Calderon
Hej

Jag har precis börjat jobba med min trädgård efter att ha byggt färdig vårat hus. På tomten har vi planerat en yta där vi precis har fått på prima matjord och som kommer att vara grönsaksland/köksträdgård.

Min fråga är hur jag ska göra med köksträdgården över vinten, skall jorden täckas eller finns det nått man ska börja odla redan nu?
Platinum
CITAT (Calderon @ 15-09-2009, 17:05) *
Hej

Jag har precis börjat jobba med min trädgård efter att ha byggt färdig vårat hus. På tomten har vi planerat en yta där vi precis har fått på prima matjord och som kommer att vara grönsaksland/köksträdgård.

Min fråga är hur jag ska göra med köksträdgården över vinten, skall jorden täckas eller finns det nått man ska börja odla redan nu?

Det skadar ju inte att lägga på täckning som gräsklipp eller fallna löv som ni sedan kan vända ner i jorden på våren.

Om nii kan odla något nu beror väl på lite vart i landet ni bor och vad ni kan tänkas vara intresserade av att odla i grönsaksväg.
smuleborg
Vitlök kan med fördel sättas på hösten (vi har tänkt, men inte kommit tilll skott, kanske i år om vi får tag i utsäde).

Kanske läge att grepvända ner färskt gräsklipp och täcka med (gula)löv. Vi brukar samla löv (från lönnarna) i högar, köra över med gräsklipparen och använder det sedan som ett vintertäcke. Björklöv klipper vi inte.
Calderon
Tack för dom snabba svaren.

Tyvärr så har vi inga träd(än) eller gräs smile.gif , kommunen tyckte det var en bra idee att jämna allt med marken och ta med sig alla träd innan dom sålde tomten......

Vi bor i zon2, och jag kan nog tänkas odla det mesta lite vitlök får det allt bli hehe.
Åsa, mälardalen zon 2
I zon 2 är det ingen brådska att sätta vitlök, runt nov brukar vara lagom. Det kan däremot vara lite brådska att köpa utsäde för det kan ta slut. +Jordärtskockor kan planteras ganska sent på hösten.

Man kan även så en del grönsaker/kryddor på hösten-vintern ex. morötter, svartrot, dill, persilja men fröerna ska då sås precis innan marken fryser fröerna får inte gro innan kylan kommer fröerna ska ligga i marken och vänta på vårvärmen. Men det kanske bara är aktuellt ifall man har fröer över nu finns det ju inte så mycket fröer i butiken och postorderfirmorna får ju inte in de nya fröerna än på ett tag.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon