blomkronan
Jag kan ju inte låta bli och plocka frön när jag är ute med hunden giggle.gif

På detta träd växer det "näsor" men vad heter trädet...
Tänke prova att sätta några frön ute i vinter, växer det upp något tänkte jag försöka mig på och göra bonsai av den smile.gif
[attachment=42064:_rtag_rden002.JPG][attachment=42065:_rtag_rden003.JPG]

Denna blomma har varit uppe i en tråd tidigare, men jag minns inte namnet blush.gif
[attachment=42066:_rtag_rden004.JPG]

Och vad är detta???? en iris??? eller vad???? (växten med "bara" blad i mitten)
[attachment=42067:DSC02899_redigerad.JPG][attachment=42068:DSC02898_redigerad.JP
G]

smiley_small_hug.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Den med näsorna tycker jag ser ut som ginnala lönn.

blomman under är stjärnflocka
blomkronan
thanks.gif Åsa stjärnflocka var det ju... biggrin.gif
Du har rätt när det gäller lönnen oxå.... sökte på googel och visst är det den tummenupp.gif
Du är otrolig när det gäller växter och dess namn smile.gif

Jag kommer med fler frågor/bilder i morgon... har en växt jag ska gå och titta till i morgon, har gått förbi i flera veckor nu och väntat på att fröna ska mogna smile.gif i morgon borde den vara klar...

Men den sista bilden är det någon som känner igen frökapseln?? har irisar såna??

ingrid fuxwall
Näst sista bilden kan vara nattljus men har en känsla av att många växter kan ha samma fröställning
MariaS
Sista bilden påinner mycke om mina strandirisar Iris sibirica

Skulle kunna vara daglilja också Hemerocallis
Sussie F-Flower
Åhh, vad kul att du plockat mera frön! tummenupp.gif
Stjärnflockan. Den var vacker... wub.gif Hur höga blir dom ungefär? Finns det olika färger tro?
blomkronan
CITAT (Sussie F-Flower @ 15-09-2009, 22:28) *
Stjärnflockan. Den var vacker... wub.gif Hur höga blir dom ungefär? Finns det olika färger tro?

Vill du ha lite frön smile.gif kan byta mot lite kantareller giggle.gif dom blir ca 60-70 cm
Anki V
CITAT (blomkronan @ 15-09-2009, 22:43) *
Vill du ha lite frön smile.gif kan byta mot lite kantareller giggle.gif dom blir ca 60-70 cm

I så fall så ska ni inte fundera för länge. Gula kantareller är godast färska och frön från stjärnflocka ska sås färska laugh.gif .

/Anki
blomkronan
CITAT (Anki V @ 15-09-2009, 22:48) *
I så fall så ska ni inte fundera för länge. Gula kantareller är godast färska och frön från stjärnflocka ska sås färska laugh.gif .

/Anki

tummenupp.gif det var bra att du sa till... hade tänkt så i oktober... men då ska jag inte vänta dom får gå i jorden i morgon smile.gif

Sussie jag vet var fröna står... Shaggy vill ut flera gånger om dan... wink.gif jag kan plocka nya till dig om du vill...
Sussie F-Flower
Kommer på posten! laugh.gif
Gårdagens skörd! tummenupp.gif Ligger på tork nu....
MariaS
CITAT (Sussie F-Flower @ 15-09-2009, 22:28) *

Jag har tre olika färger på mina stjärnflockor. En som är åt det purpurröda hållet, en som är laxrosa (grundfärgen) och en som är mer vitrosa i färgen. Blommar till och från från midsommar och de blir mellan 60-80cm höga. Trivs lika bra i lera som torv eller sandjord. BAra de får vatten...
Astrantia major var namnet, finns även Astrantia maxima, som har en mer hel korg under blomman.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp stjärnflocka gror bäst med färska frön + de brukar gro bäst ifall de får gå genom en vinter så sådden kan stå utomhus.

Österläge
Ursäkta att jag kapar tråden lite, men jag sitter just på Impecta o funderar på att köpa frön av stjärnflocka. Men är det ingen idé då, om de måste sås färska? Kan man lita på att de gror om man köper deras fröer?
blomkronan
CITAT (Österläge @ 16-09-2009, 09:27) *
Ursäkta att jag kapar tråden lite, men jag sitter just på Impecta o funderar på att köpa frön av stjärnflocka. Men är det ingen idé då, om de måste sås färska? Kan man lita på att de gror om man köper deras fröer?

Du får kapa tråden HUR mycket du vill kompiskram.gif
Om dom säljer fröna, förmodar jag att dom måste ju ha någon groddbarhet rolleyes.gif Men vad jag tror är att dom gror lättare om dom sås direkt kanske man har 100% då... så du ska absolut våga köpa... smile.gif eller så skickar jag lite frön till dig smile.gif Nu kommer det dock dröja innan jag kan plocka mera jag ska åka bort några dar... hoppas på att det finns kvar bara när jag kommer tillbaka, det mesta av fröna hade ramlat ur blommorna redan... när jag plocka mina så jag fick inte så många.
MariaS
CITAT (Österläge @ 16-09-2009, 09:27) *

Det finns som sagt frön här med från: vit, rosa och röd.
Österläge
CITAT (blomkronan @ 16-09-2009, 09:34) *
Du får kapa tråden HUR mycket du vill kompiskram.gif
Om dom säljer fröna, förmodar jag att dom måste ju ha någon groddbarhet rolleyes.gif

Gulle dig! kompiskram.gif Det har du rätt i, annars skulle de väl inte sälja...

Österläge
CITAT (MariaS @ 16-09-2009, 09:42) *
Det finns som sagt frön här med från: vit, rosa och röd.

Åh tack, jag tar jättegärna rosa och vita! PM:ar dig! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon