jenniepennie
Har sett att det finns botaniska tulpaner och även krokusar. Vad betyder det? Har fattat det som att de blir lägre och är mera lättodlade? Och att chansen att de sprider sig är större? Men vad är eg. definitionen på "botanisk tulpan"?
ingrids
Defintionsfrågan törs jag inte ge mig in i men det finns botaniska tulpaner och krokusar som är väldigt svårodlade och knappt klarar sig i Sverige eller kräver lökbädd och bakning, precis som det finns sorter som sprider sig rejält om de trivs. Med andra ord det beror sig på sorten och varifrån i världen och vilken ursprungsmiljö de kommer.

Tulipa tarda är ett exempel på en botanisk tulpan som kan sprida sig bra.
Erland
Med botaniska tulpaner och även krokusar menas att det rör sig om rena arter. De flesta tulpaner som odlas är hybrider.
ingrids
Men visst räknas även neotulpaner ibland till botaniska tupaner, det var det jag blev osäker på igår men kom inte på vad de hette. (Neotulpaner är förädlade tulpaner som förvildats.)
jenniepennie
hm... ok. Och att de är rena arter, innebär det att de har lättare än hybrider att fröföröka sig på nå't sätt? Om man har hybrider bredvid botaniska tulpaner, korsar de sig med varandra då? Jag är inte så hemma på sexualiteten som ni märker blush.gif
ingrids
jepp, de kan fröföröka sig och iallafall de botaniska kan korsa sig med varann. ingen aning om hur fröfertila hybrider är dock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon