hippo
Nu har min jättelånga "pinne" till bougainvilla börjat blomma i toppen. Jätte fint rolleyes.gif , men jag börjar mer och mer inse att jag nog bör beskära den. (Nu är den nog ca 2 m lång). Och då började jag fundera på om jag inte kunde ta sticklingar av den när jag ändå beskär den (inte för att jag egentligen behöver fler växter men... whistling.gif )
Är det någon som vet hur man gör...? Är det bäst att göra på våren isåfall?

P9081022a.JPG

RitRat
Bougainvillea tål hård beskärning, och den blir riktigt buskig om man beskär den ordentligt. Den bästa tiden är att göra det på våren, sen den börjat skjuta skott igen.
Jag har hört att sticklingar rotar sig villigt, så det är bara att ta nya skott då. Man kan kapa stammen i flera bitar som rotar sig, alltså inte bara ta toppskottet.
hippo
Vad bra! smile.gif Då väntar jag till våren med beskärningen. Hur långt ner ska jag klippa den mån tro?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon