carolo
Hej!

Vi skulle vilja spaljera ett äppleträd och ett päronträd, någon här inne med erfarenhet? Vilka sorter lämpar sig bäst och är det bra tid att plantera nu på hösten?

Tacksam för svar!
Mvh Carina
Ezereht
Bor du i södra halvan av sverige är det perfekt att plantera på hösten, för då är marken fuktig. Nyplanterade träd (allting) vill ha mycket vatten första året (åren).
Här i Umeå börjar det dra sig mot gränsfall att jag skulle vilja plantera. Kanske någon vecka till.

Om du kolla på ros-tråden finns det en skrivare som heter Kajsa. Hon har två jättefina spaljerade päronträd-bilder i sitt fotoalbum.

Jag skulle tro att du kan komma ganska långt med en bok och att pröva dig fram. Lite är det ju charmen, att lära sig som man håller på. Dock har jag förstått det är ganska mycket jobb, man måste klippa rätt flitigt med sekatören. Men tycker man det är roligt så ... Är det bara för det ser fint ut vet jag inte om jag skulle gett mig på det.
Bassam
Hej
Man ska beskära planta först år till 30-40cm över två knoppar , andra år man ska göra två axlar med stöd av sladar , nästa år man ska borta skott som inte passar mina planering från grund och och andra beskära över 5 bladen men om skott länge mindre än 5-10cm behöver inte beskärning.

H : Bassam
mino
Det finns många sorter som säljs just som spaljéträd, det är ympade på en svagväxande stam. Hör med dem i handelsträdgården vilka som passar bra där du bor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon