Diabolique
Jag har läst om alla som plågas i kampen att sluta röka...
Så har det varit för mig massor med gånger.

Måste rekomendera boken "Äntligen icke-rökare" av Allen Carr.
Vet att den har dykt upp i lite olika trådar, men jag tycker ändå att den förtjänar en helt egen tråd.

Jag har nu varit utan cigaretter (och nikotin) i snart 7 veckor. Så länge har jag inte varit utan nikotin på 13 år.
Tack vare boken har det varit lätt och till och med nästan roligt. Tro det eller ej...
Jag rekommenderar alla som vill-, ska eller nyligen har slutat röka att läsa denna!

Själv läste jag en specialversion av boken som är mer riktad mot kvinnor. Den kostade mindre en ett paket cigaretter på bokrean.

Hela boken bygger på att man inte ska använda viljestyrka. Man tar helt enkelt "bara" bort viljan att röka (utan skräckpropaganda).

Svårt att förklara, men ruskigt bra!

LÄS!

Anma
Den boken har jag missat! Nu behöver jag inte den längre, rökfri sedan 30 januari.

Grattis till rökfriheten! blomma.gif
Monica M zon 4
Och jag har inte rökt sen i maj. Jag har inte gjort nåt särskilt. Försöker att inte tänka på cigaretter. Så fort jag börjar tänka sysselsätter jag mig med nåt för att skingra tankarna.
ängsvädd
Tack för boktipset o grattis bravo.gif Jag är rökfri sedan 2001 yahoo.gif men jag har en kompis som röker. Hon har försökt sluta massor med gånger, t o m med hjälp av hypnos. Hon har astma och troligtvis kohl. Jag tycker det är hemskt att stå bredvid och se det pågående självmordet, men hon blir arg bara man nämner ordet rökning sad.gif
Diabolique
CITAT (ängsvädd @ 15-09-2009, 15:30) *
... "jag har en kompis som röker. Hon har försökt sluta massor med gånger, t o m med hjälp av hypnos. Hon har astma och troligtvis kohl. Jag tycker det är hemskt att stå bredvid och se det pågående självmordet, men hon blir arg bara man nämner ordet rökning sad.gif "

Du kanske ska börja med att rekomendera något som höjer självkänslan.
Jag är osäker om boken hade kunnat hjälpa mig tidigare, när jag inte tyckte att jag förtjänade lycka, framgång, välmående eller hälsa. Det är först i år som jag kunnat unna mig saker med gott samvete, och arbeta bort destruktiva saker som till exempel nikotinberoende...

Det finns en hel rad med böcker som ska hjälpa med självkänslan.
Jag ska framöver även skriva en tråd om en metod som hjälpt mig massor på alla plan i livet.

ängsvädd
Tack för tipset smile.gif

Farbror Blå
Bravo Dia=) bravo.gif
Diabolique
CITAT (Farbror Blå @ 20-09-2009, 15:25) *
Bravo Dia=) bravo.gif

Tack! biggrin.gif
Jag vet jag är bäst...

10 veckor avklarade nu.

Passade på att sluta med kaffe för ett par veckor sedan också.
Känner mig mer harmonisk (fast lite för trött än så länge).

Nästa projekt är att minska ner sockret.
KRT
tummenupp.gif tummenupp.gif

Jättegratts!!!!! yahoo.gif
Du har gjort dig själv, din kropp och dina anhöriga en jättetjänst. Du har dessutom förmodligen förlängt livet, och kommer få ett mer innehållsrikt liv framöver med mer lukt och mer smak, och med största sannolikhet också mindre förkylningar och andra luftvägsinfektioner!!!

CITAT (ängsvädd @ 15-09-2009, 15:30) *
Tack för boktipset o grattis bravo.gif Jag är rökfri sedan 2001 yahoo.gif men jag har en kompis som röker. Hon har försökt sluta massor med gånger, t o m med hjälp av hypnos. Hon har astma och troligtvis kohl. Jag tycker det är hemskt att stå bredvid och se det pågående självmordet, men hon blir arg bara man nämner ordet rökning sad.gif

Det handlar om förnekelse - hon vet logiskt hur illa det är, men kan inte riktigt ta det till sig. Trist att hon fortsätter med de sjukdomarna du nämner, hon löper fruktansvärt stor risk att faktiskt avlida av sitt missbruk.

Tyvärr gör man som vän bara allt sämner om man tjatar eller påpekar problemet. Jag vet inte HUR man ska hantera det däremot. Kanske KBT (kognitiv beteendeterapi) kunde vara något, för om man fortsätter trots de sjudomarna då skulle jag gissa att det finns andra problem i botten....
KURT
Eftersom praktiskt taget 100% av alla gravida klarar av att sluta röka relativt fort, så tycker man att man borde kunna undersöka de psykologiska mekanismer som får dem att klara av det, och ta lärdom av dem.
KRT
CITAT (KURT @ 10-10-2009, 16:09) *
Eftersom praktiskt taget 100% av alla gravida klarar av att sluta röka relativt fort, så tycker man att man borde kunna undersöka de psykologiska mekanismer som får dem att klara av det, och ta lärdom av dem.

Enkelt, det handlar om avkomma och att föra sina gener vidare smile.gif Antar att det finns en fin atropologiskt förklaring men.....
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag köpte boken för flera år sedan men inte har det hjälpt mig. Har lite av väckelsemöte över sig .....
Diabolique
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-10-2009, 18:53) *
Jag köpte boken för flera år sedan men inte har det hjälpt mig. Har lite av väckelsemöte över sig .....

Ja, faktiskt...
Det kan jag hålla med om.
Ett himla tjatande är det, innan han kommer fram till saken, och massa lovordande om metoden.
Men det handlar ju om att ändra sina tankar och sin inställning, och då är det effektivt att upprepa.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon