Full version: Bygga kompost
flouee
Jag tänkte anlägga en kompost med tre stycken fack, vardera ca 1kvm. Tanken var att använda tryckimpregnerade pålar i alla hörn (8st) och som ytter- och skiljeväggar ha någon slags bräda. En sida på varje fack ska vara löstagbar för att man enklare ska kunna vända komposten. Alltsammans anläggs i en sluttning så att man kan tippa skottkärran direkt i facken smile.gif

Nu till frågan: vad ska man använda för material till själva stommen? Jag hade tänkt ta vanligt virke och måla det med falurödfärg (åtminstone yttersidorna för att smälta in bättre i omgivningen), men det kanske inte duger att ha på insidan? Hur brukar man göra?

Blir 3x1kvm för litet? Tomten är på 2000kvm, mest gräsmatta men med växande andel rabatter.... wink.gif
Aqvakul
Det kommer att fungera ett antal år. Sen får du byta ut plankorna, men det är ju ingen större kostnad. Jag tycker du har tänkt till bra. Lagom storlek och bra med placeringen i sluttning. Om det skulle visa sig att du behöver mer kompostvolym så kan du kanske utöka med fler fack så småmningom. Att göra facken större blir nog otympligt.
DykUnderYtan
Jag såg i en bok att man gjort stommen av lecablock och framsidan av träplankor som går att lyfta bort.

Funderar själv på att testa den varianten. Tyckte det kändes stadigt, hållbart och bra, blir ju även lite isolerande effekt med lecablocken, kanske håller igång komposten lite längre.
Malin_MeL
CITAT (DykUnderYtan @ 17-09-2009, 08:32) *
Jag såg i en bok att man gjort stommen av lecablock och framsidan av träplankor som går att lyfta bort.

Funderar själv på att testa den varianten. Tyckte det kändes stadigt, hållbart och bra, blir ju även lite isolerande effekt med lecablocken, kanske håller igång komposten lite längre.

jag såg denna variant på ett ställe och så hade de byggt ett litet drivhus ovanpå av gamla fönster som fick gagn av den värme som utvecklas i komposten, smart och fint!
Aqvakul

Den varianten har jag också sett och även den verkar fungera bra - kräver dock lite murningsjobb...
smuleborg

Vad heter boken?
Peztis
Jag har ungefär lika stor trädgård som du och jag gjorde min också med tre fack på vardera 1x1 m och det funkar bra - om jag hade skött den, vill säga. Nu öser jag bara på och på och gräver aldrig om. Fy på mig!

Jag byggde min helt i tryckimpregnerat virke med spjälor samt en sektion som man kan haka av framtill för att lätt komma åt.

Tanken var att jag skulle ha nytt avfall i första fakket, halvmultnat i det andra och mer eller mindre färdig jord i det tredje.
Tyvärr tycker brännässlorna att det tredje facket är väldigt trevligt! Om jag någon gång får ett ryck och tömmer så ska jag nog isolera i alla fall det tredje facket med något (pressenning på sidorna?) så att det blir svårare att ta sig in.
Vi får väl se om jag orkar ta tag i den biten nu i höst - det vore ju bra.

I alla fall, fint blev det och jag var mäkta stolt när jag var färdig med bygget!

Om du använder vanligt virke som du målar med falu rödfärg så kan det ju vara bra att i alla fall skydda insidorna lite bättre. Olja åtminstone in dem.

Vet inte hur bra det är att ha presenning på sidorna för komposten sett. Och sedan så blir det blött emellan trä och virke så nä, det är nog ingen bra idé...

Jag skulle tro att de plankor som sitter utåt kommer att klara sig bättre än de som sitter emellan facken. Kanske du kan ha impregnerat virke där i alla fall? Det syns ju inte när komposten blir full (och det blir den ju fort!).
lavendelgården
Mina kompostlådor är isolerade med gamla liggunderlag. och då kan man utan vidare ha tryckat virke. Ska man ha mask i bör man kanske ha obehandlade bräder mellan facken. Måste prova med leca. Eftern 10 år är min kompost lite risig, men den fungerar fortfarande!!!!
Åsa www.lavendelgarden.nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon