emmalofo
15-09-2009, 08:11
Hej,
Vill gärna plantera en magnolia i min trädgård. Vi bodde några år i Virginia, USA och hade där underbara magnolior som kantade gatan där vi bodde. De blev höga (vintergröna) träd, och blommorna var jättestora, runt 15-20 cm i diameter, vita till blekgula och doftade underbart citrus-aktigt. Jag förstår att dessa inte är härdiga här, men skulle gärna ha en magnolia som kunde påminna mig om dessa.
Jag vill alltså ha en magnolia som bli några meter hög, härdig i zon 3 (blommar, alltså inte bara övervintrar) med vita/vitgula stora blommor. Några tips?
Vi har en granne på gatan (allmänt kallad Magnoliamannen), som har hela trädgården full av magnolior, bland annat en som påminner lite om dem jag minns. Tyvärr har han fått den som stickling (den enda av alla han har som han inte vet namnet på) men tror att det kanske är en Curly Head. Någon som har eller har sett en sådan?
Tacksam för svar!
Gunilla T
15-09-2009, 08:27
Den Magnolia du beskriver liknar väldigt mycket junimagnolian - Magnolia obovata och den är härdig i zon 3.
Måste bara fråga när du nämner magnoliamannen - bor du på Tidö Lindö?
emmalofo
15-09-2009, 12:21
Nej, jag bor i Mölnlycke utanför Göteborg. Har ni också en magnoliaman?
Jan af Lisö
15-09-2009, 14:18
Lite om 'Curly Head'
Description: A tall, upright tree, with dense habit. Leaf edges are revolute. Flowers are pastel pink and yellow on white.
'Curly Head'
M. acuminata x M . veitchii 'Peter Veitch'
A tall, upright tree, with dense habit. Leaves are curled. Flowers are pink and yellow on white. Formerly named:
'Editor Hopkins'.
Låter inte riktigt som den magnolia du frågar efter, och skal jag vara helt ärlig så kommer jag inte på någon magnolia som motsvarar din beskrivning. Du kan ju lägga ut en bild på hela magnolian samt en typisk löv så blir det lättare att sortbestämma.
Om jag har förstått det rätt (alltså en reservation) så förökas magnolia obovata via frön och inte sticklingar.
Undras om det var magnolia virginiana du såg i USA, det finns en version som kanske skulle klara sig i vårt klimat, 'Northern Belle':
Från Greengardens.com homepage: NB Is considered to be the hardiest of the M. virginiana varieties. The most evergreen of them as well, not losing it’s foliage until -35° (F?). This variety is also the most tree like of the virginianas, as well as having larger, sweet smelling flowers for two months during the early summer. Grows 25' x 15.
Troligen är dock svenska somrarna för kalla för NB.
I zon III skulle jag själv satsa på någon av dessa:
- Galaxy
- Sunsation
- Daybreak
- Big Dude
- Rose-Marie
- Swede Made
emmalofo
16-09-2009, 18:01
Alla dom var mycket vackra, men jag hade inte tänkt mig rosa.
Hur stor blir "vanlig" buskmagnolia, tro?
Hannele
16-09-2009, 18:19
Magnolia sieboldii 'Hammarö' klarar sej i zon 4.
emmalofo
17-09-2009, 12:33
Åh, den låter intressant. Hur stor blir den? Du har inga bilder?
Jan af Lisö
17-09-2009, 15:39
Magnolia sieboldii blir i svenska förhållnden max 3 x 3 meter, om den inte hunnit torka innan dess. Magnolia sieboldii 'Hammarö' ser ut som alla andra magnolia sieboldii, borde finnas massa bilder på nätet.
Prova Magnolia lennei ´Alba´
emmalofo
18-09-2009, 12:11
Den såg ju jättevacker ut, Lennei Alba. Zon 1-3 hittar jag när jag söker på den, kan det stämma? Funkar det i så fall här (zon 3) eller är det tveksamt?
Här håller de på och diskuterar magnolia, det kan intressera dig.
magnolia-tråd på AoT
Anders zon 1
19-09-2009, 16:47
Bland de vita magnoliorna skulle jag vilja slå ett slag för den "gamla vanliga" beprövade 'Merril' som har förhållandevis stora (inte riktigt lika stora som praktmagnoliorna dock) helt vita, doftande blommor. Kan bli ganska storväxt med tiden. 'Merril' klarar zon 3 bra och är ett säkrare kort än 'Lennei Alba'. Jag har haft en i zon 4 i ganska många år utan några som helst problem. Den växer och blommar mer och mer för varje år. Rekommenderas!
Trädet (ZonV)
21-09-2009, 09:07
Jag har en 'Merril' i Umeå området och den växer och blommar. Det syns att den är på gränsen för sin överlevnad. Har haft den i tre år, köpte då den var 1 m hög. Jag gullar riktigt med den....ger den näring, upphöjd plantering med inblandad sand och mellan stora stenar.
DalaMyran
25-09-2009, 08:14
O vad jag skulle vilja ha en Magnolia. Nu läser jag ju att det verkar finnas sådanna som tål zon 4-5.
De vill väl stå skyddat?
Hur är det med vårsolen i våra kallare delar av landet. Lurar den i gång växten för tidigt? Måste de täckas med väv?
Vill Magnolia ha mycket vatten? alltså inte stå under tak?
Vårplantering är kanske säkrast?
Vad mycket jag fick att fundera på. Det kanske är traktens planskola man ska kolla med.
Hösthälsningar från Borlänge!
Trädet (ZonV)
26-09-2009, 10:43
Jag har den inte vindskyddat helt men nästan. Täcker den inte med väv och det fungerar men är nog en ide att täcka den med väv. Planterade marktäckande blommor runt magnolian. Vattnar bara om det var ett tag sedan det regnade. Jo, jag planterade min i början av juni.
CITAT (Jan af Lisö @ 17-09-2009, 16:39)

Magnolia sieboldii blir i svenska förhållnden max 3 x 3 meter, om den inte hunnit torka innan dess. Magnolia sieboldii 'Hammarö' ser ut som alla andra magnolia sieboldii, borde finnas massa bilder på nätet.
nåja...det där är en sannhet med modefikationer...en av mina är 3x3m nu och lägger på sig dryga halvmeteren i året så om 3-4 år nu så bör den vara minst 4m hög....fröplanta från Oslo botaniska som i dagsläget är 9 år från sådd...Jonny
Jan af Lisö
29-09-2009, 07:17
Jonny, du får göra en grundlig undersökning om det verkligen är en sieboldii du har. En 10 år gamal sieboldii skall inte växa normalt en halvmeter per år....
CITAT (Jan af Lisö @ 29-09-2009, 08:17)

Jonny, du får göra en grundlig undersökning om det verkligen är en sieboldii du har. En 10 år gamal sieboldii skall inte växa normalt en halvmeter per år....
Det behövs nog inte göras.:-) Jag har ett 60 tal magnolior däriblandt 5st M.sieboldii av lite skilda kloner så jag vet ungefär hur dom ska se ut ;-) och det beror precis på vilka växtförhållanden dom har...Planterade 2st samtidigt och den ena fick bruka lite länger tid att etablera sig men nu har den samma livskraft.Har ett 15 årigt exemplar som är 2m och växer kanske 10cm i året så allt beror på hur bra dom har det.Ska Magnolior riktigt trivas så ska det vara lite lera i jorden.Många tips som jag läser så är det näst intill Rhododendron jord dom ska bruka...Rätt om du vill ha en liten planta fel om du vill ha större livskraft...Varför jag är säker i min sak här är att när jag efter några år konstaterade hur bra dom växer i min lerblandade jord. Hadde en längre diskusjon med Anders Blomqvist om ämnet,så upplyste han mig om att det var precis de samma erfarenheterna han hadde ...och han har betydligt länger fartstid än undertecknade när det gäller odlande av Magnolior...Så dom kan bli rejält stora var så säker :-)...Jonny
Jan af Lisö
29-09-2009, 15:24
Hi Jonny
Kul med ännu en magnoliafanatiker här, alla tips mottages MYCKET TACKSAMT !!!
Kan du utveckla lite mer om lera i jorden ?? Jag har nämligen själv lera under ca 20 cm matjord, men brukar själv gräva grop 100 x 50 cm (Diameter x Djup) åt magnolior där de kommer ifrån leran. Fyller gropen med torv blandad med matjorden. Kan lera vara till nytta så har ja oändlig resurs att tillgå.
Davidia
01-10-2009, 11:15
Snubblade över en gulblommande trädgårdsmagnolia i förra veckan: Magnolia brooklynensis 'Elizabeth'.
De sålde några på Löta trädgårdscenter utanför Eskilstuna, så de borde vara härdiga nog för zon 3.
Efter lite bildgooglande nu vet jag att det finns flera sorter av Magnolia brooklynensis som är mer gula i färgen än 'Elizabeth', den var ibland mer vitgul på vissa bilder. Men övriga sorter tror jag härdigheten är tveksam på.
Är det någon som har erfarenhet av den här magnolian, vore det roligt att höra om det, innan jag börjar rekommendera den.
Jan af Lisö
01-10-2009, 12:18
Bara för att en magnolia säljs i zon x betyder det inte att den går att odla i zon x. Inte så länge sedan såldes det grandiflora i zon IV och jag såg att Satisfaction såldes i Stockholm zon III. Var mycket intressant att se den i butiken efter en frostnatt, helt svart !!! Leonard Messel bredvid i full blom !!!
Elisabeth är den första och mest kända gula magnolian, vissa tycker att den är den bästa gula, andra inte. Det har kommit flera gulare sen dess. Elisabeth är väldigt blekgul.
För Brooklynesis magnolior borde zon III vara ett gränsfall och jag törs inte yttra mig om de klarar sig där eller inte. Det finns bara ett sätt at reda på det och det är att testa.
Lycka till !!!
Elisabeth har jag i zon IV i ett ganska dåligt läge dessutom och den klarar sig bra här. Så zon III är inga problem. Har stora blekgula blommor och ganska stora blad också.
Jag har också en Magnolia Èlisabeth`den är härdig och mycket blommvillig. Ang, färgen så kan man styra den med ph värdet i jorden lågt ph blekgul högre eller neutralt ph gulare blommor. Den ger mycket stora och väldoftaande blommor. REKOMENDERAS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.