Thé
I våras fick jag hjälp att ympa en engelsk äpplesort på två olika grundstammar, och tanken är att jag ska spaljera resultatet.

Tre av plantorna tog och har nu växt under sommaren. Två kom det ett skott från, så de har växt rakt upp. En kom det två skott från, så den ser ut som ett v. Men hur får man fram sidogrenar? Om jag ska spaljera måste det finnas sidogrenar. Kommer de av sig själva? Om jag klipper av toppen delar de sig väl, men då har man ju inte kvar någon genomgående stam?
Åsa, mälardalen zon 2
Det trädet som är ett V måste du klippa nu det ska bara vara ett skott. Till vårvintern då den värsta kylan har varit kapar du spöna. Kronträd normalt sett på 70cm höjd och spaljeträd på 40cm höjd. De moderna kronträden i handeln brukar dock ha ganska lågt sittande grenar så jag tycker bara det är en fördel att kapa på högre höjd ifall det ska vara kronträd. Trädet bildar ny topp och sidogrenar efter kapningen, trädet kommer alltid att sträva efter en ny topp även om man klipper. Om man får ett fult träd med dåliga grenvinklar och dåligt fördelade grenar kan man upprepa proceduren följande vinter och kapa ner trädet så det får bilda topp och sidogrenar på nytt.

Spaljeträd behöver man binda ut grenarna på redan odlingssäsongen som följer efter kapningen, grenarna måste vara unga och mjuka när man formar början.
Thé
Tusen tack, nu förstår jag!
Huggorm
Men är det så farligt med ett V-format träd om det ändå skall spaljeras? Då är ju risken mindre att trädet skall klyvas, och dessutom får man ju redan från början ett bredare, mera tvådimensionellt träd
Åsa, mälardalen zon 2
Det är tvärtom ett V format träd löper STOR risk att klyvas + de har troligtvis blivit för stela nu för att formas det ska vara de små späda skotten tidigt på våren som man börjar forma, är de för stela spricker grenarna eller går av då man böjer dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon