MissStorm
14-09-2009, 15:23
Jag planterade rosor under sommaren och tydligen är det någon som nu i september lagt märke till det.
Här går jag och glädjer mig när jag hittar nya knoppar, men så dagen därpå är de bortknipsade! Och det är inte bara knopparna som försvinner utan stora, utslagna blommor försvinner också!
Det är bara det allra yttersta som knipsas bort (knopp & blomma). Grenarna är oskadda och kvar finns de tomma "buketterna" där blommorna satt.
Vem skyller jag på och går till attack mot? Rådjuren? Hararna? Ondskefulla grannar..!?!
Jag skulle tippa på rådjuren, de brukar gilla både knoppar och utslagna blommor.
Testa att lägga ut lite blodmjöl framför rabatterna, i en sträng, det ska tydligen vara effektivt!
Gudrun i Göteborg
14-09-2009, 20:21
Gissar också på rådjuren. Grannarna kan det inte vara för dom hade tagit en stor bit av grenarna också
Jag har rådjur som mumsade rosor, kärleksört, mm varje höst. Det bästa sättet att inte bli förb....d var att ge bort dessa växter. Tyvärr.
Hej
Du kan sprida stark peppar på knoppar o blommor .
H : Bassam
Helt klart är det rådjuren som varit framme! Fräcka gynnare det där.
Man kan ta en del hjorthornssalt en del cayenepeppar och en del matolja och blanda till en gröt. Sen penslar du blandningen runt rabatten, eller doppar bomullstrasor som du hänger upp. TAck vare oljan sitter blandningen kvar ca 3månader även om det regnar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.