mella-mella
Hej på Er Alla

Har just suttit och läst många inlägg om just Physalis,
nu är det så att jag har två jättestora "plantor" kan jag gräva upp dem och sätta in dem för att åter kunna plantera ut dem nästa vår?

Om det går hur ska de då stå?

Tacksam för svar.

Alexander-VG-zon3
övervintra dom i en temp på +1c +10c eller i som vanligkrukväxt, jag tycker dom är lätta att övervintra. har du dom varmare så får du vattna dom mer. skotten tokar ut lätt. extra ljus är ett plus men inget tvunget.

och man brukar kunna övervintra dom i 3-6 och få en hyfsad skörd. sedan får man börja om med frön.
mella-mella
CITAT (flaxss @ 17-09-2009, 11:31) *
övervintra dom i en temp på +1c +10c eller i som vanligkrukväxt, jag tycker dom är lätta att övervintra. har du dom varmare så får du vattna dom mer. skotten tokar ut lätt. extra ljus är ett plus men inget tvunget.

och man brukar kunna övervintra dom i 3-6 och få en hyfsad skörd. sedan får man börja om med frön.

Tack så mycket för snabbt svar!

Jag är en glad nybörjare med trädgård och tycker att det är synd att låta plantorna gå till spillo!

Hur stor kruka tror du att jag behöver om varje planta är c:a 1x1 meter?

Var snabbt inne på din hemsida med bilder, la den till min sida med favoriter, blev så inspirerad ev den!!!!

Mella-mella

KURT
Parallellt kan du ju också ta sticklingar, om du ändå skall beskära lite.
Alexander-VG-zon3
CITAT (mella-mella @ 17-09-2009, 11:42) *
Tack så mycket för snabbt svar!

Jag är en glad nybörjare med trädgård och tycker att det är synd att låta plantorna gå till spillo!

Hur stor kruka tror du att jag behöver om varje planta är c:a 1x1 meter?

Var snabbt inne på din hemsida med bilder, la den till min sida med favoriter, blev så inspirerad ev den!!!!

Mella-mella

tack wub.gif

till våren kan du plantera om dom i större krukor 10-20-30L, odlar du dom i krukor/hinkar så ökar du hela säsongen. dock jag har aldrig haft så stora krukor till mina plantor och dom har växt bra ändå problemet är att dom lätt välter ö.ver.

mella-mella
CITAT (KURT @ 17-09-2009, 12:14) *
Parallellt kan du ju också ta sticklingar, om du ändå skall beskära lite.

Tack för tipset men hur beskär jag dem?

Mella-mella
MariaS
CITAT (mella-mella @ 17-09-2009, 13:19) *
Tack för tipset men hur beskär jag dem?

Mella-mella

Det är bara att klippa där du tycker. Physalisar klarar det mesta. De svarar bara med att sätta nya skott och blommor.
Alexander-VG-zon3
klipper du i mellan två noder, veck, bladpar så kommer stumpen dö till nästa friska nod, veck, bladpar så det är inte alls att klippa var som helst. plantan överlever dock detta men det kan ge fula sår och man kan få in röta/svamp/mögel.

när du klipper så klipper du strax ovanför ett bladpar, nod, veck. då läker såret fint som det inte hade gjort annars om man klippt fel.
MariaS
CITAT (flaxss @ 17-09-2009, 17:56) *
klipper du i mellan två noder, veck, bladpar så kommer stumpen dö till nästa friska nod, veck, bladpar så det är inte alls att klippa var som helst. plantan överlever dock detta men det kan ge fula sår och man kan få in röta/svamp/mögel.

när du klipper så klipper du strax ovanför ett bladpar, nod, veck. då läker såret fint som det inte hade gjort annars om man klippt fel.

Har jag ALDRIG sett på någon av alla mina Physalisar som jag odlat de sista 15 åren. Jag tar helt enkelt sekatören och klipper rakt av och sätter sticklingar på det som jag tycker verkar OK. Resten får stanna i växthuset över vintern i en temperatur mellan +4 - +10. Samtliga plantor (gamla och nya) växer snällt vidare, blommar och sätter frukt.

Däremot har jag aldrig själv övervintrat en Physalis i rumstemperatur. Innan växthuset fick de övervintra i källaren som håller +16 året runt. Inga som helst problem där heller. Såren torkar bara in till närmaste nod (bladfäste) och stannar där.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 17-09-2009, 19:30) *
Har jag ALDRIG sett på någon av alla mina Physalisar som jag odlat de sista 15 åren. Jag tar helt enkelt sekatören och klipper rakt av och sätter sticklingar på det som jag tycker verkar OK. Resten får stanna i växthuset över vintern i en temperatur mellan +4 - +10. Samtliga plantor (gamla och nya) växer snällt vidare, blommar och sätter frukt.

Däremot har jag aldrig själv övervintrat en Physalis i rumstemperatur. Innan växthuset fick de övervintra i källaren som håller +16 året runt. Inga som helst problem där heller. Såren torkar bara in till närmaste nod (bladfäste) och stannar där.

confused.gif och var det inte det jag skrev då?

det andra vet jag inte va det har med min text att göra ens, har inte skrivit nåt om sticklingar.

klipper man fel så dör veden till noden (som du själv skrev) i den döda veden kan det komma in röta och skit som man inte vill. därför ska man klippa RÄTT så att såren läker utan att dö. detta gäller ALLA buskar och träd, men physalis är känsliga och måste klippas rätt för att läka bra.

angående övervintring har jag inte skrivit att det skulle va några problem. har övervintrat mina plantor i alla möjliga olika ställen ( källare, rumstemperatur både mörkt och ljust, växthus) alla funkade utan problem.

här laddar jag upp som enkel beskriver hur man klipper
[attachment=42128:besk_rning.jpg]
rött ska man inte klippa, blått streck är där man ska klippa.

Alexander-VG-zon3
så här tar jag stickling på physalis

[attachment=42132:stickling.jpg]

först klipper jag som jag visade, drar sedan av hälften av bladen. och klipper veck den sista stumpen. det som jag ringat in i rött slängs. rötterna kommer där bladen suttit.

efter varje nr
ritning nr 1 - här klipper man från plantan (som man gör vid beskärning)

ritning nr 2 - hur jag klipper av sista biten plus drar av bladen

ritning nr 3 - hur rötterna bildas och var när man planterat den i jord. det kan också komma rötter längre upp på stammen.
mella-mella
CITAT (flaxss @ 17-09-2009, 20:18) *
så här tar jag stickling på physalis

[attachment=42132:stickling.jpg]

först klipper jag som jag visade, drar sedan av hälften av bladen. och klipper veck den sista stumpen. det som jag ringat in i rött slängs. rötterna kommer där bladen suttit.

efter varje nr
ritning nr 1 - här klipper man från plantan (som man gör vid beskärning)

ritning nr 2 - hur jag klipper av sista biten plus drar av bladen

ritning nr 3 - hur rötterna bildas och var när man planterat den i jord. det kan också komma rötter längre upp på stammen.

Hej Flaxss

Tackar verkligen så mycket för all hjälp jag har fått av dig.
Nu ska jag säkert klara av detta! i dag har jag skördat många mogna physalis.. jättegoda!!!!!

Har precis kommit in från trägården bor lång nere i Skåne så just nu håller jag på med att flytta mina vinbärsbuskar som inte stod rätt placerade.

Tackar så mycket än en gång..

mella-mella
Alexander-VG-zon3
CITAT (mella-mella @ 17-09-2009, 20:53) *
Hej Flaxss

Tackar verkligen så mycket för all hjälp jag har fått av dig.
Nu ska jag säkert klara av detta! i dag har jag skördat många mogna physalis.. jättegoda!!!!!

lycka till wub.gif
MariaS
CITAT (flaxss @ 17-09-2009, 20:05) *
klipper man fel så dör veden till noden (som du själv skrev) i den döda veden kan det komma in röta och skit som man inte vill. därför ska man klippa RÄTT så att såren läker utan att dö. detta gäller ALLA buskar och träd, men physalis är känsliga och måste klippas rätt för att läka bra.

Inte för att jag vet vad du odlar för Physalis, men en sak är jag definitivt säker på, och det är att Physalisar INTE är känsliga av sig. Mina har ALDRIG stått i större kruka än 5liter, de har ALDRIG ruttnat!!!!! även fast de gått av och blivit liggande mot jord. Jag har glömt en i dammen i mer än 2veckor, en annan fick inte vatten på över två veckor. Jag har haft phyllisar som blåst omkull och gått av, bara att sätta i jord och de fortsätter växa som om ingenting har hänt. Jag har till och med haft phyllisar som utsatts för någon minusgrad, utan att de ruttnat för det! Nä, tåligare växt får man leta efter!
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 17-09-2009, 23:14) *
Inte för att jag vet vad du odlar för Physalis, men en sak är jag definitivt säker på, och det är att Physalisar INTE är känsliga av sig. Mina har ALDRIG stått i större kruka än 5liter, de har ALDRIG ruttnat!!!!! även fast de gått av och blivit liggande mot jord. Jag har glömt en i dammen i mer än 2veckor, en annan fick inte vatten på över två veckor. Jag har haft phyllisar som blåst omkull och gått av, bara att sätta i jord och de fortsätter växa som om ingenting har hänt. Jag har till och med haft phyllisar som utsatts för någon minusgrad, utan att de ruttnat för det! Nä, tåligare växt får man leta efter!

snälla maria, jag skrev att min har haft små krukor LÄS.

jag har INTE skrivit nåt om vattningen dom ÄLSKAR vatten mina har alltid 5cm vatten längst ner i fatet.

jag menar ATT dom ruttnar lätt eller får svamp och skit I STAMMARNA om man BESKÄR FEL. physalis är känsliga av när dom får fel beskärning att det går in skit i stammarna!!!!!!!!!!!

inte skötsel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! som jag inte ens yttrat mig om. så läs och beundra alla mina inlägg.

jag har enbart skrivit om beskärning hänger du med???????????? och då kan dom var känsliga när man beskär fel!!!!!.

ja jag har också haft Physalis som varit i frostnatt intresserat att veta ? knappast vad är din poäng?

ska man dock övervintra dom bör man ta in dom innan frosten för att undvika röta i stammarna som kan hända, ibland kan topparna frysa även om dom förvedade delarna klarar sig. men som sagt känsligt för röta under vintervilan då.

sedan är det olika för olika arter, en del tål max -1c och en del ner till -12c.
Alexander-VG-zon3
CITAT (flaxss @ 17-09-2009, 12:55) *
tack wub.gif

till våren kan du plantera om dom i större krukor 10-20-30L, odlar du dom i krukor/hinkar så ökar du hela säsongen. dock jag har aldrig haft så stora krukor till mina plantor och dom har växt bra ändå problemet är att dom lätt välter ö.ver.

CITAT (flaxss @ 17-09-2009, 17:56) *

CITAT (flaxss @ 17-09-2009, 20:05) *

i den döda veden kan det komma in röta och skit som man inte vill. därför ska man klippa RÄTT så att såren läker utan att dö
. detta gäller ALLA buskar och träd, men physalis är känsliga och måste klippas rätt för att läka bra.

angående övervintring har jag inte skrivit att det skulle va några problem. har övervintrat mina plantor i alla möjliga olika ställen ( källare, rumstemperatur både mörkt och ljust, växthus) alla funkade utan problem.

kan jag vara mer övertydlig ?
MariaS
Jag har klippt, brutit, slitit av, skurit av vilt överallt i physalisar utan att de fått den minsta antydan till röta. Med rena och smutsiga redskap, ingen röta. Alla tider på året, ingen röta. Har ALDRIG NÅGONSIN sett röta på en physalis oavsett beskärningsteknik. För några veckor sedan beskar jag den ena med trimmern! Ingen röta trots allt regnandet då...

Så läs vad jag skriver: PHYSALISAR ÄR DE MINST KÄNSLIGA VÄXTER JAG KÄNNER TILL, OAVSETT HUR MAN BEHANDLAR DEM! DE GILLAR LÄGET VILKET SOM!!!!!!!!!!
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 18-09-2009, 10:58) *
Jag har klippt, brutit, slitit av, skurit av vilt överallt i physalisar utan att de fått den minsta antydan till röta. Med rena och smutsiga redskap, ingen röta. Alla tider på året, ingen röta. Har ALDRIG NÅGONSIN sett röta på en physalis oavsett beskärningsteknik. För några veckor sedan beskar jag den ena med trimmern! Ingen röta trots allt regnandet då...

Så läs vad jag skriver: PHYSALISAR ÄR DE MINST KÄNSLIGA VÄXTER JAG KÄNNER TILL, OAVSETT HUR MAN BEHANDLAR DEM! DE GILLAR LÄGET VILKET SOM!!!!!!!!!!

herre gud läs vad jag skriver snälla, för det första har jag inte skrivit nåt om skötsel ( ja dom är tåliga)

för det andra så tror jag inte ens hälften av vad du skriver om hur du behandlar dom i beskärning (konstigt att du får frukt ens om du klipper ner dom hela tiden).

för det tredje så skrev jag att dom KAN få svamp, röta, mögel. jag har haft flera kunder som kommit in och frågat vad som har hänt när stammarna blivit ihåliga och döda i mitten.

den beskärningen jag visar gäller ALLA växter dom mår bäst av att beskäras så, växterna läker bäst vid noderna. och för ALLA växter gäller det att alltid ha rena redskap det är det första man får lära sig på trädgårdsskola och i beskärnings böcker!!

KLART SLUT

och har du nu slitit, klippt, brutit, trimmat, hugget hej vilt med skitiga redskap när som på året så är det ju väldigt bra för dig om det nu funkar, men det KAN hända saker och det är det jag försöker informera om. funkar det för dig så är det ju bara fortsätta eller hur?

jag själv gör som jag lärt mig igenom böcker och skolan.

NU är det klart slut
Bassam
Hej
Det är bra med modiga människor so vågar att beskära , men det är bättre om man frågar och får bra informationen före .

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon