Full version: Ecoplugg eller vad
Said
Hej

Vi fällde ett par lindar i våras och lämnade ca 3 m av stammarna till hängmattan smile.gif
Runt dessa stammar har jag nu planterat kaprifoler av olika slag och de växer som bara den runt stammarna.

Mitt lilla problem är att det växer ut blad från stammarna som inte ser så snyggt ut.
Jag har gått med grensågen ett par gånger, men de växer ut lika snabbt.

Hur gör jag för att stammarna (träden) slutar med detta??

Har hört talas som ecoplugg, men vet inte om det är lämpligt med tanke på kaprifolerna.

Är det någon som har några förslag??

Tack på förhand
Said
lavendelgården
Kan inte tänka mig att ecoplugg skulle påverka kaprifolerna. Rotsystemen är ju separata.
Åsa www.lavendelgarden.nu
Danne031
Ecoplugg ska inte skada kaprifolerna, giftet förs ner i rötterna genom stammarna där du borrar in dom. Möjligen att någon enstaka planta som har total direktkontakt under mark med lindrötterna kan påverkas vid extrem otur.
Huggorm
Lindar är extremt livskraftiga träd, så det finns nog inte mycket annat att ta till än ecoplugg. Ringbarkar du trädet ända nere vid marken kommer du få en mängd rotskott i stället
Huggorm
Har vi två rivaliserande ecoplugg-försäljare som gör reklam på forumet nu?
Hannele
CITAT (Said @ 14-09-2009, 15:21) *
Vi fällde ett par lindar i våras och lämnade ca 3 m av stammarna till hängmattan smile.gif
Runt dessa stammar har jag nu planterat kaprifoler av olika slag och de växer som bara den runt stammarna.

Dödar du trädet helt, har du inte många år kvar att hänga i hängmattan..
Lind räcker det att rensa en gång på våren och på hösten, kan vara värt, om man vill ligga där coolgleam.gif
Gudrun i Göteborg
Instämmer helt med Hannele. Om tar du skotten två gånger per år så kan du fortsätta att vila dig i hängmattan flera år.
Huggorm
Och under tiden kommer högstubbarna att sakta ruttna inifrån och bli en värdefull källa till mat och levnadsplats för diverse insekter. Sådant behövs det mer av, det är något som knappt finns i vår kontrollerade natur längre, och då skall vi inte prata om hur det inne i samhällena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon