Har fått en fröodlad valnötsplanta av min pappa, som hittat nötterna under ett träd i nordvästra skåne. Han vet dock inte vilken sorts valnöt det är, och jag bor en bit därifrån och har inte haft möjlighet att leta upp trädet. Trots div. sökningar på nätet har jag inte lyckats hitta någon beskrivning av hur man skiljer de olika sorterna valnöt från varandra.....
Eftersom trädet är härdigt i norsvästra skåne kan man inte ens gå på härdighet för att skilja dem åt. Och eftersom plantan inte är mer än 2-3 dm hög är det svårt att gå på växtsätt, bark (den har helt enkelt ingen bark ännu....) eller nötter. Bifogar en bild på plantan/trädet.
Eftersom vintern närmar sig vill jag gärna identifiera det INNAN frosten kommer, så jag kan övervintra det på säkrast sätt!!! Äkta valnöt är väl känsligare än grå och manchurisk, om jag förstått saken rätt?
[attachment=42110:DSC04154.JPG]
Huggorm
17-09-2009, 11:24
Tycker mest av allt det liknar äkta valnöt. Manchurisk har jag själv, och den ser lite annorlunda ut. Grå och svart valnöt har lite lätt tandad bladkant
Men det är svårt att artbestämma så unga plantor, deras löv är ofta lite annorlunda mot de vuxna trädens
Alexander-VG-zon3
17-09-2009, 11:58
när den blir äldre är det mycket enklare att se skillnad på dom. men skulle också tro det är en äkta.
annars kan du fråga din pappa hur nötterna ser ut, nötterna skiljer sig också.
Jag var precis ut i trädgården och tog en bild på min äkta valnöt, Juglans Regia. Som du ser så är mina blad slätare och lite läderartade i jämförelse. Det borde därför vara en annan typ som du har i din trädgård. Vet tyvärr inte vilken, men jag skall spana i Brunnsparken vid nästa tillfälle och se hur deras Svarta Valnöt ser ut.
Alexander-VG-zon3
18-09-2009, 13:13
http://www.pixbox.se/pic_show_id29353963.htmlså här ser bladen ut på mina unga frösådda valnöt (äkta).
Kan de olika utseendena på löven bero på plantans ålder? Pratade nyss med pappa och enligt honom växer trädet på Kullagatan i Höganäs (om någon händelsevis skulle bo där

) och trädet har något tjockare och glansigare löv än de unga plantorna.
Han beskrev frukten som ca 3-4 cm, liknandes en liten apelsin med slät yta, som när de torkade skrumpnade ihop och såg ut som de valnötter man köper till jul. Säger detta något om arttillhörighet?
Alexander-VG-zon3
18-09-2009, 14:21
ja dom ändrar bladen efter åldern och får adulta blad sen. som frösådd har dom juvenila blad. ser nötterna ut som dom man köper i affären så är det äkta valnöt du fått.
Tja, då är den gåtan löst. Då återstår bara att fundera ut bästa sättet att få den att överleva vintern

. Den står i kruka nu, och eftersom vi ska göra om hela trädgården till våren har jag inte velat sätta den i jord, men det är kanske ändå bäst, även om det innebär att jag måste flytta den snart igen......
Alexander-VG-zon3
18-09-2009, 14:58
om du inte kan plantera den direkt så kan du antigen plantera den med krukan tillfället i marken eller så tar du in den och övervintrar den inne svalt.
Eftersom jag inte har någonstans som är både svalt och ljust (för jag antar att det är så den ska stå, brukar alltid vara det, vilket är orsaken till att jag inte har olivträd eller citrusträd just nu), får det bli nedgrävning av krukan över vintern.
Tack för hjälpen!!!
Alexander-VG-zon3
18-09-2009, 15:14
det finns ju knepen, som även funkar för valnöt. att det går övervintra i rumstemp. just för valnöt är det inte optimalt men den dör inte heller.
men under hösten-förvintern så får den vintervila ute och vår inne med extra ljus. jag odlar alla mina citrusar såhär. och jag har övervintrat valnöt så också. det som händer är att den vaknar tidigt och får nya skott (man hindrar bleka och långa skott med bra belysning över den). till våren så får man dock avhärda den för att vara ute då den nya tillväxten som skedde inne är känslig.
i kruka är det risk att den fryser ihjäl har själv varit med om det även då vintern inte blev så ''dålig''.
annars så gräver du ner den i marken med krukan kvar och ev täcker den med torra löv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.