CITAT (Mseli @ 22-09-2009, 10:23)

Jag har ingen erfarenhet av att flytta barrväxter men däremot har jag varit med om att när man kalavverkar ett barrskogsparti brukar de yttersta kvarvarande träden i (det nya) söderläget få problem. Detta pga att dom tidigare stått i skugga och vindlä och anpassat sig och sina barr efter detta och nu helt plötsligt blir stående i full sol/vind utan att hunnit gradvis byta ut barren och anpassa sig till nya väderförhållanden - som dom skulle kunnat göra om man bara glesat ur skogen framför eller något enstaka träd rasat omkull. Detta kanske stöder teorin om att ett gammalt träd som blir vänt till motsatt väderstreck skulle kunna bli solskadat??
MVH
Malin
jo det är det som det är, här själv varit med om det när jag flyttat barrväxter under tidig vår. att den sidan som kom mot södersolen blev brun och rödbrun.
sedan är det också en fråga om vilken tid på året man flyttar, och då tänker jag på hur snabbt barren kan vänja sig.
dock är ju olika barrträd olika tåliga och har stått i olika lägen.
CITAT (KarinSKARA @ 21-09-2009, 20:22)

Går också att läsa i Brita Johanssons båda fina böcker och den som inte tror på vad hon skriver bör EJ odla Barr, hon är nog Sveriges duktigaste odlare/förökare av Barrväxter med MÅNGA års erfarenhet.
har läst det i andra böcker också, lika dant på plantskolan när man köper en ny barrväxt ska man placera norrsidan mot norr och solsidan mot söder. och sedan kunde man se på färgen på norrsidan om den gillade sol eller skugga. kommer inte ihåg vem som skrev det eller om jag hört det på tv eller läst i en bok.
CITAT (MariaS @ 20-09-2009, 23:10)

Jag har aldrig hört talas om något sånt som att träd och buskar är väderstreckskänsliga!? Jag säger som huggorm och lägger även till andra återinplanteringsprojekt och naturreservat. Inte är det någon som springer omkring med kompass under plantering där inte!
Den största anläggningen jag själv varit med och gjort, var på 38Ha. Jag tror inte ens att 10 träd dog på det projektet och de som dog dog av betydligt självklarare orsaker (som vattenbrist, uppdragna av älg...) än felplacerade i vädersträck.
Sen ska vi inte tala om de anläggningar jag varit med på med i stort sett fullvuxna träd. Inte ens där har det varken påpekats från plantskola eller annan, att träden måste stå i visst vädersträck. Hur skulle den hanteringen sen se ut på en plantskola då...
Nä, ursäkta uttrycket... SKITSNACK!
nu handlar det om barrväxter ju och även jag som karin har läst det i böcker och på andra ställen.