Anna i Mälardalen
Hej alla
Jag är ny här som användare men jag har läst mycket på sajten. Den är ju jättebra!

Det är ju så att det finns olika grundstammar för äppelträd A2 och olika svagväxande. Jag har nu försökt att få tag i ett vinteräpple på en svagväxande stam. Jag har hittat Aroma, Filippa, IngridMarie, Signe Tillich, Åkerö, CoxOrange på B9. Av dessa kan jag möjligtvis tänka mig Aroma, men samtidigt jag igentligen vill ha Maglemer.

Jag har läst mig till att en B9 bir 3m i diameter och en A2 blir 8-10m i diameter, mer beroende på grundstam än sort (?)
Där jag vill ha äppelträdet är det ca dryga 4m till huset. Huset står i väst, i norr, syd och öst är det helt fritt ("stup"). Det gör inget om trädet blir högt, som jag läste på annan tråd "man vill ju kunna klippa gräset under".
Jag vill inte spaljera upp äppelträdet på denna plats.

Fråga:
Hur stort blir en Maglemer som ju är svagväxande på en A2?
Kan jag sätta Maglemer på A2 och bli ett snille på att beskära om 10år?
Maglemer kanske inte behöver beskäras så mycket eftersom den är svagväxande? De jag har pratat med på trädgårdsbutikerna säger att man alltid kan beskära in ett äppelträd?
Kan jag sätta stammen lite snett från huset så trädet utvecklar sig från huset?

Aqvakul
Jag hade aldrig satt ett äppelträd ympat på A2 fyra meter från huset. Det är att be om problem. Du kommer att få brottas mot trädets naturliga växtsätt.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag hade inte heller satt något på A2 så nära och det blir faktiskt sällan bra att hålla nere äppelträd med hård beskärning det blir bara skatbon av vattenskott med få frukter.

Antar att du bor i mälardalen, på de flesta håll i mälardalen är det ju ganska gynnsamt klimat och du har fler grundstammar att välja mellan ex. MM106 som jag har den är härdig till runt zon 3 och träd ympade på denna brittiska grundstam blir någonstans mittemellan B9 och A2.

Man kan behöva beställa äppelträd på önskad grundstam i trädgårdsbutiken.
Jan af Lisö
Trädgårdshuset i Skarpnäck har Maglemer på B9 på sin sortimentlista. Kolla med dem om de har någon hemma eller om det kommer några till våren. De har mycket fint sortiment av fruktträd.

Tänk dock på att frukkträden på svagväxande grundstammar har mycket kortare livstid (15-20 år) än på A2 (60 år ?) eller på fröstammar (flera hundra år).
Anna i Mälardalen
Tack för info om Trädgårdshuset i skarpnäck! Skall ringa dem i morgon.

Då jag har ringt runt till trädgårdar har jag bett dem höra med sina leverantörer.
Ingen leverantör har dock haft svagväxande stam med Maglemer (eller för den delen någon annan vintersort). De sorter jag angett i början av tråden är de som funnits hemma på trädgården. Jag har inte funnit något på någon annan svagväxande stam än B9. Var finns de att köpa?
Gärna mer förslag var man kan få tag i en Maglemer på en svagväxande stam!

KURT
CITAT (Anna i Mälardalen @ 14-09-2009, 20:53) *
Tack för info om Trädgårdshuset i skarpnäck! Skall ringa dem i morgon.

Då jag har ringt runt till trädgårdar har jag bett dem höra med sina leverantörer.
Ingen leverantör har dock haft svagväxande stam med Maglemer (eller för den delen någon annan vintersort). De sorter jag angett i början av tråden är de som funnits hemma på trädgården. Jag har inte funnit något på någon annan svagväxande stam än B9. Var finns de att köpa?
Gärna mer förslag var man kan få tag i en Maglemer på en svagväxande stam!

Du kan se deras sortimentlista:

http://spreadsheets.google.com/pub?key=p-Q...imOI0TWQ&lt

De har nästan hälften av sorterna på B9
Anna i Mälardalen
Väntar på att trädgårsaffärerna skall öppna så jag kan ringa...

Någon som har mer förslag på ställen där Maglemer på svagväxande finns att köpa.

Jo jag har funderat lite i natt.
Hur kort avstånd från hus kan man sätta en A2 om man inte vill ha den som spalje, för då har jag läst mig till att man kan ha den mot huset?

KURT
Du kan kolla med Gränna Växter också, de tillhör i alla fall de få som säljer grundstammar, och jag tror att de ympar själva.

http://www.granna-vaxter.se/
Anna i Mälardalen
Maglemern på B9 var slut i Skarpnäck.
Ringde sedan runt till andra trädgårdar. Hittade inget nytt.

I em åkte jag iväg till trädgården för att köpa Aroma.
När jag kommer dit ser jag att de har betydligt mer än de sorter på B9 än de sa på telefon.

Elstar zon1?
Retina
Jamba
Mutsu zon1?

Har letat på nätet efter dessa sorter men jag hittar inte mycket info.
Är det någon som har erfarenhet av dessa?
Åsa, mälardalen zon 2
Elstar är en Holländsk sort som normalt sett inte ens är härdigt i Skåne men det sägs att sorten ympad på B9 ger ett härdigare träd så kanske det funkar i zon 1-2?.

Mutsu har jag sett i fruktodlingar i Skåne så den verkar ju funka i zon 1 iallafall.

Fast jag skulle nog välja någon sort som jag gillar att äta man ska ju ha trädet i många år framåt + är det så bråttom att plantera?? Trädet växer ingenting under vintern så du kan ju även plantera tidigt på våren då det brukar finnas ett större utbud i butiken + det är lätt att få butikerna att ta hem önskade sorter, då kan du ju få de sorter du vill ha.
Jan af Lisö
Håller med Åsa till 100%, beställ den sort du vill ha på den grundstam du vill ha för leverans till våren.

Inte kul att upptäcka efter 5 år att man inte gillar frukten. Visst kan man ympa om, men det försenar skörden med 3-4 år till.

Sen går du in på Cillas hemsida och läser hur man väljer ett bra träd.
jessica i stg
Aroma har jag hört och blivit avrådd från pga att den dras ofta med sjukdomar
KURT
CITAT (jessica i stg @ 17-09-2009, 06:48) *
Aroma har jag hört och blivit avrådd från pga att den dras ofta med sjukdomar

Vad för sjukdomar, och vem har avrått?
Anna i Mälardalen
bråttom att plantera... jo
[/indent]Jag har bott här i snart 10 år utan äppelträd. Hela tiden velat ha ett.
Har smakat Aroma = hel ok, men håller med som jag läste på annan tråd; går att köpa på ICA.
Jag har börjat projektet genom att gräva gropen - jag är en sådan som vill avsluta!!!
Jag har kollat ut en till plats där jag i vår kan sätta en Maglemer på svagväxande. Blir ju bara
3m hög och bred
Ev kan jag sätta mera äppelträd (A2) i tomtgräns mot kommunen och ett till beroende på om
man kan sätta äppelträd i starkt lutande slänt då A2? ( Jag inser att det blir svårare att plocka.
[indent]
Finns några större buskar som trivs i slänten redan.)
Det enda som är synd är att Maglemer och Aroma inte pollinerar varandra men jag bor i Mälardalen = många äppelträd + att jag troligtvis kan ympa in en liten gren Transparente blanche om några år.

Jag har tillbringat många många timmar och läst om äppelträd på webben och i böcker. Känner inte igen påståendet alls. Sorten är frisk. Frukten kan dock släppa för tidigt fr. trädet + att äpplet av kan drabbas av "lagrings sjukdomar".
jessica i stg
CITAT (KURT @ 17-09-2009, 08:47) *
Vad för sjukdomar, och vem har avrått?

En handelsträdgård avrådde då jag var på väg att köpa äppelträd och var intresserad av Aroma. Men det var i våras så jag kommer faktiskt inte ihåg vilken sjukdom som han sa..

Det blev en Gyllenkroks Astrakan istället
Åsa, mälardalen zon 2
Isåfall pratade han/hon nog i nattmössan Aroma är en av de friskaste sorter vi har, det som drabbar Aroma är möjligtvis Gleosporiumröta som gör att frukten inte kan lagras så länge men det är ju främst ett problem för yrkesodlare. Möjliugtvis blandade han/hon ihop sorterna Alice och Aroma för Alice är en sort som är mycket god men den får lätt sjukdomar. Aroma däremot har god motståndskraft mot skorv och div. andra vanliga sjukdomar. Därför odlas den mycket av yrkesodlare, det är mera lönsamt att odla om man slipper spruta en massa för bekämpningsmedel är inte gratis.

Aroma smakar bättre hemma, ofta skördar man äpplena för tidigt i yrkesodlingarna så de hinner inte få full smak så ett Aroma hemma kommer att smaka mer än ett Aroma i butiken.
Jan af Lisö
När skördar Ni Aroma i Stockholmstrakten ?? Normalt gör jag det 1.a helgen i oktober, jag bor 500 meter från Himmerfjärden som gör att det mesta mognar hos mig ca en vecka senare än på andra ställen. Dock i år ligger de flesta frukter en vecka senare än normalt, så det blir kanske 2.a helgen i oktober ??

Har läst många böcker om svenska äpplen, ingenstans stod det att Aroma skulle vara sjukdomsbenägen.
jessica i stg
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-09-2009, 13:55) *
Isåfall pratade han/hon nog i nattmössan Aroma är en av de friskaste sorter vi har, det som drabbar Aroma är möjligtvis Gleosporiumröta som gör att frukten inte kan lagras så länge men det är ju främst ett problem för yrkesodlare. Möjliugtvis blandade han/hon ihop sorterna Alice och Aroma för Alice är en sort som är mycket god men den får lätt sjukdomar. Aroma däremot har god motståndskraft mot skorv och div. andra vanliga sjukdomar. Därför odlas den mycket av yrkesodlare, det är mera lönsamt att odla om man slipper spruta en massa för bekämpningsmedel är inte gratis.

Aroma smakar bättre hemma, ofta skördar man äpplena för tidigt i yrkesodlingarna så de hinner inte få full smak så ett Aroma hemma kommer att smaka mer än ett Aroma i butiken.

Ha Ha!!! Ursäkta så mycket *blush* Där satte du äpplet på spiken rolleyes.gif ... Självklart var det Alice det handlade om...
Anna i Mälardalen
[attachment=42269:DSC00234.JPG]

Jag har grävt mig trött, men nu står äntligen äppelträdet på plats.
Tack alla!
Jan af Lisö
Men vad blev det till slut ?
Aqvakul
CITAT (Jan af Lisö @ 21-09-2009, 08:26) *
Men vad blev det till slut ?

avvaktar med spänning...
Anna i Mälardalen
Det blev en Aroma på B9.
(Enligt mig är enda nackdelen att den finns att köpa på ICA.)

Var väldigt sugen att köpa Elstar på B9 (som också finns på ICA). Enl. lappen som satt
på skulle den klara zon IV. Men jag var "feg", Elstar på A2 klarar zon I (0?). Jag bor i ett köldhål
så jag antar vi har zon III här...

Om några år då ett trädgårdssmycke (läs skrotbil) är borta skall jag sätta 1 eller 2 träd till.

Anna i Mälardalen
-cry-.gif -cry-.gif
Mitt Aroma (B9) äppelträd blåste ner i förrgår natt.
Knäck sa det i ympen. Blev så ledsen att jag inte tittat mer. Det ligger där ute.
En av mina stöttepinnar har murknat så den är borta. Jag hade knutigt om till den andra pinnen, men inte ordentligt.
Det som var så fina äpplen på trädet i år!!!!

Trodde faktiskt man stöttade för att inte trädet skall växa snett, inte för att det skall gå av....

Funderar på att ympa på den kvarvarande roten... Bara att vänta till ett spö växer fram?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon