Jag har knyckt en liten stickling av ett citronträd och hoppas kunna rota den. Men vet inte vilket som är den bästa metoden. Nu har jag plockat bort blad så det är fyra blad kvar på den och dem har jag klippt på halva bladen för att den inte ska avdunsta för mycket och satt den i vanlig såjord med plastpåse över. Och hoppas på det bästa.
Sedan är det så att jag i våras köpte ett minipersikaträd som jag nu ätit upp den enda frukt som blev mogen och den var god. Kärnan vill jag sätta liksom kärnor från aprikos som jag fått från en vän i Grekland. Kan jag sätta dem nu eller kommer de att gro bättre om jag väntar till våren? Eller bör jag kanske sätta dem nu för att de inte ska bli gamla?
Alexander-VG-zon3
16-09-2009, 22:21
det kvittar om du skära av halva bladet, jag har rotat storbladiga växter utan att klippa i bladen.
men med stickligen i övrigt så har du gjort rätt. dock vet jag inte hur den ser ut nedtill ? det är viktigt att den är klippt rätt dvs att det slutar med en nod, bladveck. annars kan dom ruttna i ändarna om man klippt fel.
placera den ljust och varmt så påskyndar det rotningen.
kärnorna kan behöva en köldperiod och kan höstsås ute. skydda för ev djur som kanske vill äta kärnorna. och så gror dom oftast till våren ute. alty placera dom i kylskåpet någon månad och sedan ha dom i rumvärme.
Hej
sticklingar ska ge bra rötter om de har varm under fötter , man kan sätta dom på fönter hylla övan på värme.
H : Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.