Full version: luftigt eller ombonat
Danne031
Jag var ute med sågen och tog bort skott på kastanjen, dessa var alla mellan exakt marknivå och 50cm upp. Nu är frågan bör man pyssla om kapställena på något sätt? Ska jag låta de vara i det fria eller ska jag fylla upp lite med jord/gräsklipp/bark och löv så att de är täckta?
Det hade inte skadat att fylla upp lite nämligen för den halvan av trädet som hade skotten har lite som en grop i gräsmattan eller hur jag ska förklara..
pebblelake
Täck inte,lämna såren öppna,träd brukar inte gilla att man höjer marknivån så stammen kommer djupare än dom vuxit tidigare.
Om du fyller på ändå ,använd poröst material.
Danne031
Då kör jag på luft, tack smile.gif
Huggorm
Att fylla upp med löv eller gräsklipp i etapper skadar inte, problemen kommer om man fyller upp 50-100cm jord och kanske dessutom trycker ihop med skopan på grävmaskinen. Detta ser man ibland där vägverket har varit framme. Ibland överlever träden, ibland inte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon