MRLINDELL
13-11-2003, 09:01
Var kan man handla riktig sparrispotatis (sättpotatis)?
MRLINDELL
13-11-2003, 09:37
Sparrispotatis.
===========
En avlång sort med karaktäristiskt utseende.
Ofta höga halter med glykoalkaloider (Stressgifter).
Bör därför inte ätas i alltför stora mängder.
Någon som kan förklara det här?
http://www.stubbetorppotatis.nu/ men jag vet inte om de säljer till privatpersoner. Annars har de också "potatislådor", d v s lådor med flera sorters sättpotatis i.
Ingrid på Västkusten
13-11-2003, 12:57
Ja men det är inte dn riktiga sparrispotatisen utan den danska som man kan komma över. Falsk sparrispotatis....
Är dte dne äkta Du vill ha tag på?
I så fall en genbank.
Hälsar ingrid
hans-Ålösund
13-11-2003, 14:47
Sättpotatis av sparrispotatis finns hos Lantmännens på våren. Men den är den danska typen som är större än den svenska som är mer långsmal och ojämn. Bägge två ger liten avkastning och liknar mandelpotatis i smaken och är absolut övervärderade.
Ingrid på Västkusten
13-11-2003, 16:23
CITAT (hans-Ålösund @ 13-11-2003, 14:47)
Bägge två ger liten avkastning och liknar mandelpotatis i smaken och är absolut övervärderade.
Bara erfarenhet av dne ena men jag håller med. Finns bättre :-)
Hälsar ingrid
Och jag håller INTE med! Önskar jag hade foton på fjolårets skörd! Då var de ett rent nöje att gräva upp. Under varje planta dinglade säkert 30-40 potatisar. Det tycker jag är bra. Dessutom är de en delikatess med lite salt och en klick smör! Men man ska inte äta dem ofta, för de är inte så nyttiga sägs det (mycket solanin, tror jag).
Testa Nordiska Genbanken i Alnarp. Därifrån fick jag mitt utsäde.
littlegem
28-11-2003, 14:05
Gå med i föreningen Sesam. Den brukar finnas i deras förbyteskatalog.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.