Gossen Ruda
Som en del kanske kommer ihåg håller jag på med att fröföröka Vit Krollilja. Fröna har fått gro i plastpåsar med fuktig torv på köksbordet. Nu har jag sorterat ut dom färdiga små lökarna för att dom skall få övervintra i kylskåpet. Små söta saker, 2 x 4 mm ungefär.

Troligen kommer det att gå att få ut några fler men hittills har jag 236 st. Det blir trångt i liljerabatten så småningom. tongue.gif

Om jag nu inte prånglar ut några fast det dröjer nog ett par år.
Louise i Göteborg
Jättegrattis

Själv har jag funderat på att använda lök-fjälls-metoden men inte kommit till skott ännu.
yla
det där verkar jättespännande
jaghar bara kört me att stoppa ner lökar i jorden
men frön jag stoppat ner har aldrig kommit upp
så man ska alltså förvandla dom först
Hur göör man wub.gif
jag har både vita o lila,,,borde man hålla isär dom
för färgens skull
som du ser så har jag frön sådeträcker tongue.gif
Sofia
Jag har också lagt krolliljefrön i plastpåse, med fuktig mossa. Jag kollade förra veckan och några små, små lökar har det blivit.

Ruda, du skriver att dom ska få övervintra i kylskåpet... är det det bästa? Jag tänkte att dom kunde få vara kvar i plastpåsen till framåt februari-mars, och då planteras i kruka. Funkar det också, tro? Det är första gången jag försöker mej på detta, så alla tips och råd är välkomna.

Jag har bara rosa krolliljor, men nästa år ska jag ge mej ut på jakt efter andra färger!
Eva St
Kan detta vara något för mig tro? Satte krollliljelökar för några år sedan men har inte lyckats få upp en enda. Vad har jag gjort för fel, andra liljor blommar hur fint som helst. Kan detta sätt vara ett alternativ för mig eller är det lika bra jag lägger ner tanken på krolliljor.
Eva St
Gossen Ruda
Det är första gången för mig också så jag har ingen erfarenhet. Däremot har jag fått råd av en person med mer kunskaper. Först i med fröna i en plastpåse med fuktig torv, inte blöt! Tydligen går det bra med mossa också. Huvudsaken är att det är fuktigt.

Dom små flarna tjocknar och så växer det ut en liten tråd som tjocknar till en minilök. Det tar ett par månader. När den är klar så skall lökarna övervintra i kylskåpet till våren och man kan sätta ut dom. Får dom ligga kvar i värmen sätter dom säkert igång med att växa för tidigt.

Har man både rosa och vita tillsammans så misstänker jag att man kan få båda färgerna blandat i fröna, men jag vet inte. Varför lökarna inte kommer upp har jag ingen aning om. Däremot vet jag att liljelökar ibland tar sig ett eller ett par sabbatsår. Finns dom kvar i jorden eller har dom ruttnat bort?

Detta är ett sätt att få fler men det kommer säkert att ta 5 år innan dom blommar. Minst.

Åke(Ruda)
Betty
CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2002, 18:33)
Detta är ett sätt att få fler men det kommer säkert att ta 5 år innan dom blommar. Minst.

Åke(Ruda)

... vilket tålamod!!!
Jag skulle aldrig orka vänta i fem år!!!
...man är väl lite för ivrig av sej kanske...
yla
CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2002, 18:33)

Åke(Ruda)

om de ändå tar fem år för dom att blomma så kanske de e så att fröna jag lagt ner i marken rätt va de e kommer att komma upp ändå
eller är det inte så wub.gif
jösses jag e nog bra korkad egentligen
alla mina lökar har ju kommit upp som dom ska ,,både vita o lila så dom fungerar
men fröna kanske inte kommer förrn man minst anar det
det är det som e så kul me en vildvuxen trädgård det kommer upp saker lite som de vill
i october blommade vallmo på en nygjord terass ,,,,de e häftigt...dom fröna hade varit där i jorden o när vi flyttade den så kom dom idagen o de va fint o varmt så dom tog chansen o blommade laugh.gif biggrin.gif naturen är fantastisk
Louise i Göteborg
Hörde en gång ett föredrag om perennasådd där föreläsaren vid en växt sa "Den är jättelätt tar inte mer än sju år till blommning"
Skall man ägna sig åt förökning får man ha den sortens tålamod!
Gossen Ruda
För att nu inte tala om Agaver. Har en bok där det står att det inte riktigt är sant att den blommar först efter 100 år. En del kan blomma efter bara 20 till 30 år! Bara!!!! Sen kommer en fin passus till: Pga av sin storlek är dom mindre lämpliga att ha som rumsväxter. En lätt underdrift med tanke på att blomman när den väl kommer kan nå över 10 meter. Bladrosetten är i samma klass. Fast har man en gymnastiksal över så...

Beträffande krollisarna så samlade jag in fröna INNAN jag visste hur man gror dom. Det var först när jag frågade i förra forumet som jag fick reda på fakta. Men jag blev nyfiken så jag satte igång. Jag har ju flera lökar redan så jag behöver inte vänta på att se blommande exemplar.
Gunvor Nilsson
Jaha den här metoden att driva fram lökar av krolliljefrö hade jag missat. Fick med Lilium pyrenaicum-frö som gratisfrö i en köpsändning i förra veckan - hade ingen aning om vad det var för sorts lilja och så hade jag ett fel i datorn så jag kunde inte söka på internet. Jag trodde man skulle stratifiera fröerna så jag stoppade ½-a fröportionen i en kruka med såjord och ställde kallt.
Nu har jag kollat och det är gul krollilja och nu undrar jag - skall jag ställa krukan varmt för att det skall bli lökar? Kan man använda flera metoder för att få fram lökar? Iafs blir det plastpåse med sphagnum för resterna i fröpåsen. Men att det dröjer 5 år innan blomning - bläh!
yla
kunde inte låta bli att visa mina krollisar,ja så har jag plockat några frön på ett ställe där det växer vita o lagt i en plastpåse i hushållspapper i brist på mossa eller torv o av experimentslusta tongue.gif ska bli kul o se om de blir nåt
lovar att tala om
Berith
Är jättenyfiken! Hur har det gått? wub.gif
Gossen Ruda
Ojdå, jag trodde det var bortglömt för länge sen. Jodå, det går framåt. En del har knappt vuxit nåt och har bara ett blad fortfarande, andra har fått en liten stängel och ser ut som krollisar. Skall försöka fixa en bild snart.
Gunvor Nilsson
Av mina första försök med liljor blev ingenting men nu har jag äntligen fått till några små blad av krolliljor, vita och Burgundy som står på tillväxt. Jag upptäckte att dom inte klarade av den starka sommarsolen i barnkammar-pallkragen så krukorna har fått flytta till skuggan bakom huset.

Jag har numera frångått metoden med fröuppdragning av perenner inomhus så alla mina frösådder börjar ute i snön i december/januari och från det att det blivit vår/sommar och varmt så gror det vartefter i krukorna.

För fyra år sen var jag på fröbytarträff och bytte åt mej en påse med amaryllisfrö som jag sådde och efter tre år så hade dom blivit så här 'stora' senaste vintern. Det tar väl några år till innan man kan vänta blomning antar jag tongue.gif

/Gunvor
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 21-06-2006, 15:51)
Ojdå, jag trodde det var bortglömt för länge sen.

Neejdå, jag har inte glömt. Varje år när jag ser frökapslarna tänker jag att jag ska göra som du beskrivit. Hittills har det inte blivit av... men i år så! biggrin.gif Däremot har jag förökat med hjälp av lökfjäll och det har funkat bra.

Ojsan Gunvor! Väntar med spänning på bilder när den blommar. wink.gif wub.gif
Gossen Ruda
Ok, nu har jag tagit en bild. Tyvärr är odlingen lite försummad för dom skall säkert ha lite bättre plats, men jag vet inte var jag skall ha dom i så fall. Liljebaggarna har hittat hit också som synes. Jag tog en när jag skulle fota.

Lady Hamilton
I rättvisans namn måste jag väll även lägga in n´å bilder på hur dina "krollisar" här i Högakusten ser ut
(de som skall levereras i höst laugh.gif )

Några liljebaggar har jag aldrig sett till
Xiphoideus
Har köpt fröer till vit krollilja och försökt läsa in mig här på forumet om hur jag ska dra upp dem (har aldrig frösått något som helst så jag har noll koll!). Förstod att man kan lägga i fuktig torv i platspåse i rumstemp och därefter ställa ut i kylan. Mitt problem är ju att jag kommer igång vid helt fel period känns det som - om jag låter dem gro inne först i några veckor (månader?) så är det ju höst när jag kan ställa ut dem och det kanske dröjer ytterligare ett halvår här nere i Skåne innan tempen går ner mot nollan igen? Ska jag låta dem gro varmt och sedan lägga in dem i kylen tills det blir riktigt kallt ute eller vad föreslår ni? Tack för hjälpen!
kerstin z5-6
För det mesta gror Krolliljor varmt i rumsvärme alltså-så i såjord -du behöver inte ha dem i papper eller ställa dem ute -däremot avhärda dem -de är två strån i början och sköta dem i kruka under sommaren .
Till hösten kan du placera dem med kruka och allt i kalbänk ute -nästa vår kan de ofta planteras på växtplats
man kyler aldrig det som grott .. kylan är till för att väcka fröer ur frövilan .Däremot ska den förstås ut så fort frostrisken är över
smile.gif
Fråga gärna mer om du undrar och det är helt ok att starta egna nya trådar (-är trådarnas start väldigt gamla, upplevs de ofta bara som förvirrande, tycker i alla fall jag )
Knytt
Jag undrar hur det gått för Gossen rudas krollisar? Så jag vet om det är nån idé att försöka wink.gif
Krolliljan
Jag sådde frön i februari 2007, satte dem i förstret i två veckor i krukor med såjord överst och med "planteringsjord" i botten.. Sen satte jag ut dem.
De kom upp fint första sommaren. De hade bara varsitt blad.

Förra sommaren såg de ut så här med två blad var.
[attachment=31796:IMG_0001_440.JPG]
Så då är det väl bara en 5-6 år kvar till de blommar. rolleyes.gif

Knytt
Shit alltså, ett år per blad. Det blir till att odla sitt tålamod först wacko.gif wink.gif
Så spännande, hoppas du får blomning förr snarare än senare.

Jag har sått nu, ställer ut sådden och halvglömmer den lite smile.gif
Anki V
Jag har också sått krolliljor.

Mina är sådda i ganska så stora krukor och just nu står de på altanen och snöar över. Till våren tänker jag gräva ner krukorna i någon undanskymd rabatt och där får de stå tills de blivit nog stora.

För fyra år sedan (till sommaren) sådde jag liljebulbiller på samma sätt…i kruka som jag grävt ner. Förra året blev de skapligt stora och kommer förhoppningsvis att blomma till sommaren.

Det är ju faktiskt inte själva växten man är ute efter…i alla fall inte i mitt fall. Här är det vägen som är målet och när man tillslut nått fram är det en jätteskön känsla…… Inte alls som om jag köpt löken på Coop Forum.

/Anki
Krolliljan
CITAT (Anki V @ 10-03-2009, 21:40) *
Jag har också sått krolliljor.

Mina är sådda i ganska så stora krukor och just nu står de på altanen och snöar över. Till våren tänker jag gräva ner krukorna i någon undanskymd rabatt och där får de stå tills de blivit nog stora.

För fyra år sedan (till sommaren) sådde jag liljebulbiller på samma sätt…i kruka som jag grävt ner. Förra året blev de skapligt stora och kommer förhoppningsvis att blomma till sommaren.

Det är ju faktiskt inte själva växten man är ute efter…i alla fall inte i mitt fall. Här är det vägen som är målet och när man tillslut nått fram är det en jätteskön känsla…… Inte alls som om jag köpt löken på Coop Forum.

/Anki

Håller med. Det är jättekul att" följa" lökarna. yes.gif
Helen i Piteå Zon 5
Från sådd till blommbar lilja tog det 4 år innan de första blommade, sedan blommade resten året efter, L.martagon 'Burgundy'
http://www.odla.nu/forums/uploads/12190786...2_1784_5595.jpg
Nu har jag sådder från min svarta, vita och mörkröda på gång, sådda -08, just nu omskolade för första gången och står under lysrör och svalt i garaget, fröna är inte fröäkta.
Lady Hamilton
Ja det skulle vara kul och få veta hur det gått för er som "adopterade" mitt överblivna "ogräs"
Knytt
Nej ni har så klart rätt, man får gilla vägen.
Men ingen idé att räkna med dem i någon rabatt än på ett tag så att säga.

Jag hoppas verkligen jag får dem att gro! smile.gif
Gossen Ruda
Jag fick ett tips om att den här gamla tråden vaknat ur sin Törnrosasömn. Mina småkrollisar fanns kvar förra året iaf. Tyvärr går trädgårdsintresset upp och ner och det har varit ganska långt nere ett tag men är på uppgång. Krollisarna bor i en plastlåda som står på en avskild plats i trädgården, Dom lever, flera stycken, men mår kanske inte så där toppen. I år måste jag dock göra nånting åt saken eftersom platsen där dom står skall kirskålssaneras. Har tänkt att tömma lådan så snart frosten och tjälen släppt och plantera ut dom i en rabatt. Då kan jag också räkna dom och kanske ta någon bild.
Knytt
Ah, men de lever! Hoppas du får blom på dem snart efter ditt slit smile.gif
Betty
Den här gamla trådens återuppståndelse påminde mig om att jag faktiskt har en påse frön till svart krollilja liggande sedan ett par år... Man kanske skulle ta och så dem i alla fall, även om jag egentligen inte har tålamod att vänta 5-7 år på blommor... För det tar säkert lika många år att försöka få tag på svart krollis på någon växtmarknad... g.gif
Krolliljan
Ja gör det. Så spännande . Svarta drömmer man ju om. Mina ska bli vita.
Krolliljan
Fick för mig att plantera om dem. Så här små är lökarna. giggle.gif
[attachment=33040:IMG_0001_462.JPG]
Gossen Ruda
Strax innan jag skulle åka hem från landet kom jag ihåg krollisarna och letade igenom lådan med jord. Så här blev resultatet.

[attachment=33633:090419_1_krollisar.jpg]

Faktiskt lika många som min ålder. Nu tänker nog en del, SÅÅÅÅÅÅ många! Jodå. Frågan är vad jag skall göra med 58 st, förmodligen, vita krollisar? Tror inte jag har plats för dem alla. Nåja, det blir väl en fråga till hösten, nu får jag sätta om till en början. Eftersom jag inte hann detta får dom bo i kylskåpet tills jag kommer ut på fredag. Storleken var från ca 5 till 22 mm i diameter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon