Ann på landet
Jag älskar blommor men har inga gröna fingrar...
Planteade 2 olika klematis i aug och nu börjar bladen vissna. Vissnar dom för säsongen eller håller de på och dör??
Ska jag klippa ner eller täcka över dom nu när kylan är på väg ute??

Ann på Landet
octachoron
Vad är det för klematis?
Betty
Att nyplanterade klematisar vissnar är inte så ovanligt, de brukar komma igen året efter i alla fall. Vintertäcka behöver du bara göra om ni brukar ha snöfritt och barfrost hela vintern, alltså beroende på var i vårt avlånga land du bor. Täcker gör man inte i så fall förrän det blir kallt, typ minusgrader även på dan.
Har du grävt tillräckligt djupa gropar åt dem? Klematis vill inte ha rötterna vikta i för grund planteringsgrop, ca 50 cm djupt är lagom, så att rötterna får hänga rakt ner, ovikta i gropen. Sätt gärna grus i botten så det blir väldränerat. Sätt dem ca en decimeter djupare än vad de stod i krukorna vid inköpet och sätt en näve eller två med smågrus närmast rothalsarna så de inte utsätts för alltför mycket fukt och riskerar att ruttna.
Stora senblommande klematisar kan klippas ner på senhösten men jag låter mina vara fram till vårvintern innan jag klipper ner dem till ca 20-30 cm. De står och blommar för fullt ända fram tills snön lägger sig över dem. Jag täcker aldrig mina klematisar, vi får snötäcke här (Luleå) så småningom. Alp-, och gullklematis t.ex. klipps inte alls, putsas bara om de blir för stora och risiga.

Välkommen till Odlas toppenforum förresten! smile.gif
elvisjö
Eller så kan man gå in på den här sidan
http://finn.eldh.net/Skota.htm
Bättre råd får man söka efter
Odin-Uppsala
Troligen bara hösten de känner av. Kan möjligen vara svampinfektion. Vintertäckning ska inte behövas.
Finn Klematis
CITAT (elvisjö @ 17-09-2009, 08:12) *
Eller så kan man gå in på den här sidan
http://finn.eldh.net/Skota.htm
Bättre råd får man söka efter

Tack!
Finn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon