mino
Jag har läst på lite om mjöldagg och rosor och överallt står det att man ska undvika för mycket kväve och hellre lägga till kalium. Som inbiten komposterare wink.gif så vet jag att gräsklipp är väldigt kväverikt. Lerjord som jag har kan dessutom vara kompakt och syrefattigt och om man då råkar mylla ner lite gräsklipp i jorden så tar ju gräsklippets nedbrytning dessutom extra syre i jorden. Kan det vara så att rådet om att lägga gräsklipp på rosorna i första hand är riktade till de som har sandjord och andra lättare näringsfattiga jordar? Vad är egentligen fördelarna med gräsklipp på rosorna om man har lerjord?
Stiffe
Som jag har förstått det så blir det ett snabbt och bra kväve-överskott med gräsklipp, trots nedbrytningsprocessen. Vad gäller nyttan i en lerjord, så är jag också skeptisk. Precis som du är inne på, så vet man att gräsklipp är jättebra till mer el mindre ren sand.

Vad en styv lerjord behöver är ju grov mull som bryts ner långsamt (+ sand el grus). Gräs är ingetdera. Å andra sidan kanske det inte är direkt skadligt, och en bonuseffekt kan vara ogräsreducering.

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon