|
Mins att min bästis och jag brukade köpa en halvliter Ambrix glass och dela,vet att vi mätte med tumstock så det skulle bli lika  Något som var jättepopis och supergoda var Tomteklubborna de kostade 25 öre  och så Fransk nogat halva var vit och halva rosa. Vet att när jag slutade annvända min kära gröna duffel så fick jag en Skepparkavaj det var ju också på modet då sen blev det väl täckjackan tror jag,mina jeans var av märket Wrangler tror det märket finns än.Och så var det ju korv med mos på den tiden,Hamburgare fanns väl knappt på sextiotalet i alla fall var det inte så vanligt,då fanns det korvmojar överallt och dit åkte man efter man varir ute och dansat,korv med mos och Pucko  Minns också att man liftade mycket om man ville i väg någonstans tex till någon Folkpark och se sina idoler,då fanns det massor av folkparker överallt. Kom i håg att Gonken plev popis också !tror det var Tages som gjorde dom populära det skulle man ju absolut ha en, en slags Hummle och Dummle gubbe i tyg
Korv och mos med vitlökssalt! Det var grejor det, men zingo eller pucko! Då fanns det också riktigt mos i korvmojarna, med potatisklumpar...
När Gul & Blå öppnade skulle märket på alla byxor vara "Alla hjärtans byxor". FAnns bland annat i både rosa och mintgrönt, vill jag minnas.
gammelnalle
17-09-2009, 19:11
CITAT (Motti @ 17-09-2009, 16:40)  Mins att min bästis och jag brukade köpa en halvliter Ambrix glass och dela,vet att vi mätte med tumstock så det skulle bli lika  Något som var jättepopis och supergoda var Tomteklubborna de kostade 25 öre  och så Fransk nogat halva var vit och halva rosa. Vet att när jag slutade annvända min kära gröna duffel så fick jag en Skepparkavaj det var ju också på modet då sen blev det väl täckjackan tror jag,mina jeans var av märket Wrangler tror det märket finns än.Och så var det ju korv med mos på den tiden,Hamburgare fanns väl knappt på sextiotalet i alla fall var det inte så vanligt,då fanns det korvmojar överallt och dit åkte man efter man varir ute och dansat,korv med mos och Pucko  Minns också att man liftade mycket om man ville i väg någonstans tex till någon Folkpark och se sina idoler,då fanns det massor av folkparker överallt. Kom i håg att Gonken plev popis också !tror det var Tages som gjorde dom populära det skulle man ju absolut ha en, en slags Hummle och Dummle gubbe i tyg  Sveriges snålaste- jag- gick på bio och efteråt var det MOSBRICKA på "Hyllan" 50öre - ville man ha krösamos till det kostade det 10 ÖRE extra- så det hade jag med hemifrån!!!!!!! Jag kan ju skylla på att mammas hemlagade var mycket godare- men sanningen är nog att jag var för snål... eller hade helt enklet inte råd. Men GONKARNA var nog GONKS som gjorde populära... (Jag kan ha fel- har haft fel en gång förut- 1961..  ) nattläsnig om gonkar: http://en.wikipedia.org/wiki/Gonkhttp://solstollarna.se/ola_gonks.htmb
Aqvakul
17-09-2009, 19:43
Nickel - det klassiska biogodiset .. 50 öre på 60-talet....
Sen fanns det ju faktiskt ett-öresgodis, 2-öres hemkola. En Bugg kostade 10öre vill jag minnas.
Aqvakul
17-09-2009, 20:32
CITAT (MariaS @ 17-09-2009, 21:29)  Sen fanns det ju faktiskt ett-öresgodis, 2-öres hemkola. En Bugg kostade 10öre vill jag minnas. ettöres pengar och tvåöres verktyg... mums...
Mynten fanns ju faktiskt också
Aqvakul
17-09-2009, 20:40
tjejerna hoppade mycket gummiband....
Twist hette det och hopprep, sen var det den där grunkan 'rock-ringen' som alltid fastnade på fotknölarna... och Lego var som Lego skulle. Inga färdiga prylar där inte. På den tiden fick man allt klura ut saker och ting på egen hand!
Farbror Blå
17-09-2009, 21:30
Jag vet inget om sextitalet annat än att jag blev till =) Minns inget av det, eftersom jag är så ung=)
Biggan_
17-09-2009, 21:48
CITAT (MariaS @ 17-09-2009, 21:29)  Sen fanns det ju faktiskt ett-öresgodis, 2-öres hemkola. En Bugg kostade 10öre vill jag minnas. ...och det fanns 15-öres Toy, 3 bitar i en paket!....och Bronzol i plåttub, smakade ungefär som Lakrisal.
Bild Journalen då !där fick man "elefantbilder " = jättebild på Idolerna !Där fick jag bla en sådan bild på Tages där de satt med var sin Gonk !Och så läste man Starlett kärleksromaner På tal om ettöres!stakars Icahandlaren som hade sin affär bredvid skolan,tänk när det dånade in en sextio ungar och skulle ha ett öres för en krona,ja till slur orkade han inte räkna fler så han vägde upp färdiga påsar  När man gick på Bio köppte man Tuttifrutti tablettask och Salmiak ,fanns en tablettask med en sjöman på dom smakade kola vet jag och så fans Strong mintkarameler på rulle ,hallon kola lakritsremar platta breda.
Herre min skapare Motti! Vilken kul tråd du skapat  . Finns inte en schans att jag skulle kunna svara på ett endaste inlägg här eftersom jag i så fall skulle vara tvungen att svara på vartendaste ett  ........................jag har skrattat,skakat på huvudet och varit nostalgisk i fyra sidor nu  .................underbart säger jag bara
Aqvakul
18-09-2009, 06:10
Bildis med elefantbilder - hur kunde jag ha glömt det? *känner mig mkt ung och nostalgisk*
skogstroll
18-09-2009, 07:53
CITAT (Aqvakul @ 16-09-2009, 22:24)  Jag minns när jeansen skulle vara så tighta att man måste ligga ner för att få på sig dem. En affär vid Odenplan hade t.om. en dusch som man skulle ställa sig i när man drog på dem. (en plojgrej iofs) Tyvärr var det väldigt obekvämt (apparaten kom definitivt i kläm) och det kom larmrapporter om risk för sterilitet. IMPO och Gul & Blå var två tidiga inneaffärer.... tror att mor min brukade sprätta upp byxorna för att få på sig dem och sen sy ihop när de satt på plats så det skulle va riktigt tajt (innan hon skulle på konsert med Jerry Williams eller Tommy Steele på föreningsgården) hehe. Hon var spätta på första hamburgerbaren i Vega i Haninge (som för övrigt gör sjukt goda burgare). Och äggvita å limpa i håret eller nåt. Själv lullade jag runt i kalasbyxor som hängde i grenen + plyschklänning fast det var först i början av 70-talet, fast jag minns att syrran la sig på sängen för att få på sig stuprörsjeansen, kanske får skapa en 70-talstråd  blablablablbaablablaa
Gossen Ruda
18-09-2009, 08:01
Tänk att ni kommer ihåg så mycket, jag har bara brottstycken kvar. Visserligen har jag teflonminne man förmodligen har jag förträngt det mesta. Men jag var snäll och skötsam på den tiden.
I kalas puffar fanns det små plast gubbar av robin hood typ.Broder tuck var brun. Fick själv aldrig hjälten robin hood. Grämer mig fortfarande!
Kommer att i det rosa Bugg tugg gummit fanns det en liten bild som man kunde slicka på och göra ett avtryck i handen
skogstroll
18-09-2009, 09:00
CITAT (Carl @ 18-09-2009, 09:57)  I kalas puffar fanns det små plast gubbar av robin hood typ.Broder tuck var brun. Fick själv aldrig hjälten robin hood. Grämer mig fortfarande!
Kommer att i det rosa Bugg tugg gummit fanns det en liten bild som man kunde slicka på och göra ett avtryck i handen jag kommer också ihåg att man fick nåt kul i kalaspuffspaketet, fast jag va så liten så jag minns inte vad det var. Pappa och jag gillade det i alla fall  + att i päronsplitt-glassen låg det nån låtsastatuering eller nåt
Idolbilder... Starlet hette en tidning vet jag, men vad de andra hette kommer jag inte ihåg. Däremot minns jag att väggarna var fulla av en massa såna bilder.
Sen var det ju TV-programmen... High Chaparall, Manolito, Hylands hörna, BEppe, Fråga Lund med gubbarna i skägg.
Särskilt minns jag kalabaliken, när Per Oskarsson tog av sig i kalsongerna i hylands hörna, sen var det väl i samma program som Bröderna Osmonds sjöng "fem smutsiga små fingrar"? Förutom Beppe, så kommer jag inte ihåg om det var så många barnprogram eller ungdomsprogram på TV egentligen då. Däremot skulle väl filmen "Cameliadamen" gå samma kväll som jag bröt armen 1965. Jisses va arg morsan va då. Hon missade hela filmen...
Sen får vi ju inte glömma den 7/9 1967, när hela Sverige tog till höger... Hade det skett idag, så skulle det vara totalt trafikkaos i hela sverige, men då flöt det på precis som det skulle, Även om det fanns en och annan förvirrad gubbe som kom körandes på fel sida på Essingeleden. Men sånt händer ju fortfarande idag...
skogstroll
18-09-2009, 09:27
CITAT (MariaS @ 18-09-2009, 10:25)  Idolbilder... Starlet hette en tidning vet jag, men vad de andra hette kommer jag inte ihåg. Däremot minns jag att väggarna var fulla av en massa såna bilder.
Sen får vi ju inte glömma den 7/9 1967, när hela Sverige tog till höger... Hade det skett idag, så skulle det vara totalt trafikkaos i hela sverige, men då flöt det på precis som det skulle, Även om det fanns en och annan förvirrad gubbe som kom körandes på fel sida på Essingeleden. Men sånt händer ju fortfarande idag... Herregud Starlet ja... var tog den vägen? Mamma tog körkort precis när de ändrade till högertrafik.... bra eller dålig tajming?
CITAT (skogstroll @ 18-09-2009, 10:27)  Herregud Starlet ja... var tog den vägen? Mamma tog körkort precis när de ändrade till högertrafik.... bra eller dålig tajming?  Vill minnas att Starlet blev en större tidning på 70-talet sen med nästan bara idolbilder i (inga romantiska serier längre..) och sen försvann den. Apropå flunsor föresten. Ni som var med på den tiden, kommer ni ihåg Hong-Kong-influensan? Jag gick och hostade hela vintern kommer jag ihåg.
skogstroll
18-09-2009, 09:36
CITAT (MariaS @ 18-09-2009, 10:35)  Vill minnas att Starlet blev en större tidning på 70-talet sen med nästan bara idolbilder i (inga romantiska serier längre..) och sen försvann den.
Apropå flunsor föresten. Ni som var med på den tiden, kommer ni ihåg Hong-Kong-influensan? Jag gick och hostade hela vintern kommer jag ihåg. låter bekant, fast själv har jag haft mul- och klövsjukan... bräck det om ni kan!
MÅNPROMENADEN! 1969, hur kunde jag glömma den? VAr det någon som lyckades missa denna?
gammelnalle
18-09-2009, 09:45
CITAT (MariaS @ 18-09-2009, 10:25)  Sen får vi ju inte glömma den 7/9 1967, när hela Sverige tog till höger... Hade det skett idag, så skulle det vara totalt trafikkaos i hela sverige, men då flöt det på precis som det skulle, Även om det fanns en och annan förvirrad gubbe som kom körandes på fel sida på Essingeleden. Men sånt händer ju fortfarande idag... majjisster Bezzerwisswe Messerschmidt måste ju protextera: det var den 3 sep.... b
CITAT (gammelnalle @ 18-09-2009, 10:45)  majjisster Bezzerwisswe Messerschmidt måste ju protextera: det var den 3 sep.... b  visst var det (VAr fick jag den 7:e ifrån...)
Gossen Ruda
18-09-2009, 10:07
CITAT (skogstroll @ 18-09-2009, 10:36)  låter bekant, fast själv har jag haft mul- och klövsjukan... bräck det om ni kan! Inte dåligt, fast det kanske kan drabba troll.
skogstroll
18-09-2009, 10:08
CITAT (Gossen Ruda @ 18-09-2009, 11:07)  Inte dåligt, fast det kanske kan drabba troll.  då får man väl inte svininfluensan va?
CITAT (skogstroll @ 18-09-2009, 11:08)  då får man väl inte svininfluensan va? 
skogstroll
18-09-2009, 10:25
fast jag kanske både är ett svin och en kossa
CITAT (skogstroll @ 18-09-2009, 11:25)  fast jag kanske både är ett svin och en kossa   Inte då
skogstroll
18-09-2009, 10:28
Aqvakul
18-09-2009, 11:14
Kommer väl ihåg sidobytet vänster till höger ,jag bodde ungefär fyra fem meter från E4 ganska häfftigt att se när trafiken bytte sida ,vi satt på trappan hela familjen och tittade,sen var vi ute och åkte bil med killkompisar för att testa känslan .Månpromenaden var stort !man trodde knappt sina ögon ju,tänk att gå på månen
Aqvakul
18-09-2009, 12:38
Va det Telstars som sjön den  trodde det var Sten och Stanley  men den satt som en smäck och var lättsjungen ! Men kom ni i håg de uppblåsbara genomskinliga Plastfåtöljerna då  dom fick man inte röka i  eller ha något vasst i.Sen kom jag i håg att det blev modernt med pappersgardiner också !min mormor var tuff nog att köpa ett par  något brandfarliga var dom nog !
Minns inte pappersgardinerna, men papperstrosorna!
skogstroll
18-09-2009, 14:55
CITAT (Noak @ 18-09-2009, 15:27)  Minns inte pappersgardinerna, men papperstrosorna! pappersgardiner?  hur ser di ut?
vanjalarsa
18-09-2009, 15:17
Det fanns väl nåt som hette torrschampo också?? mvh vanjalarsa
Ja, torrschampot,ja. Och en del använde havregryn, såg ut som om dom hade jättemjäll...
Och Franskbröd i svin knuten
Orkidétjuven
19-09-2009, 02:45
Mycket rolig tråd att läsa. Om stil, musik och godis  Mycket nya ord och märken jag inte hört förut, men gul och blå har bra grejer och likaså wrangler  Kul höra era minnen från en som är född på 80 talet haha
Pappers gardinerna som min kära mormor köppte var orange med gula snirklar i typ persiskt mönster!
60-TALET
ja det var då det hände. Vad Allt.
Beatles i drop in, bara ett par dagar efter de var på Sundstaläroverkets aula. Missade med bara ett par dagar. Fast hade det varit tvärt om så hade nog biljetterna varit slut. Min Eng.lärare var säker på att efter 5 år skulle ingen veta vem The Beatles var.
Alltid häftiga sv. eller eng. band i "Skogen". Billig entre och hade man inte råd med sittplats kunde man stå och höra alla banden.
GDG var ju bra på dagarna men INGA BUSSAR PÅ KVÄLLARNA!
Pecka Langer i radio och på Sola-kvällarna, som föräldrarna gick på.
Spela skivor på CGC!!! (CGC en elegant och mycket dyr , kvalites klädesaffär) CGC finns fortfarande men inte grammofonen vid ungdomavdelningen.
NATTI
Det"kära" gamla badhuset med trappor upp och ner lite överallt!
Drängkammare med sina tapeter och rör radio. Någon var tvungen att hålla i antenntråden för att man skulle höra något. Härligt med en transistor radio, gick i alla väder överallt.
Hemska Radar speciellt den gröna (Starka) flugorna dog iallafall.
oj oj oj vad mycket man skulle kunna räkna upp.............!
Aqvakul
20-09-2009, 16:56
CITAT (vanjalarsa @ 18-09-2009, 16:17)  Det fanns väl nåt som hette torrschampo också?? mvh vanjalarsa  Man sprejade det i håret så att det skulle bli "torrt" Fett hår var det pinsammaste man kunde ha. Men rent blev det ju inte av torrschampot.... Mina föräldrar påstod att mitt hår bara blev fatare av att jag tvättade det varje dag... men sen kom "Varje dag" - schampot och då behövde man ju inte lyssna på dem längre...
Aqvakul
20-09-2009, 18:31
på 60-talet blev t.o.m. amerikanska bilar kompakta...
Solstorm
21-09-2009, 11:38
Vi hade en grammofon med en stor tjock rund grej i mitten så man fick ta bort rundeln i mitten på skivorna. 1966 köpte vi stereo. Den hade rundel imitten så det gick att spela de gamla skivorna, men rundeln trycktes ner när man lade på nya skivor.
Köpte min första skiva innan jag hade börjat skolan: Slafsjojäjäjä. Kan ni gissa vad det var för låt?
Biggan_
21-09-2009, 11:42
CITAT (Solstorm @ 21-09-2009, 12:38)  Vi hade en grammofon med en stor tjock rund grej i mitten så man fick ta bort rundeln i mitten på skivorna. 1966 köpte vi stereo. Den hade rundel imitten så det gick att spela de gamla skivorna, men rundeln trycktes ner när man lade på nya skivor.
Köpte min första skiva innan jag hade börjat skolan: Slafsjojäjäjä. Kan ni gissa vad det var för låt? http://www.youtube.com/watch?v=QoF-7VMMihA
Solstorm
21-09-2009, 11:57
Rätt Biggan!
Aqvakul
21-09-2009, 18:05
1965 - mitt i decenniet:
USA skickar stridande trupper till Vietnam Rösträttsåldern sänks från 21år till 20 år (17/2) Kolmårdens djurpark invigs Ikea öppnas sitt första varuhus i Kungens kurva i Sthlm Mellanölet släpps fritt i livsmedelsbutikerna Premiär för GB clownen
Premiär för melodikrysset Årets vinnarlåt i melodifestivalen = "Annorstädes vals" med Ingvar Wixell Årets vinnarlåt i schlagerfestivalen = "Poupée de cire poupée de son" med France Gall Sovjet vinner ishockey-VM
Gunilla T
21-09-2009, 18:54
CITAT (Solstorm @ 21-09-2009, 12:38)  .
Slafsjojäjäjä. Kan ni gissa vad det var för låt? She loves you yeah yeah...Beatles förstås Apropå shampo och fett hår så gick det lika bara att borsta med potatismjöl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|