Toklotten
confused.gif Mitt bredband kopplar ifrån på laptoppen men inte på den fasta datorn.
Är det någon som vet nåt att göra? kanske inställning som är fel?????
Toklotten sweatingbullets.gif
Nauti
Du kanske kör via kabel till den stationära datorn och trådlöst till laptopen? Då kanske det är din trådlösa router som bråkar?
Toklotten
Nej det modemet är ur funktion så jag kör genom kabeln unsure.gif
smörblomma
Har du Vista? Min gör så i laptopen men inte stationära det kommer ibland ruta där det står att internet slutat fungera och sedan kommer nästa som säger att problemet är löst och sidan återskapas.
Liknar det dina problem?
MariaS
Har du ADSL? Förmodligen...

Problemet är då, att signalen genom telefonledningen påverkas av belastning. Är det många som är på just din telefonledning och är ute och surfar, tankar hem filmer och gör andra tunga internetsaker, så orkar inte ditt modem med att driva två datorer fullt ut. Den stationära datorn har en starkare processor (motor) och klara därför av att behandla dessa signalsvackor från modemet, än vad den bärbara gör.

Det är av samma anledning de trådlösa uppkopplingarna, bara kommer och går i förhållande till bärbara.
Nauti
CITAT (MariaS @ 15-09-2009, 23:58) *
Problemet är då, att signalen genom telefonledningen påverkas av belastning. Är det många som är på just din telefonledning och är ute och surfar, tankar hem filmer och gör andra tunga internetsaker, så orkar inte ditt modem med att driva två datorer fullt ut. Den stationära datorn har en starkare processor (motor) och klara därför av att behandla dessa signalsvackor från modemet, än vad den bärbara gör.

Det är av samma anledning de trådlösa uppkopplingarna, bara kommer och går i förhållande till bärbara.
Fast riktigt så gamla och skruttiga ledningar är nog ovanligt att folk har? Sedan hade hon ju problemet på en dator men inte den andra. Datorernas processorer har absolut ingenting med saken att göra.

Men det är väl det man kan anta att det är fel på: dåliga ledningar, glappande nätverkskabel eller en router som är påväg att ge upp. Jag har varit med om att mjukvaran lett till slumpvisa nedkopplingar på det viset, men med det som används in windows har jag aldrig stött på några problem så det är antagligen inte problemet.

Har du testat att byta nätverkskabel mellan de två? Det är det enda jag skulle kommit att tänka på tror jag.
MariaS
CITAT (Nauti @ 16-09-2009, 08:38) *
Fast riktigt så gamla och skruttiga ledningar är nog ovanligt att folk har? Sedan hade hon ju problemet på en dator men inte den andra. Datorernas processorer har absolut ingenting med saken att göra.

Men det är väl det man kan anta att det är fel på: dåliga ledningar, glappande nätverkskabel eller en router som är påväg att ge upp. Jag har varit med om att mjukvaran lett till slumpvisa nedkopplingar på det viset, men med det som används in windows har jag aldrig stött på några problem så det är antagligen inte problemet.

Har du testat att byta nätverkskabel mellan de två? Det är det enda jag skulle kommit att tänka på tror jag.

Det svar jag skrev ovan, är exakt det svar jag själv fått. Vår telestation är den äldsta i kommunen, liksom de gamla luftledningarna. Även nedgrävda ledningar kan vara mycket gamla, då de första grävdes ner just på sextiotalet.
Nauti
CITAT (MariaS @ 16-09-2009, 10:35) *
Det svar jag skrev ovan, är exakt det svar jag själv fått. Vår telestation är den äldsta i kommunen, liksom de gamla luftledningarna. Även nedgrävda ledningar kan vara mycket gamla, då de första grävdes ner just på sextiotalet.
Låter som någon nödförklaring från deras sida. Men det kunde ha varit routern om det nu inte var så att det fungerade på ena datorn men inte på andra. Jag gissar på någonting simpelt som en glapp kabel eller liknande tongue.gif

Det där med processorerna stämmer inte, de har ingenting med saken att göra.
Toklotten
CITAT (smörblomma @ 15-09-2009, 21:50) *
Har du Vista? Min gör så i laptopen men inte stationära det kommer ibland ruta där det står att internet slutat fungera och sedan kommer nästa som säger att problemet är löst och sidan återskapas.
Liknar det dina problem?

rolleyes.gif
Jag har inte vista, det kommer upp en ruta där det står att jag skall välja vad jag vill logga in som men går jag till outlook express så får jag en ruta att jag inte är ansluten vill du ansluta ja eller nej gör jag det då så går det igång på engång och det är bara att fortsätta arbeta. sweatingbullets.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon