Om man vill försöka få en kärna från mango att gro - hur lägger man kärnan på bästa sätt ?
Kärnan är enormt stor - ca 15 cm, så jag tänkte det är bäst fråga här hur jag gör bäst för att lyckas.
"kvistsidan" (änden närmast där kvisten satt i frukten) uppåt, neråt eller lägga kärnan platt på sidan ?
Skulle vara roligt att prova, då jag fick med en mango från Thailand nyligen (lite annorlunda mot de jag är van se i affärer).
Om du tar en sax så kan du försiktigt klippa i kanten av kärnan, då får du ut den inre kärnan som du sen lägger på sidan i jorden.
CITAT (MariaS @ 15-09-2009, 21:20)

Om du tar en sax så kan du försiktigt klippa i kanten av kärnan, då får du ut den inre kärnan som du sen lägger på sidan i jorden.
Hoppsan - det var mer än jag visste. En kärna i kärnan alltså. Då borde den bli mer lätthanterlig. Tack
Jag har planterat en mangokärna en gång, den växte bra, levde drygt två år, fick sen någon svampsjukdom så bladen föll av ett efter ett. Det var inte roligt.
Jag minns inte hur jag la kärnan i krukan... Det kan ju verkligen inte ha någon betydelse, jordens dragningskraft gör att roten alltid växer nedåt och grodden uppåt hur fröet än ligger. I naturen faller ju frukterna huller om buller, och alla börjar växa, bara de får fukt och ljus! Man kan till och med plantera tulpanlökar upp och ned. Det tar bara lite längre tid innan grodden når markytan, den ska ju växa runt löken först. Jag har sett tipset att man lägger hälften av tulpanlökarna upp och ned, så har man längre blomning i tulpanrabatten!
Alexander-VG-zon3
15-09-2009, 20:51
det håriga höljet är bara ett hölje och ingen kärna. jag brukar lägga den platt mot jordytan. hög värme gör att dom gror snabbt.
CITAT (flaxss @ 15-09-2009, 21:51)

det håriga höljet är bara ett hölje och ingen kärna. jag brukar lägga den platt mot jordytan. hög värme gör att dom gror snabbt.
Jag har ju tidigare aldrig tänkt på att det är ett hölje runt kärnan - så idag lärde jag mig något nytt.
När jag käkat mango, så är det oftast en hel del fruktkött kvar runt kärnan (eller kärnhuset), så man ser ju inte ordentligt. Men nu vet jag (sax räckte inte, fick ta en tång för att kunna öppna skalet runt kärnan), men nu är den planterad
Javisst, det går säkert snabbare om man tar ut fröet ur sitt hårda skal. Samma slags skal är det ju runt kärnorna/fröna på t.ex. persikor och nektariner. Mandel är likadant, men där köper vi ju bara själva kärnorna här i Sverige.
Har ni förresten ätit kärnor från persika eller nektarin? De smakar bittermandel. Ibland klyvs fröhuset väldigt lätt.
Jag planterade min mangokärna med skal och allt ("hull och hår", hehe) och den tog tid på sig, men den kom upp till slut!
Har man tagit bort skalet på mangokärnan, tar det ca 2veckor för kärnan att gro.
blomkronan
16-09-2009, 09:31
Mangon vill stå i en djup kruka roten växer rakt ner... (samma sak med avokado) Bred behöver krukan inte vara

Jag höll på oxå med mango i höstas... var helt "förtvivlad" innan jag kom på det! "roten" kommer först, jag trodde det var "stammen" så jag satte den åt fel håll först
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.