Jag åt jordärtskockssoppa häromdagen och så försökte jag göra den själv, blev inte alls samma!
Hur gör man?
hans-Ålösund
13-11-2003, 14:54
Jag vet inte vad du åt för soppa men riktiga
jordärtskockor tvättar man och skalar.
Sedan kokar man dem plus ett par skalade potatisar i vanlig kycklingbuljong
och när de är kokta häller man av buljongen och späder med kaffegrädde stöter med en stöt eller vispar,saltar ,pepprar och lägger kanske i en smörklick.Soppan skall vara tjock. Om man odlar jordärtskockor som jag gör så kan man ha i rikligt med skockor.
Ingrid på Västkusten
13-11-2003, 16:22
Hur odlar Du?
*nyfiken*
Och är grädde ett måste för att få fram smaken på skockorna?
Undrar Ingrid
Jag skulle välja kycklingfond (köpt eller hemkokt) istället för buljongtärning, lägga till en skvätt vitt vin i koket, byta ut kaffegrädden mot dito visp + creme fraiche och just innan servering hälla i lite mousserande vitvin. Då blir det fest!! Fast det blir ju då mest till fest förstås. Given förrätt på nyårsafton och då helst med egna skockor!
Hälsar gourmeten Jennyn
Ingrid på Västkusten
14-11-2003, 07:41
Suck jag får experimentera hör jag. Grädde å creme f finns inte i detta huset.
Hälsar Ingrid
Kul att få flera varianter på soppan! Tyvärr så han inte era recept komma innan jag gjorde soppan igen och nu blev den bättre!
Jag kokte dem i vatten med bara salt som krydda, tillsammans med ett par potatisar, finfördelade dem med mixerstav och precis innan servering blandades även cremefraiche i, mer salt och peppar.
ska prova med vin en annan dag, fast knappast med enbart grädde tillsatt som förtunnande. Det blir för fett för mig!
Tack för tipsen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.