Dois
Hej!
Möjligtvis en urdum fråga för somliga, men kanske lite användbar för noviser som mig:
Är tomat normalt perenn? Går att övervintra? Hur göra i så fall?

Har en gul ampeltomat (tyvärr tappat bort namnet) som ger massor av frukt nu i zon 3. Är den något jag kan övervintra o få frukt av nästa sommar? (Hur i så fall?)
Eller kan/ska jag ta frö från den, och få likadana ampeltomat-buskar från dess frö nästa sommar?
Eller bättre köpa nya tomatfrön?

Upplys en tomat-novis, please! sos.gif
Tackar på förhand!

KURT
Principiellt så går det att övervintra, men skall det vara realistiskt så måste man ha plats och extraljus och det finns risk att den drar på sig ohyra. Man kan också övervintra sticklingar av tomat.

Om den är fröäkta eller ej beror på om det är en F1 hybrid eller ej, och då bör man helst veta vad det är för sort för att ta reda på det. F1 hybrider får man inte samma frukt av om man sätter frön.

http://www.tomatsidan.se/phpBB3/phpBB3/vie...php?f=2&t=9
rosita
Jag har en ampeltomat Thumbling Tom, som jag tar nya frön av varje sommar och sår nästa vår. Det funkar jättebra, det är ingen F1 hybrid. Jag tar egna frön av alla mina tomater och även paprika.
blomkronan
Jag tycker det inte finns dumma frågor wink.gif
Om man inte frågar, får man inte veta... Att man kan sticklingar har du redan fått veta, men det tycker jag du ska göra om du har en planta du tycker om.
MariaS
Det går att övervintra tomater, men då krävs det en bra belysning och ett utrymme med ngt högre luftfuktighet. Själv odlar jag sorten Tiny Tim i köksfönstret bakom kökskranen med fönsterbelysning som har en energisparlampa på 4W alldeles ovanför sig.
Tomaterna blir hyfsat goda, men inte alls som om de mognar i solen.
Spetsy
Så om man ställer plantan i badrummet med en extra lampa för ljus och värme, så kan man få tomater året om?

//Elisabeth
MariaS
CITAT (Spetsy @ 20-09-2009, 15:24) *
Så om man ställer plantan i badrummet med en extra lampa för ljus och värme, så kan man få tomater året om?

//Elisabeth

Exakt! Odla på bara. Enklast är det om man väljer en busktomat eller ampeltomat dessutom. De behöver ju inte så stort utrymme då...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon