Ann-Marie
Mina irisar har fortfarande gröna blad men ska jag klippa ner dem på hösten? För det mesta är det ju snö som täcker dem på vintern (Hälsingland) men jag har för mig att övre halvan av bladen var bruna i våras men nederdelen fortfarande grön. Så hur ska jag göra?

Förra året klippte jag inte ner mina pioner och de har väl aldrig blommat så rikligt som i år, tack vare era goda råd.
MariaS
MAn klipper endast av blomstjälken på irisar. Resten är grönt året runt och ska vara kvar.
Ann-Marie
Tack, då ska de få stå, vilken tur att jag inte var alltför energisk idag när jag klippte ner andra blommor thanks.gif
MariaS
Man bör inte klippa några blommor alls på hösten. Får de stå kvar och vissna på platsen så ger de ett skydd på vintern. Det som sen kan finnas kvar på våren, tar man bort då. Resten har i regel förmultnat och kommer blomman till nytta igen istället.

Endast blomstjälkar med frösättning som man inte vill ska fröså sig, är vad man eventuellt tar bort på hösten.
Ann-Marie
Oj och jag som alltid klippt ner dagliljorna och hostorna på hösten! De blir ju äckligt slibbiga när de frusit och knopparna brukar alltid komma innan man kan ta bort det på våren om snön ligger ett tag.
Pionerna har maken klippt ner på försommaren, jag fick astma av dammet som blev av dem då. Men vilken blomning det blev. Så han får klippa ner dem till våren också, men resten av blommorna "åker" ändå i höst.
Ibland ligger det ju snö kvar och blad och knopp sticker upp och då är jag rädd jag skadar dem om jag ska kratta bort det gamla.
MariaS
Det gamla som ligger kvar och som du beskriver verkar slemmigt, har alltså redan förmultnat. Om du tå istället använder en kultivator (en sån där som ser ut som fingrar på skaft) så vänder du ner det sista i jorden och näringen kommer växterna tillgodo igen och du har sparat in den kostnaden det året.
Så om man håller sig till att BARA ta bort överblommade stjälkar under växtsäsongen, så tjänar både du och växterna på det. Det som man eventuellt tar bort på våren, är då växtstjälkar som är hårda och alltså inte har förmultnat under vintern.
Bassam
Hej
I Sverige ska man inte klippa perenner på grund att de är vissna delar skyddar växter från frost.
H : Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon