|
Jag trodde knappt mina ögon nyss... Har börjat bära in lite växter på glasverandan, eftersom det verkar bli lite kyligare på nätterna nu. Till min stora förvåning fick jag se att min Passiflora suberiosa (sådd 24/1 -09) var fullständigt översållad med knoppar!?!? Är detta verkligen möjligt? Passifloror ska väl inte blomma 8 månader efter sådd!!!! Tyvärr är batteriet i kameran inte laddat, men återkommer med bilder senare.
Maggan H
16-09-2009, 18:54
Tja, vad ska man säga, växterna börjar leva sina egna liv  och struntar numera i alla gamla regler som att de inte SKA blomma så snart! Men Grattis till alla knoppar,  jag hade nog låtit den stå kvar om inte frosten är överhängande, bara för att inte riskera att knopparna faller av. Glöm inte ta fotot nu, jag vill se!
Chamomille
16-09-2009, 19:03
Kan bara hålla med. Det är inte alltid som det står i böckerna, det är därför vi odlaiter finns till för att komma med hjälp, tips och egna erfarenheter
Ja, den står nu ute på glasverandan i väntan på att få flytta in i växthuset. Aldeles nyss visade batteriet fulladdat, så jag ska se om jag kan få bra belysning därute och ta ett kort...
Här är bilden! Lustigt att det är olika färger på knopparna också... [attachment=42095:Dsc00618.jpg]
Skickar med en bild på en av frukterna på P. edulis också [attachment=42096:Dsc00602.jpg]
blomkronan
16-09-2009, 19:35
 Kul Maria Hoppas dom fortsätter växa i uterummet
Maggan H
16-09-2009, 19:44
Gud vad häftigt!  Är där redan en frukt också??
CITAT (Maggan H @ 16-09-2009, 20:44)  Gud vad häftigt!  Är där redan en frukt också??  Frukten är på edulisen, eller har jag missat något mer?.... Nä, det var allt bara bilden på en helt vanlig passionsfrukt...
gudars vad häftigt! Då finns det kanske hopp för min passiflora också... man kan ju hoppas!
WOW Maria! Grattis säger jag bara  ! Min som jag sådde förra våren växer så det knakar, men inte en endaste blomknopp än..............lyckost dig
CITAT (Gillan @ 17-09-2009, 08:26)  WOW Maria! Grattis säger jag bara  ! Min som jag sådde förra våren växer så det knakar, men inte en endaste blomknopp än..............lyckost dig  Ja inte vet jag, fröna till P. suberiosa fick jag av CillaM och likaså skottet på P. edulis. Annars gör jag inget speciellt, mer än har dem planterade i P-jord och de får stå ute hela sommaren...
CITAT (MariaS @ 17-09-2009, 10:29)  Ja inte vet jag, fröna till P. suberiosa fick jag av CillaM och likaså skottet på P. edulis. Annars gör jag inget speciellt, mer än har dem planterade i P-jord och de får stå ute hela sommaren... Det förvånar mig inte ett dugg att din suberosa blommar redan! Mina har blommat så in i bomben, fast jag fick kapa ner mina rejält då jag såg att de hade trips. Efter diverse behandlingar har de nu vuxit till sig och kommer med knoppar igen, en till och med blommar. Edulisen har jag idag kapat ner, letar efter en mindre kruka för att knô ner den i, måste rotbeskära monstret, men några blommor blev det inte, i år heller. Mina andra passifloror blommar som fasiken, de står ute, i kylan, och för var natt som varit kall, blommar de än mer. Med min vanliga otur så lär vl dessa överleva också. Börjar göra plats i grovköket för det som skall övervintra inne.
Då blommar de alltså på första året  Och jag som trodde att de var som andra passisar och blommade först på tredje året...
Jag kan inte säga om det är normalt Maria men jag hoppas att de andra som fått fröer har lyckats lika bra
Alexander-VG-zon3
17-09-2009, 21:00
grattis  du får följa utvecklingen. har också en passiflora som blommar första säsong. så det finns många arter som blommar första och andra år. Edulis oftast andra-femte året. denna lilla näppa saken (frösådd förra året på sensommaren) visade idag första knoppar [attachment=42139:PICT0015.JPG]
Alexander-VG-zon3
17-09-2009, 21:15
knopp [attachment=42140:PICT0016.JPG]
Nu har jag äntligen fångat en utslagen blomma. Men den har tydligen blommat ett tag, för jag såg även att flera stycken har små små frukter. CillaM, har du provat om de är goda?
Blomman. [attachment=42328:Dsc00624.jpg]
Frukten (stor som en liten ärta) [attachment=42329:Dsc00625.jpg]
Får jag vara fräck och sno denna tråd lite. Jag fick ju en passionsblomma av min dotter i våras. Köpt billigt på Lidl, men verkar må fint. Har blommat med några blommor under sommaren och står nu inomhus inför vintern. Vet inte vad den heter, men det fick blå superfina blommor.
Den har nu börjat växa som tusan, men består alltså endast av en enda lång ranka. Ska man klippa ner för att få den mer "buskig" eller är det synd ?
Nathalie84
07-02-2010, 22:41
Kan någon av er hjälpa mig? Jag börjar bli mer och mer orolig för att min passionsfrukt aldrig kommer blomma! Jag har en edulis, en ENORMT stor planta! den har planterats om i större kärl flera gånger, jag tror jag haft den i 4 ÅR UTAN ATT DEN NÅGONSIN BLOMMAT! Vad gör jag för fel? Läste i ngn tråd att det kan ta 2-5 år innan just edulis blommar, men överallt annars står det att det ska ta max 2 år.... Im confused... Jag ska visa er ett foto på min bjässe sen!
Alexander-VG-zon3
07-02-2010, 22:49
CITAT (russin @ 24-09-2009, 20:04)  Den har nu börjat växa som tusan, men består alltså endast av en enda lång ranka. Ska man klippa ner för att få den mer "buskig" eller är det synd ? du kan klippa ner den lite om du vill, den blommar på ettåriga skott. dock blad och skott som kommer inne är känsliga för ''uteliv'' så ev om du tar ut den så avhärda den ordenligt. CITAT (Nathalie84 @ 07-02-2010, 22:41)  Kan någon av er hjälpa mig? Jag börjar bli mer och mer orolig för att min passionsfrukt aldrig kommer blomma! Jag har en edulis, en ENORMT stor planta! den har planterats om i större kärl flera gånger, jag tror jag haft den i 4 ÅR UTAN ATT DEN NÅGONSIN BLOMMAT! Vad gör jag för fel? Läste i ngn tråd att det kan ta 2-5 år innan just edulis blommar, men överallt annars står det att det ska ta max 2 år.... Im confused... Jag ska visa er ett foto på min bjässe sen!  det är olika för olika plantor, en del blommar efter 1år andra kan ta längre än 15-10år, mycket beror ju också skötsel och klimat. just edulis vill gärna ha lite svalare vintervila för att triggas igång att blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|