|
Tydligen finns det många här som har minnen från Sextiotalet då vi var Mods eller Hippies !i alla fall trodde vi att vi va det  Fast en anna bara hängde med i vad som var "inne "då utan att tänka politiskt. En av mina minnen är min totalt utslitna "Koreaduffel"med hål i och autografer från de flesta då kända svenska popband ,till min mammas fasa vägrade jag slänga min Duffel eller Parkas så det slutade med att hon köppte en ny ! en SVARToch det vart ju en totalt fel färg  hon sa att hon slängt den gammla ,men jag var listigare för jag visste att hon inte vågat slänga den för det var ju en del av mig (trodde jag )jag letade i hela huset !till sist hittade jag min älskade Parkas instoppad under mammas säng uppe i fjädringen,då kunde man andas ut och va sig själv igen  inte nog med det !hon köppte en ny lååång halsdukl i grönt !det va ju helt fel färg ,den skulle vara röd ju  Ja så gick man där i sin gröna totalt utslitna parkas plus Donovanskjorta jätte lång röd halsduk mitt i somaren när det va 25 grader varmt för man va ju bara så Cool  andra som inte va coola låg på stranden i bikini och solade
Röda utställda jeans och spetsskjorta... (INTE elastabrallor- då var man Doris...) Grön parkas från IMPO. Såklart.
Aqvakul
15-09-2009, 20:45
blommiga skjortor, basketdojor som var nedkladdade med idolernas namn... US-army...
Ja visst jag känner igen det  Kom också ihåg att man hade mycket Manchesterkläder blommiga stumpbyxor mycket orangt och brunt.Sen var det inne med så kallat "Slop"en slipps som kunde se ut hur som helst som man knäppte fast i en herrskjorta vid halsen,jag hade en som såg ut som en pil (neråtvänd )och en som var rak och sen rund ner till.Mamma syde världens häfftigaste slängkappa till mig i röd manchester med ilrött foder med luvaoch lika brallor med låg midja och jätteutsvängda ner till och ett jätte bret bälte till  ,va nog inspirerad av The Hounds då
CITAT (Noak @ 15-09-2009, 21:43)  Röda utställda jeans och spetsskjorta... (INTE elastabrallor- då var man Doris...) Grön parkas från IMPO. Såklart. HA! De röda jeansen glömmer jag inte. Iddes inte slänga dem, utan de fick hänga med i packningarna i måååånga år. KOmmer också ihåg att man skulle ha virkad keps. Alla virkade kepsar i syslöjden istället för grytlappar  osså skulle det vara stooooora tröjor med stooooora kragar I skolan gick vi på lördagar en hel termin och hade blå betygsböcker. Lyssnade på Ola & the Janglers, BEatles, Tages, och allt vad de hette. Att man fick sitta barnvakt hos Svenne och Lotta, gjorde ju inte det sämre när man talade om det i skolan. Jisses vad stolt jag va då BEPPE!!!!  gick på TV, med godnattstunden. Kraman och Sigrid var de jag gillade bäst... Oj, jag höll på att glömma.... RObban Broberg! med "Maria Therese". VArje gång jag hör den låten, tänker jag bara på nybakta kanelbullar och hallonsaft...
Men röda jeans !va det inte på sjuttiotalet ?
Meriona
15-09-2009, 20:58
Den där jäkla Beppe förföljde oss iallafall även senare, för jag minns honom också....
Nä, röda jeans var sextiotal, 1964 tror jag att jag hade tjatat tillräckligt... Och manchester, bredspårig, skulle det vara. Tennisdojor. Hepstars och Ola och the Janglers spelade på skoldanserna. Jo det var tider det!
Aqvakul
15-09-2009, 20:58
På min skola i Stockholm (Spånga läroverk) så var det skoldans minst en gång i månaden med normalt tre liveband. Alla den tidens stora Stockholmsband spelade där.
Det var väldigt viktigt vilka band man höll på. Jag var Stones-fan, för att de var mer rebelliska än Beatles. Sen blev det mycket Kinks och Bob Dylan.
Jag köpte mina röda och ett par blå 1970 på Domus för 49 kr paret !På mitt 60 tal hade man fransade blå jeans,man klippte av sömen ner till och fransade upp dom .Fast på 70 talet var jag inte Mods längre
Japp Nalen !tror de sände live musik på radion där ifrån !och så hade man ju Radio Luxenburg och Tio i topp varje lördag !tror det va Kersti Adams Ray som hade Tio I topp då.
Upp till Tretton gick väl på onsdagar och efter det kom kvällstoppen innan det var dags att ratta in Radio Luxemburg... FAst några år tidigare så prioriterade man barnens brevlåda
Upp till tretton lysnade jag inte på !hade sysslingar som var ett par år äldre så man lyssnade på vad dom lyssnade på  Vet att på lördagar drog man till kiosken med Transistorn köppte en påse godis och satt på bänken utanför kiosken och lyssnade på Tio i Topp och kollade in killar  Sen gick man hem tvättade håret och målade sig i typ tre timmar sen drog man ut på samhället och träffade killar och kompisar.Då fanns inte Roll On mascara då var det kakmaskara Perplex och Rimmels Eayliner och colonge Appelblossom !alla rimmels sminkgrejer kostade 3,95 kr vad man än köppte,sen hade vi Girls vita läppstifft  tll mammas fasa !hon tyckte vi såg döda ut
Beppe Strechstövlar och korts....långkoftor...the monkeys...och japp, skola på lördagar hela första klass... edison lighthouse med Love grows where my rosemary goes
Aqvakul
15-09-2009, 21:27
Min första egna skiva var "She loves you".
Tio-i-topp gick på lördagar klockan tre och spelades in på rullbandspelare (glömmer aldrig mentomterknattret), likaså Kvällstoppen på tisdagar - halv sju tror jag det startade. Alla listor bokfördes noga och sparades i pärmar - tror jag har kvar några stycken.....
Hårlängden var ett bekymmer. Morsan tvingade iväg mig till frisören i Vällingby och det blev alldeles för kort. Senare hade det etablerats en s.k "Beatlesfrisör" på Pontonjärgatan på Kungsholmen. Han klippte knappt något alls, men tog dubbelt betalt. Firmabilen var en rosafärgad RR med psykadeliska blommotiv. En gång lyckades jag låta bli att klippa mig på ett helt år, men sen blev det tvångsklippning till konfirmationen.
edit: skrivfel
Biggan_
15-09-2009, 21:27
Vi köpte zinkpasta på apoteket och använde på läpparna.
Stretschstövlar var väl Mary Qvants tid med OPmönster  svart vitt och pappers kjolar och klänningar i OP mönster  Vet att det fanns en "stil då som kallades för "Dixie"pageklippt hår osv
Biggan_
15-09-2009, 21:29
...och när vi skulle ut på dans så sprayade vi fast glitter i håret!
Aqvakul
15-09-2009, 21:31
CITAT (Biggan_ @ 15-09-2009, 22:27)  Vi köpte zinkpasta på apoteket och använde på läpparna. visst, så skulle tjejerna se ut och munspray.... Min första stora konsert var sommaren 1967 på Grönan med Jimi Hendrix. En sån gitarrist och ett sånt sound. Mycket droger blev det. Jag missade de sista månaderna i nian.....
Ja jag är ju X-frisör !kom i håg att alla killar kom till oss Damfrisörer för vi klippte inte så mycket !så herrfrisören hämades med att skicka Pinupkalender till oss  han förlorade ju kunder för han kunde inte klippe långa hår han körde ju bara med maskin och kunde bara klippa korta frisyrer .Stackaren !han hade ju klippt alla idrottare förut och de ville alla ha snagg.
Lyckos dig Aqvakul som fick se Jimmi Hendrix !  jo han var allt rätt bra.En del av mina skolkompisar rökte hasch och sniffade vet jag men jag höll mig i från det faktiskt,men "nästan"alla har klarat sig och har det bra utom två,en är död och en schitsofren på grund av droger.
Anki på Öland
15-09-2009, 22:36
CITAT (Aqvakul @ 15-09-2009, 22:27)  .......................Senare hade det etablerats en s.k "Beatlesfrisör" på Ponytonjärgatan på Kungsholmen. Han klippte knappt något alls, men tog dubbelt betalt. Firmabilen var en rosafärgad RR med psykadeliska blommotiv.............. Bodde snett emot hans frisörsalong  Brukade gå förbi när jag gick ut med hunden och kika in genom fönstret för att se om det satt någon kändis där.... Kan inte påminna mig att jag såg någon, men många söta långhåriga pojkar var där......  ANki
gammelnalle
16-09-2009, 06:00
CITAT (Aqvakul @ 15-09-2009, 22:27)  Min första egna skiva var "She loves you".
Tio-i-topp gick på lördagar klockan tre och spelades in på rullbandspelare (glömmer aldrig mentomterknattret), Metometern var tydligen en svensk uppfinning. Och Ljudet- ja det kom i från ett leksaks-maskingevär + en ringklocka. Samma "kulspruta" användes av Sommartoppen- där jag en gång fick den stora äran att vara med och rösta- programledare den gången var Pekka Langer. (Bör ha varit sommaren 64 eller 65) Första sommarjobbet resulterade i en rullbandspelare!! för 695:- (OCH DET VAR MYCKET!!) Andra året köptes en begagnad stereo: En Rörförstärkare REVOX (har kvar) och en Skivspelare Thorens (dito).. Första LP:n Beatles Vita. Radio 208 = Luxenburg: "This is Tony Prince" b
Aqvakul
16-09-2009, 06:35
Första LP:n som kostade modiga 29 spänn var "Around and around" med Stones...
jag och en äldre kamrat hade gömda pin up tidningar under en stubbe i skogen. Den hette Top hat Var i svart vitt och visade mindre än nuvarnde Dam tidningar. Sen minns jag också en skamlig bok som kum ut, DEN RÖDE RUBINEN a norskan lytkens eller något åt det hållet. Woow
Aqvakul
16-09-2009, 07:04
Pinuptidningar gömda i skogen känner man igen. Piff, Riff, Raff, Paris-Hollywood m.fl. (Minns inte att jag någonsin köpte någon, måste ha hittats i typ soptunnor.
Runt 1965-66 blev täckjackor väldigt populära . Märkesjackor skulle det helst vara. Bogner var finast och kostade drygt tre hundra. Bra var också Kitzbül och Heller för omkring halva den summan. Jag fick en fusk-Kitzbül och så småningom en äkta. På konfalägret träffade jag Angela från Saltis som hade två Bognerjackor - en helt annan värld. Obs. att man bylsade på sig rejält även på sommaren.
Gossen Ruda
16-09-2009, 07:15
Och så förfasar sig en del över dagens ungdomar.
Aqvakul
16-09-2009, 07:28
CITAT (Gossen Ruda @ 16-09-2009, 08:15)  Och så förfasar sig en del över dagens ungdomar.  Visst hittade vi på mycket skit. En stor skillnad är att det var en mycket större utvecklingsoptimism på den tiden. Vi trodde på en bättre värld och att vi kunde vara med och forma den. Ungdomar idag är (med fog) betydligt mer pessimistiska.
Det är riktigt roligt att läsa vad ni har varit med om, för mig är det 50-talet och det verkar betydligt lungnare.
Min första LP var Tages !fick klippa nästan 2000 kvm gräs med handjagare för att få pengar till den,men vad man var lycklig när man var och köpte skivan  sen shakade man loss för glatta livet  min morbror fick ett spel på oss och skruvade ur proppen till skivspelaren som var en Grundig där både radio och skivspelare låg under lock !hade också en bandspelare En Phroton Magnefon tror jag den hette ?När jag var tretton fick jag en transistor också en Grundig i svart och silver ,gösses vad mallig man va då det var ju den tidens MP3 spelare vet jag
Aqvakul
16-09-2009, 20:49
Mellis - TT, var favoriten
Vin: Beyaz, Algerie, Villa Franca och Vino Tinto
Grogg: silverrom & cola, vodka & apelsinjuice
Villa Franca lär jag aldrig glömma  första gången jag drack var jag 16 och det blev inte så kul som jag hade trott.En kompis påstog att Villa franca kunde man dricka hur mycket som helst utan att bli full!vilket bränn man gick på !men sen hade man lärt en läxa  Föresten !kom ni i håg Beirutkassen och Jesus sandalerna
Min första LP var Beatles for Sale, den köpte jag i skivaffären som låg i närheten av PUB, de hade allt...Där kunde man sitta och lyssna på sina favoriter i hörlurar. Jag minns den dagen då mellanölet började säljas i livsmedelsbutikerna. Alla killarna blev aspackade. Vi tjejer fick ta hand om dem.
CITAT (Motti @ 16-09-2009, 21:56)  Föresten !kom ni i håg Beirutkassen och Jesus sandalerna   JÖSSES! Kom på varför jag förträngt dem
Haha,jag har kvar min gamla Beirutkasse, (ökenväska) nånstans i källaren. Och Jesussandalerna, remmarna ramlade alltid ner. Skönt att man slipper dem!
Aqvakul
16-09-2009, 21:24
Jag minns när jeansen skulle vara så tighta att man måste ligga ner för att få på sig dem. En affär vid Odenplan hade t.om. en dusch som man skulle ställa sig i när man drog på dem. (en plojgrej iofs) Tyvärr var det väldigt obekvämt (apparaten kom definitivt i kläm) och det kom larmrapporter om risk för sterilitet. IMPO och Gul & Blå var två tidiga inneaffärer....
Den väskan lär snart va antik Noak  men den var bra ! en vinare passade precis i den  Jag kom också i håg de där stora plastöronhängena som fanns i rött orangt gult vit rosa blåt.Och så hade jag en sådan där hippie väst i mocka med långt fårskinn i och med broderier på och så Ökenkängor förstås,kom i håg att det var inne med vinröd polotröja också.Sen kom jag i håg mina orange brallor med gula persiska mönster på ,ja det va i alla fall en färgglad tid !
CITAT (Aqvakul @ 16-09-2009, 22:24)  Jag minns när jeansen skulle vara så tighta att man måste ligga ner för att få på sig dem. En affär vid Odenplan hade t.om. en dusch som man skulle ställa sig i när man drog på dem. (en plojgrej iofs) Tyvärr var det väldigt obekvämt (apparaten kom definitivt i kläm) och det kom larmrapporter om risk för sterilitet. IMPO och Gul & Blå var två tidiga inneaffärer.... Det var min morbror som öppnade butiken Gul & Blå på Östermalm. Fick mycke bra kläder därifrån...
Aqvakul
16-09-2009, 21:31
CITAT (MariaS @ 16-09-2009, 22:28)  Det var min morbror som öppnade butiken Gul & Blå på Östermalm. Fick mycke bra kläder därifrån... snaccka om att ha haft det beviljat...
Fick själv en blå Bogner jacka sov i den tror jag. På blixt låset hände det B. Guld värt!! Köpte också en jacka på Impo en jacka med kulhål ifrån Koreakriget. Min mor fick slag. Fick inte ha den på mig. Fick en grön jacka istället ifrån ALGOTS som jag vägrade använda.
Minns också basket skorna de lite högre gymnastikskorna med grön sula som man måste ha.SEn skrev man beatles osv på dom. Sen hade man också så kallade seglar stövlar vita med kort skaft.
Min första skiva var från Elvis Presley Kinge role eller liknnde. Köpt i bok handeln i Äppelviken Bromma.
Aqvakul
17-09-2009, 09:18
Allt skulle tydligen vara smått på 60-talet. Seglarstövlarana hade bara små korta skaft. Minicykeln var också populär. Kläderna skulle vara trånga- vem minns inte minijumprar, minikjolar och hotpants. Jag gick omkring ,nästani ett år, i en tre nummer för liten blommig väst som jag hittat i morsans garderob.
Jag körde vespa (egentligen en Lambretta) vilket var väldigt modsigt - fast då hade 70-talet precis börjat. (Köpte den föresten på Göta Motor på söder av Lennart Bergelin, som sen blev Björn Borgs tränare)
Har ju missat att nämna vilka mina första skivor va. Ola & the Janglers med 'Let's Dance' och Hep Stars 'I natt jag drömde'. Sen finns det en lapp som min mamma sparat i alla år (finns fortfarande) som var en önskan om en skiva. På lappen står det: Böten Jax Nu vet jag att det var Teenage Opera, fortfarande en favislåt!
Aqvakul
17-09-2009, 09:43
Jag undrar om inte isglasen var något nyttb på 60-talet. Igloo - dubbelpinne i tre smaker - apelsin, hallon och cola. Cola var möjligen coolast, men knappast godast. 50 öre var en del pengar men ändå överkomligt. Den inbitne delade den i två och åt dem var för sig. (ibland delade man också på två) Alternativet att äta den hel, betraktades med misstro.
Päron-Puch! den där lite fyrkantiga... Sen tror jag att det fanns en massa kul smaker på mjukglassen också. Även där vill jag minnas päronsmak.
Aqvakul
17-09-2009, 09:51
Apropå glassmaker:
Det fanns en ganska ospännande variant (GB) som hette puckstång. Det var en fyrkantig glass med vanilj- eller jordgubbssmak. Ibland förekom den också i smakerna choklad och citron. Mycket sällsynt var smaken kokos, vilken därför blev väldigt eftertraktad - eller så var det för att den var extra god....
*Stintan*
17-09-2009, 10:43
Förstår inte varför jag känner mig lite smått överårig när jag läser den här tråden  Eller så vill jag bara förtränga somligt
gammelnalle
17-09-2009, 12:18
CITAT (MariaS @ 17-09-2009, 10:24)  Sen finns det en lapp som min mamma sparat i alla år (finns fortfarande) som var en önskan om en skiva. På lappen står det: Böten Jax Nu vet jag att det var Teenage Opera, fortfarande en favislåt! Ja den var popular: EXCERPT FROM A TEENAGE OPERA (GROCER JACK) Keith West - 1967 Grocer Jack, Grocer Jack, get off your back, go into town, don't let them down, oh no, no. Grocer Jack, Grocer Jack, get off your back, go into town, don't let them down, oh no, no. Inte min favorit precis -men helt OK men Carl:" Min första skiva var från Elvis Presley Kinge role eller liknnde. Köpt i bok handeln i Äppelviken Bromma." det borde väl ha varit 50-talet?? http://sv.wikipedia.org/wiki/King_Creolemen du kan ju ha köpt den senare..... men BRA är den... King Creole, skriven av Jerry Leiber och Mike Stoller b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|