isär leran som då klumpar sig istället för att bli som en jämn slät lera. Planteringsjorden är alldeles för finfördelad för att luckra upp leran. ett billigare alternativ om du ska ha stora mängder är att köpa/ låna/ hyra en kompostkvarn och tillverka egen flis/ barkmull av ditt eget trädgårdsavfall.
elvisjö
14-09-2009, 15:48
COOP har fem säckar jord,gödsel,täckbark för 99:- Säckarna innehåller 50lit och inte den mindre mängden som finns på Plantagen Om du använder bark så glöm inte att tillsätta gödsel.Bark äter näring när den bryts ned
Lotta22
14-09-2009, 16:18
Du kan också byta ut jorden mot ren sand. Det växer hur bra som helst och det enda du behöver göda med är gräsklipp! Sanden kostar nästan inget och gräsklippet brukar vara gratis. Kolla länkarna. Natur&Trädgårds hemsidaNils Åkerstedt - 30 års erfarenhet av odling i sandÄnnu mer om att odla i sand
Blomstertanten
14-09-2009, 18:09
CITAT (Lotta22 @ 14-09-2009, 17:18)  Du kan också byta ut jorden mot ren sand. Det växer hur bra som helst och det enda du behöver göda med är gräsklipp! Sanden kostar nästan inget och gräsklippet brukar vara gratis. Kolla länkarna. Natur&Trädgårds hemsidaNils Åkerstedt - 30 års erfarenhet av odling i sandÄnnu mer om att odla i sandMen då måste man väl byta ut jorden mot sand ? Enligt min erfarenhet så blir enbart lera och sand nästan hårt som cement , men om man blandar i barkmull eller kompost (som inte är helt nedbruten ) så får man bättre struktur på jorden och syre kan komma ner till rötterna.
diva&hero
14-09-2009, 18:37
Jag har köpt 5 eller 6 säckar barkmull för 99 kr på K-Rauta. Det är ju lite billigare än det du hittat.
Aqvakul
14-09-2009, 18:45
barkmull + kogödsel eller grov kompostjord är väl jättebra jordförbättring
lavendelgården
14-09-2009, 19:17
Där jag har styv lera blandar jag i koskit på påse, kompost ock malda vinterståndare. Inget annat. Jag gör stora planteringsgropar och efter några år har man till sin fövåning blandat upp det mesta av leran. Sand avråder jag bestämt ifrån - blir stenhårt. Lycka till Åsa www.lavendelgarden.nu
officinalis
15-09-2009, 08:30
Jag tycker det låter lite väl dyrt faktiskt. Satsa hellre på planteringjord, brunnen stallgödsel (hör runt med häststallen runt omkring dig, de ger ofta bort gratis) och trädgårdsavfall (går också att få tag i gratis).
Om jag ska samla hästskit, hur länge ska den ligga och var? Jag ska kika på de olika kedjorna och se om jag kan få tag i lite billigare barkmull och kanske koskit på påse att använda nu i höst, så kanske jag kan fixa min egen till nästa gång
CITAT (flouee @ 15-09-2009, 09:02)  Om jag ska samla hästskit, hur länge ska den ligga och var? Jag ska kika på de olika kedjorna och se om jag kan få tag i lite billigare barkmull och kanske koskit på påse att använda nu i höst, så kanske jag kan fixa min egen till nästa gång  Det optimala är nog om den kan få ligga i 3 år. Och "samla" låter som om man samlar i hage, vilket inte är lika bra som att få från stallet, där urin och avföring blandas.
officinalis
15-09-2009, 09:14
Brunnen stallgödsel går nog att få tag på. Den kan du gräva ned nu i höst.
Jaha, då ska jag få be att få titta in i stallet istället  Men tre år, det är ganska lång tid, kanske är bättre att köpa då... Är hästskit bättre än koskit? Ska de brinna lika länge?
Jag börjar med att göra en jämförelse från ditt första inlägg. BArkmullen ger en hållbar struktur i minst fem år, medans planteringsjorden varar i ca ett år.
Sand ska du absolut INTE blanda ner, däremot kan du blanda ner grov sand/fingrus (4-8mm) tillsammans med barkmyllan. Du behöver inte ge extra gödsel även om barkmullen "äter" kväve vid förmultningen. Leran innehåller mer än nog av den varan, men för att växterna ska kunna ta till sig näringen, behöver de små lerfragmenten slås isär, så vatten och luft kommer ner i leran och då är det barkmull och fingrus som fungerar bäst.
Visst kan man jordförbättra med stallgödsel, men det är med den som med planteringsjorden, du får ingen varaktig struktur, utan måste då fylla på varje år istället.
Att skaffa en kompostkvarn och mala ner allt man kan hitta är en mycket bra lösning. GEr samma effekt som barkmyllan och varar i flera år. Har man gott om material, så kan man även flisa och lägga som marktäckning, då sjunker flisen sakta ner i leran och fortsätter förbättra leran.
Vad sugen jag blev på att skaffa en kompostkvarn!  Men tills dess får jag hålla till godo med inköpt barkmylla, och ev grus om jag får tag i.
CITAT (flouee @ 15-09-2009, 12:42)  Vad sugen jag blev på att skaffa en kompostkvarn!  Men tills dess får jag hålla till godo med inköpt barkmylla, och ev grus om jag får tag i. Kolla med kommunen, ofta får de sand över vid gatsopning och annat. Säger du att du ska ha det till jordförbättring, så vet de också om det är användbart material för odling.
Lotta22
15-09-2009, 13:28
CITAT (Blomstertanten @ 14-09-2009, 19:09)  Men då måste man väl byta ut jorden mot sand ? Enligt min erfarenhet så blir enbart lera och sand nästan hårt som cement , men om man blandar i barkmull eller kompost (som inte är helt nedbruten ) så får man bättre struktur på jorden och syre kan komma ner till rötterna. Om du blandar lerjord med bara sand så blir det cement men här handlar det om att byta ut befintlig jord mot ren sand. Om du kollar länkarna i mitt förra inlägg, så ser du vad jag menar. Lycka till!
Hej Det är inte bra att sätta gödsel i marken nu , på grund att växter vila ock det finns mycket regn så näring ska gå i marken och skadar miljö .
H: Bassam
Obs det är bra att använda grus 8 mm nu.
Gudrun i Göteborg
15-09-2009, 20:19
I min förra trädgård var det bitvis väldigt styv lera. Jag blandade i rejält med solmull och den gjorde verkligen nytta. Växterna trivdes och jag märkte inte att solmullen åts upp. Bodde där i tio år och växterna trivdes väldigt bra.
officinalis
16-09-2009, 08:06
Nu är nog ingen bra tid, men brunnen/komposterad stallgödsel spriden sent (slutet av oktober) ger vad jag läst ett minimalt läckage, om ens något över huvud taget. I synnerhet ifall man arbetar in det i jorden. Näringen är inte lättlöslig i komposterad stallgödsel utan organisk bunden (vad det nu innebär). Rätta mig gärna om jag har fel. Jag behöver förbättra mina odlingsbäddar och tänkte göra det i samband med höstgrävning. Stallgödseln tänker jag mest för att öka mullhalten.
Stallgödsel kan man vända ner i jorden i slutet av oktober början av november. Fungerar bra om man redan har gjort en grundförbättring med mylla och småsten.
Oavsett vilken metod man använder så är i alla fall hösten bästa tiden att göra det på, då tjälen också hjälper till.
Hur gör man det enklast då?
Man lägger ut materialet ca 5cm tjockt på marken, där man vill jordförbättra. Vänta minst ett dygn så det hinner samlas fukt i och under materialet (torr lera kan vara omöjlig att gräva i) Ta sen en vanlig grävspade och kör ner spaden till hela dess djup och bryt upp leran tillsammans med materialet. Hacka sen tillbaka "klumpen" ner i hålet. Då kommer grus, mull, stallgödsel eller vad det nu är man lagt på, att blanda sig med leran och följa med ner. Nästa tag, tar man ganska nära föregående grävtag (5-10cm), för att få leran så jämnt fördelad som möjligt. Låt sen jorden vara som den är, varken kratta eller någonting, den ska se "bucklig" ut. Helst ska man nu täcka den med svart plast, för ogräsets skull, men det fungerar med lättpresenning eller annat täckmaterial också. När lerpartiklarna slås isär kommer många frön som vilat i leran, att gro, eftersom de nu får syre och näringen frigörs. Vintern kommer nu att hjälpa till med arbetet. Tjälen går in i lerblandningen och fryser isär den ytterligare. Till våren när man tar av täckningen, är växtkraften enorm. Vill man nu ha ytan för odling av grönsaker, så täck ytan med gräsklipp, Tjockt! REnsa regelbundet. Det är inte nödvändigt att man får upp alla rötter, bara man får av det gröna, så tröttar man snart ut de flesta ogräsen. Ska man göra en blomrabatt, så rekommenderar jag att man täcker tomma ytor med tidningar, gärna dubbla lager. Lägg gärna ytterligare med flis eller bark ovanpå tidningarna. Håll efter allt ogräs som visar sig, på samma sätt som ovan.
Vill åter ge ett varningens finger. Om man använder sig av en jordfräs, så hackar jordfräsen ner lerkornen till dess minsta beståndsdelar igen. Luft och vatten kommer in tillfälligt, men bara för en kort tid. Dessutom kan jordfräsen hjälpa till att föröka rotogräsen ytterligare, så det nästan blir helt omöjligt att odla på ytan efter några år. Ska man över huvud taget ta maskiner till hjälp, använd då plog och harv (finns små i jordfrässtorlek att hyra).
officinalis
16-09-2009, 09:09
Under vintern så täcker man väl mest för att förhindra erosion och att vädret misshandlar jordstrukturen för mycket? Är det värt att lägga tid på efter höstgrävning tycker du? Funderar då på att täcka med pressenning och tidningar. Nästkommande säsonger tror jag dock att jag ska försöka mig på "biologisk grävning" genom att täcka kontinuerligt och planera in en vall med bra växter i odlingen istället.
Täckning är först och främst för att förhindra ogrästillväxt. Är jorden nygrävd blir det garanterat erosion (frostsprängning) vare sig man täcker eller inte. Ytan är ju spräckt. Effekten av att man täcker över vintern, är att man vinner en fruktansvärd massa arbetstid. Så snart solen börjar värma, är detta den första platsen, som tjälen kommer släppa på -också på grund av ytbrottet- därför kommer också ogräset att fullständigt explodera. Ogräsets rötter kommer då att binda ihop ytan igen, innan man hinner börja odla det man planerat. Har man då täckt ytan, gror visserligen en del ogräs ändå, men de blir inte gröna så fotosyntesen kan börja och med lite tur har de alltså vuxit ihjäl under täckmaterialet. Så ja, det är definitivt värt arbetet med täckningen.
officinalis
16-09-2009, 09:27
Det låter minnsan bra. Jag har också hört de som täcker bäddarna med fiberduk för att sätta igång tidig grodd av ogräsen också, så att man hinner slå dem innan ens egna sådder kommer i jorden. Förlåt ifall jag är lite väl off-topic nu, men detta är ett ämne som intresserar mig
Det du nämner nu, är när man täcker med vit fiberduk. Då kommer ljuset och värmen igenom, varmed fotosyntesen också kan börja. Vill man INTE ha ogrästillväxt, så är det material som inte är ljusgenomsläppliga man använder som vintertäckning. Det är OK att fråga, annars får man inget veta
smuleborg
16-09-2009, 18:26
CITAT (Bassam @ 15-09-2009, 18:22)  Hej Det är inte bra att sätta gödsel i marken nu , på grund att växter vila ock det finns mycket regn så näring ska gå i marken och skadar miljö .
H: Bassam
Obs det är bra att använda grus 8 mm nu. Ja, så har också jag "lärt".
smuleborg
16-09-2009, 18:42
CITAT (MariaS @ 16-09-2009, 10:19)  Täckning är först och främst för att förhindra ogrästillväxt. Är jorden nygrävd blir det garanterat erosion (frostsprängning) vare sig man täcker eller inte. Ytan är ju spräckt. Effekten av att man täcker över vintern, är att man vinner en fruktansvärd massa arbetstid. Så snart solen börjar värma, är detta den första platsen, som tjälen kommer släppa på -också på grund av ytbrottet- därför kommer också ogräset att fullständigt explodera. Ogräsets rötter kommer då att binda ihop ytan igen, innan man hinner börja odla det man planerat. Har man då täckt ytan, gror visserligen en del ogräs ändå, men de blir inte gröna så fotosyntesen kan börja och med lite tur har de alltså vuxit ihjäl under täckmaterialet. Så ja, det är definitivt värt arbetet med täckningen. Maskarna (det låter kanske löjligt?) är trädgårdens absolut viktigaste medarbetare. Höstgräver man sent, förlorar man en hel del av dessa viktiga medarbetare. Höstgräv, om du måste, i så fall inte alltför sent. Använd grep, inte spade. Och täck med t. ex. löv. Det skapar ett bra klimat för maskarna, dina medarbetare. Maskarna producerar jord, dränerar; var rädd om dem. Hösttäckning är för att i viss mån förhindra ogräsinvasion (hur stor invasion är det om hösten?), men framför allt handlar det om, som jag ser det, att tillföra godis och ett bra klimat till jord, mask.
Maskarna trivs aldeles förträffligt när leran luckras upp, även på hösten. Maskarna har klart större problem när leran är tät.
Titta också på hur bönderna gör! Alla bönder med lerjordar ser åtminstone till att plöja under hösten, allt för att det ska bli mer lättarbetat.
Hej Det är bättre om du bandad din jord med kompost nu.
H : Bassam .
Obs för att de gör jord bra och lössa sina näring långsam .
officinalis
17-09-2009, 14:14
Ja, det är därför man använder komposterad stallgödsel vad jag vet.
smuleborg
17-09-2009, 17:02
CITAT (MariaS @ 16-09-2009, 20:35)  Maskarna trivs aldeles förträffligt när leran luckras upp, även på hösten. Maskarna har klart större problem när leran är tät. Ja, visst är det så. Men - om man månar masken - gäller det att höstgräva i tid, alltså inte för sent på säsongen, så att masken hinner ner innan kölden slår till. Och använd gärna grep.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|