Ti bee
unsure.gif Börjar misströsta, väntar fortfarande på mina rosor. För tre veckor sedan var beskedet att de skulle komma inom 1-2 veckor. Senaste mailet har inte besvarats än.
Är det inte för sent att plantera rosor snart? Mår rosorna bra av att planteras så här sent, behöver de inte tid på sig att etablera sig innan kylan på allvar sätter in? Eller är det ingen fara om det dröjer ytterligare någon vecka?
Är det någon annan som också väntar fortfarande? Borde jag känna mig stressad å rosornas vägnar?
unsure.gif
Kajsa
Man kan väl tänka sig att ni som bor i zon 1 får era rosor sist.
Men vi har mycket milt så jag tror inte det är någon fara.
Har ni någon riktig kyla innan jul där nere? Flora Linnea ligger i
samma zon så man får väl tro att dom vet. Misströsta inte. rolleyes.gif
Dock ska sägas att jag är glad att mina är i jorden.
Anna-C
Nä, inte behöver du oroa dig för rosorna! smile.gif
Så länge du kan gräva i jorden kan du plantera rosor. När de kommer till dig bör de vara på god väg in i vinterdvalan och bryr sig bara om att få lite lugn och ro runt fötterna så de kan gå i ide...
Det är det bästa för dem.

Däremot blir man ju liiite sur på Flora Linnea som enl min erfarenhet, alltid är dåliga som 17 på att svara på mail!
mad.gif
Åtminstone när man behöver fråga nåt. Ska man lägga till nån ros på en beställning brukar de vakna till.
Nåja, det är min subjektiva åsikt och behöver kanske inte vara andras erfarenhet.
Anders zon III
Fick mina rosor från Rosenposten igår, fast jag hade varit noga med att ge besked om att jag måste ha dem v.44, dvs för två veckor sedan.

När de inte kom då skrev jag och sa att jag tar dem på våren i stället...
Och så kommer de nu!

Irriterande då jag inte är ute i sommarhuset vid denna tid. Tog ledigt idag och planterade dem i mina förberedda gropar. En hade börjat växa igen, har varit i varm posthantering i drygt en vecka liksom... Men tror nog att det ska gå bra i alla fall.
Ti bee
Tack för svaren! Det var skönt att höra! Har gått och sneglat på frost och termometer.
Jo, jag håller med dig Anna-C, det är lite svårt att få Flora Linnea att svara på frågor! Fast roskvalitén ska vara hög om jag förstått rätt?

Då vilar jag i trygg förvissning att rosorna kommer att klara sig!
Fast visst, jag skulle gärna ha jobbet med plantering klart jag med, det börjar bli lite kyligt ute.
smile.gif
Anna-C
Jodå, kvalitén på FL´s rosor är hög även om det förekommer dåliga exemplar...
Jag har vid ett par tillfällen fått "döda pinnar" sad.gif
Vanligare är att man får felmärkta rosor wacko.gif
Fast det får man inte bara från FL - ibland kan det rentav vara till ens egen fördel tongue.gif

Jag tycker nog att Rosenposten har bästa kvalitén när det gäller rosor!
Synd att du Anders blev drabbad av leveransstrul...
Jag har beställt tre ggr från Rosenposten och det har fungerat utmärkt varje gång, så döm inte ut dem wink.gif
kerstin z5-6
Rosenposten svarar på mail i alla fall ..Flora linnnea sände rosor till mej i nove´mber,trots x antal mailförfrågningar- -då hade jag 50 cm snö och tjäle sen en månad, helt absurt ,samt de har mycket luft i sitt sortiment ,dvs där finns rosor som de vet att de inte kan skaffa -knäppt sad.gif
Kallas falsk marknadsföring . så dem har jag slutat beställa ifrån .
Visst kan det vara felaktigheter med de andra med som RP men i mindre hög grad tycker jag Kordes rosor är ok Blomquists i Finland lika så, Cedergrens har jag bara goda erf från -men de borde göra nåt åt sin hemsida ohmy.gif smile.gif
Ti bee
Idag anlände rosorna! 18 st av 19 beställda, härligt! Första gången vi köpte rosor på postorder och vi hade förväntat oss ett jättepaket, 19 rosor borde ju ta plats resonerade vi, men paketet är inte stort alls. rolleyes.gif Nu får vi lägga ner alla andra projekt några dagar och bara plantera. Trist bara att det blir mörkt så tidigt! Skulle gärna arbeta in på kvällskvisten. Tänkte köpa en stark lampa och förlänga kvällen, men lampaffären har stängt idag visade det sig.
Det här ska bli spännande! Nya varelser att bekanta sig med.
smile.gif
Ti bee
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-11-2003, 12:27)
samt  de har mycket luft i sitt sortiment ,dvs där finns rosor som de vet att de inte kan skaffa -knäppt sad.gif
Kallas falsk marknadsföring .

Mmm, jag var rädd för det när jag beställde eftersom vissa firmor med enastående varusortiment inte kan leverera det de påstår (nätbokhandlare, cd etc), mycket irriterande. Dessutom så var det till och med var en ros jag ville ha som de inte hade på sin lista ens. Fast 18 av 19 var väl bra? Kanske hade jag tur? smile.gif
kerstin z5-6
Grattis till de nya rosorna laugh.gif klart man ska ha tur ibland 18 av 19 är helt ok
Ti bee
Ja, ibland ska man ha tur! För att uppväga de gånger man har otur! laugh.gif
Kajsa
Kul för dig, då vet du vad du ska göra i helgen. rolleyes.gif
Själv fick jag dom 7 sorter jag beställt av Flora Linnea, dom var fina.
Så nu har mitt habegär ökat, sitter på deras hemsida och funderar på
vad jag ska beställa i vår, vilka perenner som får flytta på sig.
Det är halva nöjet med en bra hemsida.
Ti bee
Ja, nu vet jag vad jag ska sysselsätta mig med! Har alldeles nyss placerat in den sista rosen på min paintshoppro skiss, det är kul att göra det på datorn, man kan ju kopiera in bilder på rosorna wub.gif . Tog bl a hjälp av alltomträdgårds roslista för placeringen, bra att få höra hur rosorna ter sig i verkligheten s a s. Har börjat på en grop till ghislaine de feligonde, var det den du funderade på också, eller så kanske jag minns fel, någon var det...mousseline?? Minns inte...
Vill också ha fler! Innan jag ens planterat dessa. rolleyes.gif grannen har 89 olika sorters rosor, många gammeldags...ligger i lä. laugh.gif Men glädjs åt de jag har!
Här kommer det att klänga lite överallt i framtiden. Kattgården får klängrosor (troligen rosa helena aksel olsen), uteplatsen ännu fler bla mme alfred carriere ("Vår favoritnoisetteros för sin utsökta citrondoft och delikata, tättfyllda, bollformade och nickande blommor i crèmevitt med inslag av blekrosa. Doftar mango, svarta vinbär och grapefrukt" - poesi!), vedförrådet skall täckas av felicité et perpetue (hoppas jag), upp på en mur ska american pillar klättra.
Framför huset är det nästan helt tomt (har inte hunnit fylla det än tongue.gif ), förutom en del härdiga fuchsior, där ska bli många rosenbuskar i färgskalan vit-aprikos-blekt laxrosa-mörkt vinröd. Det är i alla fall tänkt så, det här med färgbeskrivningar på växter verkar nästan aldrig stämma tycker jag. Fast många har jag också sett i verkligheten, då är det lättare.
Vilka 7 sorter beställde du Kajsa? smile.gif
estet
Hej rosfantaster!
Måste bara få fråga Kerstin:hur många sorter har du egentligen?!
Brukar titta in i ditt album då och då och beundra de vackra skapelserna.
wub.gif
Kajsa
Det blev 2 st Louis Bugnet och 2 st Jens Munk, 1 st Martin Frobisher
alla Canadarosor. Balsgårdsrosen Anna,( i höstas hittade jag Irma
på Åsby trädgård för 160 kr, svindyrt men föll pladask.)
Dom går knappt att få tag i, så då kan man ta betalt.
En strimmig bourbonros Honorine de Brabant, som blommar om.
Men det är fler på gång i mitt huvud.
kerstin z5-6
biggrin.gif Utmärkta val du kommer att bli jättenöjd -Tii bee,tyvärr har jag inte zon för en del av dina , Kajsas däremot har jag -de är också helt underbara -förresten Irma saknas i min samling ...hm .. smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Har inte räknat ,Estet -vill inte försäja mig i sömnen om maken skulle fråga ...lol ,men en hel del rossorter är det ..
nu ska jag hämta hem dessa till våren från Finland

Alexander McKenzie en till minst
Champlain
Hope for Humanity
JP Connell
Lambert Closse
Morden Amorette
Morden Blush
Morden Cardinette
Morden Fireglow
Morden Ruby
Morden Sunrice
Quandra-åååå klätterros för mitt klimat -äntligen
Winnipeg Parks

Rosa `Adelaide Hoodless´
Rosa `John Davis´
Rosa `John Franklin
Rosa `Prairie Joy´ 1 - 1,2 m
Rosa rug. `David Thompson
Rosa `Onni´

. sleep.gif
Tror ni man kan gräva ner dem utan att familjen märker nåt
..inte troligt va ,
sen finns det ju 12 olika Gallicor till jag måste ha å ... wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif smile.gif
Anna-C
Grattis Ti bee, till de 18 av 19! rolleyes.gif

Jag älskar rosor och avundas dig din helg...mycket planterande! smile.gif
Hoppas nu att alla dina rosor var rättmärkta wink.gif

Å grattis Kajsa till Balsgårds Anna! Mycket vacker ros!! För att inte tala om Irma - hittar ni Irma så KÖP!

Att Balsgårdsrosorna är lite dyrare än andra beror nog bl a på att alla är rotäkta. En klar fördel, men gör också att det tar längre tid att få fram säljbara ex = dyrare...
Anna-C
Blomquists i Finland lika så, Cedergrens har jag bara goda erf från -men de borde göra nåt åt sin hemsida   ohmy.gif  :)

Kerstin - du verkar veta mycket om rosor och var man ska handla...? smile.gif

Blomqvist i Finland - vem är det? Enbart rosor? Postorder eller måste man åka till Finland??

Berätta! smile.gif
Ti bee
Asch heller, utgick från att följesedeln stämde, men det stod klart och tydligt att den inte nödvändigtvis gjorde det.
17 av 19 rosor blev det. Rosen som inte fanns med på deras lista fick de inte tag på. För 2 veckor sedan sa de att jag skulle få alla rosorna. Jaja man kan inte få allt. sleep.gif
Rosen som jag trodde jag fått, men icke, hette Joseph's Coat, klätterros i bärnsten-koppar-aprikos ungefär. En kanadensare. Fungerar alla kanadensare även längre norrut? Släkten bor uppåt. Ja, fin hade den varit där jag tänkt mig den. sleep.gif Eftersom jag ändå hade grävt en fin grop så åkte vi iväg och köpte en Alba Maxima i grannbyn, den affären hade inte så många klätterrosor kvar i lager, så det blev den rosen utan att jag visste något om den direkt. Fick den för halva priset, 45 kronor, eftersom det var sent på säsongen. smile.gif Läste om den nu när jag kom hem och den verkar fin!

Tack för grattisönskningar! Det är inte utan att man känner sig lite lyxig och rik med så många nya rosor! smile.gif wub.gif
Mariann
http://www.nurserysite.com/clubs/peninsula...sephs-coat.html
Väldigt annorlunda den där Joseph´s coat. en riktig läckerbit wub.gif

wink.gif funderar var den kunde passa
Ti bee
Mmm, smile.gif visst är den fin, Joseph's coat! Såg den live på Rosendals rosdagar också, ännu finare i verkligheten, även fast deras bara var små än. Min man föll för den också! Det var en av de 2 rosor som han absolut ville ha.
Undrar var man kan få tag på den?wub.gif
Ja, och nu när Alba Maxima fått dess plats - var ska vi ha den dådå?
Hojta om du hittar den någonstans, Mariann! laugh.gif Jag gör detsamma! smile.gif
Mariann
Har du ringt Cedergrens de brukar kunna ta hem det mesta.
Viola
CITAT (Anna-C @ 14-11-2003, 19:51)
Blomquists i Finland lika så, Cedergrens har jag bara goda erf från -men de borde göra nåt åt sin hemsida   ohmy.gif  smile.gif

Kerstin - du verkar veta mycket om rosor och var man ska handla...? smile.gif

Blomqvist i Finland - vem är det? Enbart rosor? Postorder eller måste man åka till Finland??

Berätta! smile.gif

Ti bee / Christina, grattis också från mej till de nya rosorna !

Kanadensare tycks vara populära.
Jag köpte kanadensiska rosplantor nu i september i år av Blomqvist, samma Blomqvist som det har skrivits om här. Alla plantor var i prima skick...

Anna C,
Blomqvist i Finland finner du här: http://www@blomqvistplantskola.com - han har en hel del annat också ....

Viola
Anna-C
Åååå, tack Viola!
(länken fungerade inte, så jag sökte reda på Blomqvist via Google)
Provar att lägga in länken igen: Blomqvist Plantskola

Där verkar finnas jättemycke´!! Och ett helt gäng rotäkta rosor!
Vilken glädje! laugh.gif

På den sajten kommer jag nog att tillbringa mycket tid....
Vilka kanadensare köpte du? ......alltid lika nyfiken....
Viola
Anna C !
Sorry, sorry, mitt funkade inte...fast jag tog det ur hans eget "blad"...
Bra! Du hittade fram i alla fall! Blomqvist har en massa intressant...

Dessa beställde jag, två av varje:
Morden Centennial
Champlain
William Baffin
Hope for Humanity

alla remonterande enligt Blomqvists eget "blad" över Kanadensiska, vinterhärdiga ROSOR på egen rot .

be honom sända dej detta blad - så ser du ...

hälsn. Viola
Anna-C
Oj, det verkar som om du tänkt plantera en rosaröd berså eller häck kanske... rolleyes.gif
Mycket vackra rosor! Hope for Humanity har jag också tänkt köpa till våren - det kanske blir hos Blomqvist biggrin.gif

Sökte reda på alla för att se hur de såg ut, här: HelpMeFindRoses

Suverän länk att använda som "uppslagsbok" när man vill se hur en ros ser ut!
kerstin z5-6
Annars finns de rotäkta på hemsidan -se katalog -de flesta Canadensare men inte alla är rotäkta
Eftersom det är en dagstur blir frakt i stort sett lika dyr för mej som att tura .
Han sänder endast krukodlat 3-5 literskrukor på våren

De är av god kvalite men de rotäkta är av naturen något mindre-just eftersom de är på egen rot smile.gif
Ti bee
Hmm funderar, när jag en dag lär mig hur man tar rossticklingar - inte prövat än - kan då de flesta rosor klara sig på egna rötter eller är det ovanligt att de gör det, utomhus menar jag? Fuchsiasticklingar byter många och annat också, men inte ofta rotade rossticklingar tycks det mig. Är det för att det är så tidskrävande att dra upp en ros från stickling eller är det för att det är svårt att få den att rota sig?
Förlåt en nybörjare om frågan är dum. rolleyes.gif
Viola
CITAT (Anna-C @ 17-11-2003, 21:39)
Oj, det verkar som om du tänkt plantera en rosaröd berså eller häck kanske... rolleyes.gif

Det ska vara rött - mycket rött i alla nyanser vid mitt skärgårdstorp..
Dessa kanadensare är med i den tilltänkta bersån.
Nu hoppas jag SÅÅÅ att de trivs och frodas hos mej. rolleyes.gif rolleyes.gif unsure.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

Hälsn. Viola
Anna-C
CITAT (Ti bee @ 18-11-2003, 19:43)
Hmm funderar, när jag en dag lär mig hur man tar rossticklingar - inte prövat än - kan då de flesta rosor klara sig på egna rötter eller är det ovanligt att de gör det, utomhus menar jag? Fuchsiasticklingar byter många och annat också, men inte ofta rotade rossticklingar tycks det mig. Är det för att det är så tidskrävande att dra upp en ros från stickling eller är det för att det är svårt att få den att rota sig?
Förlåt en nybörjare om frågan är dum.  :rolleyes:

Jag provade förra året att ta sticklingar, men det gick inte bra sad.gif
Man måste nog lära sig av nån eller läsa in kunskap först. Eller så ska man ha nybörjartur som min granne, som stoppade en rospinne i jorden för några år sedan och nu har en fin blommande rosbuske rolleyes.gif

Jag antar att alla rosor kan växa på egna rötter, men att de okuleras är väl för att växa fortare/kraftigare med hjälp av en annan grundstam som ger de egenskaperna.
Ju snabbare de växer desto fortare kan de säljas = ekonomi! Plus att det nog påverkar blomningen - vi har ju inte så jättelång sommar och rosorna ska hinna växa, knoppas och blomma på den tiden.
Dessutom kan det vara bra att ha rotäkta plantor ur överlevnadssynpunkt (tror jag!). Har fått för mig att de borde överleva vintrarna bättre...OCH bevara ett naturligt växtsätt hos just den busken.

Istället för rotade sticklingar kanske man kan byta rotskott med varandra smile.gif
Det verkar mycket enklare!
Anna-C
CITAT (Viola @ 18-11-2003, 20:45)
Det ska vara rött - mycket rött i alla nyanser vid mitt skärgårdstorp..
Dessa kanadensare är med i den tilltänkta bersån.
Nu hoppas jag SÅÅÅ att de trivs och frodas hos mej. rolleyes.gif  :rolleyes:  :unsure:  :rolleyes:  :rolleyes:

Hälsn. Viola

Röda rosor, blå himmel, blått hav wub.gif smile.gif
Jag tittade i ditt album - vilket sommarparadis!!!!!!!! biggrin.gif

Det kommer att bli sååå vackert!
kerstin z5-6
Rotäkta tar längre tid att bli färdiga rosor -så ekonomi är skälet
Däremot en etablerad buske -rotäkta blommar lika fort som en icke rotäkta
Ta stickligar är knepigare än rot stickling men går fint
lättast verkar det vara för mej på vårvintern
jag gör även rotäkta buskar av vanliga snitt rosor
smile.gif Lätt och bra att börja med -du kan ju njuta av rosen under tiden smile.gif smile.gif

så här gör jag smile.gif Tag en rejäl snitt ros -klipp av nerdre delen av stjälken
ca en dm lång ..ev blad halveras eller tas bort
-Bra om ett bladveck som har pyttesmå röda blad finns med,

Skrapa den nedre delen av stammen så det gröna delvis försvinner
Sätt sticklingen i sandblandad jord-såjord, med en glasburk
ovanpå på krukan .
Sätt den i kruk -kanten inte i mitten ... jorden ska vara genomvattnad men inte för blöt-lufta då och då men vattna inte om det inte är absolut kruttorrt .. Sätt härligheten under lysrör ..svalt
Vänta ..Möglar det har du luftat för dåligt ..eller inte haft rosgudarna med dig smile.gif
Tre till 5 veckor efter skjuter den nya blad -passopp -ännu finns det kanske ingen rot !
När roten syns i botten av krukan -plantera om i rosjord -skydda första vintern -ev inne i svalt utrymme med ljus under första vintern smile.gif
En genomskinlig plastbytta är bra -då ser man rotutvecklingen

ps det verkar som Louis Bugnet precis fått rötter, Eveque likaså
smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Kajsa
Har läst noga 3ggr, varför ska sticklingen stå vid krukkanten och
inte mitt i ??
Anna-C
Jag önskar det vore mars nuuu!!!!
Mars är väl vårvinter, typ

Måste absolut prova att göra som Kerstin skriver, det låter så enkelt - men det är det nog inte huh.gif

Hur många såna rotäktingar har du gjort, Kerstin? Har de blommat? När planterar du dem i rabatt?

Att sticka dem i krukkanten....är det kanske för att det blir enklare att få dem ur krukan utan att skada rötterna? Eller är det nåt hokus-pokus-trix rolleyes.gif
kerstin z5-6
Det är helt enkelt varmare i kruk kanten så rötter bildas lättare , dessutom är det bättre dränerat där än i mitten som lätt blir för våt
Jag har gjort flera , födelsedagsrosor , min son konfirmations ros samt några Canadensare och Gallicor
En av snitt rosorna -tror den heter Polar stern är def. inte härdig annat än i zon 1
Den frös ner över ytan men kom igen bra tack vare sin egna rot
Numera krukodlad , dels för att den var min första , min mans födelsedagspresent och för att ha nåt vackert i vinterträdgården -den blommmar nu -en magnifik vit doftande ros smile.gif laugh.gif
ps -sen kan vi byta sticklingar här -det vore väl kul -rotat och orotat

smile.gif smile.gif
Ti bee
Tack så hjärtligt Kerstin! wub.gif smile.gif För råd om hur man gör rossticklingar! Du har allt gett mig många fina råd redan! smile.gif Det ska bli roligt att pröva så småningom, får väl dock låta mina små nykomlingar komma tillrätta först innan jag börjar knipsa sticklingar från dem. Så ska jag knipsa några från min farmors gamla rosa rosenbuskar, som hon pysslade så mycket med och ta bilder också, så kanske jag kan lista ut vilken sort det är.
Det är så roligt detta med växter att det nästan helt konkurrerat ut mina gamla intressen. Det fattades tydligen bara en egen trädgård för att jag skulle vara såld! tongue.gif
Sticklingsråden ligger nu i inkopierad i min växtskötsel-fil!
smile.gif
Viola
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-11-2003, 22:03)
......
så här gör jag smile.gif Tag en rejäl snitt ros -klipp av nerdre delen av stjälken
ca en dm lång ..ev blad halveras eller tas bort
-Bra om ett bladveck som har pyttesmå röda blad finns med,
.....

Kerstin..
Jag har nånstans läst om att man kan övervintra ros-stjälkar nedgrävda i sand eller jord ...

Detta har jag gjort i alla fall - nu i september hade jag jättefina snitt-rosor i gammalrosa och gult - jag skar stjälkar lämpliga delar (tror jag) och grävde ner dem i sand - ung. på 60 cm djup. Ännu ska jag lägga på löv..

Så i vår när tjälen gått ur jorden gräver jag upp dem - planterar dem i kruka - just så som du har beskrivit..

Är detta överhuvudtaget möjligt??

Men våga, vinna, testa kan man alltid...

Viola rolleyes.gif huh.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
Javisst går det laugh.gif Jag bor ju i en jättkallzon -så just den varianten har jag inte prövat ännu , men jag vet att det funkar smile.gif

Ros sticklingar del 2 rolleyes.gif
När du beskär på våren -och får några fina skott -gör på samma sätt som glasburkstricket -med den skillnaden att du sticker dem i kallbänk eller direkt i rabatten eller i kruka
Vattna och sköt om dem väl de första veckorna , särskilt de du sätter i rabatt ..i skuggan av moderplantan
-vips nya rosor som klarar flytt säsong 2
Albarosor -Maxima , Minette , Maidens blush är nema problema att föröka på detta sätt

rosiga hälsningar från ett frostigt och isigt Västerbotten smile.gif
Mariann
wink.gif wub.gif Funderar på dessa stjälkar unsure.gif Måste det vara löv på. jag menar oftast när du beskär på våren ser ju det mesta dött ut wacko.gif
kerstin z5-6
inga löv -men liv -jag beskär -ytterst lite pga nedfrysning och inte så tidigt heller -
Ska en stickling lyckar bör den ha minst ett levande svullet öga blink.gif på sin lilla stam för att kunna växa-glömde jag nog säja tidigare

är den inre delen -innanför barken brun är grenen död-klipp ner till frisk ved -vit inuti när du beskär
Levande grenar känns kalla att ta på
döda är varma -konstigt nog
Beror på att vatten cirkulerar i de levande biggrin.gif
Kajsa
Kerstin
Ja visst vore det roligt byta rossticklingar, nu har du delat med dig av
dina erfarenheter och så får man prova något nytt och spännande.
Har man tur blir det rötter. Ska köpa låga Kanadarosor i vår, blev så
förtjust i Morden Sunrise, Morden Blusch och Hope for Humanity var
så vacker. Dom kan man prova ta sticklingar av. Dessa tar liten plats
i trädgården mot 2m-rosorna. Så en annan sak, skjuter Gallica rosorna
rotskott? Vill ha rosen Camaieux, strimmig. Men, när man läser Lars-Åke
Gustavssons bok om "Gammaldags rosor" står att gruppen skjuter
talrika rotskott. Törs man sätta dom i en rabatt? Vad är din erfarenhet?
rolleyes.gif
kerstin z5-6
visst skjuter en del Gallicor rotskott men inte så jag besväras av dem -kanske pga min kalla zon -värre är det med vildskott tycker jag-
Vilket kan förkomma på alla ympade sorter blink.gif blink.gif blink.gif
Viola
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-11-2003, 12:25)
Javisst går det  :lol: Jag bor ju i en jättkallzon -så just den varianten har jag inte prövat ännu , men jag vet att det funkar smile.gif

Ros sticklingar del 2 rolleyes.gif
När du beskär på våren -och får några fina skott -gör på samma sätt som glasburkstricket -med den skillnaden att du sticker dem i kallbänk eller direkt i rabatten eller i kruka

Kerstin..
Tack för : Javisst går det...

Litet fundersam är jag på ros-gropdjupet. Det kan vara för grunt..
Bäst att sätta på lite mer jord/sand.

Och i vår när jag beskär mina rosor - då ska allt som liknar sticklingar tas tillvara - inget slöseri längre!
Så TACK för alla tips!
smile.gif smile.gif

Viola
kerstin z5-6
Det var bara roligt -och jag har ju själv fått tipsen nångång ..fast en del vet jag genom trial and error mest error laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Fick precis ett mail från en tysk trädgårdskompiss som beställde hos Flora Linnea. Många beställda var inte med, eller något annat än beställd ( men den beställda var på fakturan) och så mycket dåligt kvalitet.
VAd skall hon göra? Jag tycker inte hon skall bara finna sig i detta

Elisabeth
Mariann
Ringa dit och reklamera genast!
Anna-C
Håller med Marianne:

Hon ska ringa dit och reklamera med det snaraste!!!! mad.gif
Mail är ingen idé att skicka, de svarar iaf inte enl min erfarenhet.

Om din kompis bara talar tyska kanske du kan ringa som hennes ombud?
Det gäller ju att helst ringa så snabbt som möjligt, så man inte får till svar att man själv "ställt till det"...

Sånt förfärligt dåligt handelsskap som FL visat mot din kompis får inte tolereras!

Berätta hur det går för er.

P.S. Det brukar bli fart på dem om man talar om att man diskuterar dem på Internet... sleep.gif
kerstin z5-6
reklamera ska hon göra ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon