helenab
Jag har fått ta över en stuga strax norr om Gävle och vill nu försöka mig på att odla lite blommor. Just nu är det en slänt med hallonbuskar, lupiner, en massa gräs etc som ingen har gjort nåt åt på flera år. Jag vill nu få denna slänt att bli en blomstrande slänt. Men hur gör jag?
Ska jag bränna hela slänten nu i höst eller försöka klippa/dra upp stora hallonbuskar i vår? Vad ska jag så för blommor som inte försvinner i allt gräs och som inte äts upp av sork etc. Ska jag gödsla, i så fall när och vad?

Har verkligen ingen aning.... Tacksam för hjälp!

Ewert
Ja du kommer att ha ett roligt jobb framför dig.

Jag skulle börja med att rensa bort allt nu på hösten.
Både lupiner och hallon är svårt att få bort.
Om du har tillgång till orgärsmedel så skulle jag spruta på detta
för att efter ca. 1 vecka rensa för hand.

Om du hinner så kan du göra en höst plantering.
Skulle rek. en geranuim som heter Rozanne.
Den blir ca 1 x 1 meter, blommar från midsommar till frosten.

Täcker och är väldigt vacker.

MVH
Ewa
Nauti
Lupinerna skulle jag sparat och gjort någonting av i stället. De är ju kvävefixerande och allt. Så då får man ju ut kväverik jord där de växer. Sedan borde borde man ju även kunna använda dem till att marktäcka med eftersom de innehåller en del kväve? Fast har man ett nässelbestånd i närheten så är det nog bättre att ta av det om man inte gillar lupiner tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon