Full version: Identifikation
Lady Hamilton
Vet någon vad denna heter
[attachment=42115:Insekt_209.jpg]

Denna insekt har jag tidigare frågat på så jag ber om ursäkt Rätt bild på insekten som jag funderar på är längre ner i tråden
Piccante
Har du inte visat den en gång innan i en annan tråd?
Piccante
Det är lite knepig vinkel på din bild, svårt att jämföra formen på mellankroppen. Googla på Gaurotes virginea blåbock och jämför med din bild.
Lady Hamilton
CITAT (Markus_H @ 17-09-2009, 13:52) *
Har du inte visat den en gång innan i en annan tråd?

crying.gif Förlåt mig .......la in fel bild Denna var det som jag var fundersam på nu
[attachment=42116:Insekt_3.jpg]

CITAT (Markus_H @ 17-09-2009, 13:58) *
Det är lite knepig vinkel på din bild, svårt att jämföra formen på mellankroppen. Googla på Gaurotes virginea blåbock och jämför med din bild.

Tack för ditt svar Marcus blomma.gif från en "virrpanna"
Gossen Ruda
Ser ut som en hane av någon Rovfluga, familjen Asilidae. Många flughanar är lite lustiga för dom flyger omkring med hela parningsapparaten hängande utanför kroppen, så även denna. Kanske något att ta efter? rolleyes.gif
Lady Hamilton
thanks.gif för svar Gossen o Marcus

Orkar ni med en till? blush.gif

Är detta en Humla eller vad? har den något speciellt namn?
[attachment=42119:Natur_047_kopiera.jpg]
Gossen Ruda
CITAT (Lady Hamilton @ 17-09-2009, 17:01) *
thanks.gif för svar Gossen o Marcus

Orkar ni med en till? blush.gif

Är detta en Humla eller vad? har den något speciellt namn?
[attachment=42119:Natur_047_kopiera.jpg]

Klart att den har ett namn, allt har namn. biggrin.gif

Det är också en rovfluga, den sitter ju och suger ur ett byte. En annan fluga. Därför är det inte en humla, dessutom har den en flugas ögon och antenner. Namn?? Ett namn som dyker upp är Laphria. L gilva eller fulva.
Lady Hamilton
Tack för svar tongue.gif
Gossen Ruda
Har Googlat lite på bilder och tror nu att det är en hona av Laphria flava, inte fulva för det är ett bi. biggrin.gif
Lady Hamilton
Helt suveränt Gossen! bravo.gif du är en pärla tummenupp.gif

Orkar ni med 1 till? shy.gif
[attachment=42138:Gr_E4shoppa_2010.jpg]
Gossen Ruda
CITAT (Lady Hamilton @ 17-09-2009, 21:27) *
Helt suveränt Gossen! bravo.gif du är en pärla tummenupp.gif

Orkar ni med 1 till? shy.gif
[attachment=42138:Gr_E4shoppa_2010.jpg]

Tar ett djupt andetag.......och krystar till. Ahhh. Det ser ut som en Skogsgräshoppa, Podisma pedestris. En av våra två större gräshoppor som inte kan flyga pga dom små vingarna. Den andra är fjällgräshoppan.
Lady Hamilton
thanks.gif blomma.gif Gossen
Lady Hamilton
CITAT (Lady Hamilton @ 17-09-2009, 13:43) *
Vet någon vad denna heter
[attachment=42360:Insekt_209.jpg]

Markus_HSkickat den 17-09-2009, 13:58 Det är lite knepig vinkel på din bild, svårt att jämföra formen på mellankroppen. Googla på Gaurotes virginea blåbock och jämför med din bild.
Ville bara berätta att jag nu kommit fram till att denna heter Blåhjon
Och jag uppskattar verkligen att ni tar er tid och hjälper mig med namn på olika insekter thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon