Full version: gula tomater
krokodil
Fick i mars 2009 en liten kruka i vilken det fanns en liten stjälk och ett blad. -Sköt den, uppmanade givaren och försvann. Den har vuxit, står i ett delvis solbelyst fönster och är nu 150 cm hög, litet böjd och kräver nu
stora dagliga mängder vatten. det har bildats kanske 20 tomater, gula-päronformade och ganska små.
de gulaste har förtärts; jag fortsätter vattna ochhoppas på sol. Skall jag tillföra ngt annat än vatten. Och vad gör jag med växten, nästan en familjemedlem vid detta laget? Kan den övervintra? Svar till
Amatörodlare.
KURT
Den skulle kanske ha behövt en större kruka, och tomat behöver näring, men det är lite sent med det nu. Teoretiskt sett går det både att övervintra plantan och/eller att ta sticklingar från den. Men det brukar praktiskt vara svårt att få dem att överleva den mörka vintern inomhus, men prova gärna om du har plats.
kentbra
Låter som du har en tomat som heter Idli.
Små gula, päronformade och jätte goda.
Det finns gott om frön i dem.
Öppna en och skrapa ut fröna. Skölj sedan fröna i sil och låt dem torka på ett papper.
Sedan kan du förvara dem i typ ett kaffefilter. lägg dem mörkt och svalt.
Bara att ta fram efter nyår och så.

Kent
krokodil
Jag återkommer till min tomatplanta som bara blir yvigare och yvigare. Tumstora päronfomade tomater, i alles ett 30-tal. Jag har fått råd hur att ta ut fröna ur en tomat; sila dom och torka dom. Men minstora tomatplanta. Skall jag beskära den; kanske kapa den nästan helt inför senhösten. Kan den övervintra? Just nu står den bara och gonar sig i rummet i höstsolen. Och dricker otroligt mycket vatten
Svar till Amatörodlare
KURT
Det går både att övervintra och att ta sticklingar (om man ändå beskär), men de får ofta löss eller annat inomhus:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=47422
http://www.tomatsidan.se/phpBB3/phpBB3/vie...php?f=2&t=9
krokodil
Tack för allm råd. "Den kan övervintra"; "man kan ta sticklingar". Hur gör man för att den skall övervintra. Praktiskt alltså. Klipper jag av hela stammen och låter en cm stå kvar; gör jag ngt annat? Och när?
Krokodil
Bassam
Hej
Det är svårt att övervintra dom inne på grund att de behöver svalare och hög luftfuktighet , men det är bättre att övervitra dom i balkongen med stora kruka bara om du bor i zon 1 -2 men om du bor i zon 3-8 behöver du isolera burken med FRIGULIT och lägga över dom vinterskyddväv.
H:Bassam
krokodil
OK balkong i stockholm? Vilken zon? Skall jag klippa ned den så att bara stammen är kvar ca 10 cm? Eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon